Byggahus.se
Igår på en jullunch träffade jag en kille som jobbar som plattsättare. Vi kom in på löner varpå han berättade att ingen han kände (jobbar på ett större byggföretag) skulle ens fundera på att jobba svart för under 300 kr/tim...

Kan ju inte vara möjligt. Varför ska någon betala 300kr svart för en hantverkare som du får för 250kr/tim efter rotavdrag, vitt, inkl garantier och försäkringar?

150 kr/tim svart vore väl snarare rimligt. I alla fall här i Norrbotten, i Stockholm är ju marknaden hetare.
 
  • Gilla
Bysse90
  • Laddar…
C
Det var väl precis det som var själva poängen med ROT-avdraget?
 
150:;- så förlorar man u på att jobba svart. Men visst dom flesta glömmer att lönen man får på jobbet även ger semesterersättning och pension vilket dom glömmer bort när dom räknar kanske.
 
  • Gilla
Jura79
  • Laddar…
ROT-avdraget är ju begränsat till 100 000:- arbete per år och person (50' tillbaka). Detta skulle kunna vara en bidragande orsak till varför folk anlitar svart arbetskraft. Vid tillbyggnad eller stora renoveringar räcker inte 100' särskilt långt.
 
Han menar säkert på icke ordinarie arbetstid, du vet då vi andra får dubbel lön om vi gjort våra 40 timmar. Kvällar o helger alltså. Dagtid är han ju på jobbet. Klart att det är fel emot systemet men om han inte har någon firma är det väl hans enda möjlighet att ta betalt om du vill ha just hans hjälp. Tar du in en firma så är det självklart med ROT idag. Du får kanske dit honom imorgon. ROT firman kommer om typ 4 månader.

Kan detta vara orsaker?
 
Det är ungefär vad man får räkna med i Stockholmstrakten skulle jag säga... 250-300 kr/timme svart. ROT är billigare men det finns ju ett tak på ROT ersättningen... :)
 
peternicklas
Svart betalning är kanske även ett sätt att "gå före i kön" om det är en mycket upptagen hantverkare.
 
Som marknaden ser ut med Rot och Rut, är det nog svårare för hantverkare att tjäna en krona vid sidan om. Jag kontaktade en röris för offert på lite jobb i källaren samt en framtida koppling på en värmepump. Han ignorerade att jag sa beräkna med Rot utan såg bara möjlighet till svarta pengar, vilket jag inte är intresserad av pga garantiåttagande och ansvarsförsäkringar. Dessutom skulle puckot återkomma med pris för två veckor sedan men struntade i det, så jag tog en annan firma. Klart idag, tjoho.
 
M
Tro f-n att hantverkare tar högt svart pris. Den enda fördelen för den som tar betalt svart är att man inte har någon garanti att tänka på, i övrigt är där endast nackdelar. Dessutom är det olagligt.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
När det gäller plattisar så brukar det ju ingå typ gummi i priset också, dock så har jag bara varit med om kvm-priser från dem men ändå.

Jag har visserligen nu inte jobbat som elektriker på snart 3 år men jag upplevde att många trodde att man bara tog 100 kr/h svart, det var ju evigheter sedan man gjorde det.
 
jeppeknaster skrev:
Varför ska någon betala 300kr svart för en hantverkare som du får för 250kr/tim efter rotavdrag, .
Du och alla andra i tråden verkar glömma att man inte får rotavdrag på alla slags arbeten. Jag vill renovera taket i en ladugård och dra in el i en annan, samt fixa väggen i bagarstugan, och inga av dessa jobb ger mig rätt till rotavdrag eftersom det är uthus på en jordbruksfastighet. Det är endast mangårdsbyggnaden jag kan få rotavdrag på. Nu menar ni säkert att jag kan dra av hela kostnaden istället, men det kan jag inte eftersom jag inte har några inkomster.
 
Mikael_L
Ja det finns flera tillfällen då ROT inte konkurrerar ut svartarbete.
* Nybyggen och nya hus , ingen ROT under bygge eller de 5 första åren.

* De som har gjort mycket under året, överskridit sin ROT-kvot.

* Ej ROT-avdragsgilla arbeten, det finns några.

* Utlandsboende (har kanske sommarhus i Sverige)

* Man har inte lön.

* Arbetet gäller en ekonomibyggnad

Det finns väl mer saker också. Men kontentan är väl att det finns gott om plats för svartjobb fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.