Byggahus.se
Har du solceller eller kanske ett litet vindkraftverk? Då kan du sälja vidare elen du själv inte använder. Men räkna inte med att få särskilt mycket betalt. Dagens system har stora brister.

Du kan läsa artikeln här: Producera och sälja egen el
 
E
E
Skrivet av: LoJo

Synd att det är som det är men jag skulle gärna vilja testa. Fast så länge reglerna motverkar förnyelsebarenergi och det är strafftullar till EU på kina solpaneler kommer nog kostnaden vara för hög och förtjänsten för liten.

Tycker det är trist att miljödebatten är så sjukt vriden och politiskt påverkad och inte alls handlar om miljön. En miljöbil är inte en miljöbil, speciellt inte med ett batteri i den då är den en riktig miljöbov. Att lösningen är vindsnurror kors och tvärs är ju också en vriden illusion.

Om det var lättare och lönsamt att producera egen el tror jag fler skulle vilja göra det. Istället för att köpa koleldad "fulel" från Europa stora delar av året.

Bra artikel och intressant att det betalar tillbaka sig på 3 år. Dock lite skeptisk till milkostnaden på bilen. Vore intressant att se milkostnaden med värdeminskning, service, batteribyte mm.
 
E
Skrivet av: Niklas

Den tid då Sverige importerar "fulel" från Europa får du nära noll från solcellerna. Vindsnurror producerar däremot mer på vinterhalvåret.
 
E
Skrivet av: Gäst

Man kan förstå att solcellsägarna vill maximera sin investering men för oss andra är det bra att oekonomiska styrmedel som nettodebitering och garanterat försäljningspris inte gäller.
 
E
Skrivet av: Gäst

Du tänker kortsiktigt.
Det är kanske bra för dej, men inte för dina barnbarn.
 
E
Skrivet av: R Göran

Solceller är att kasta pengar i sjön. Varför använda solcellsleverantörers ekonomiska kalkyler? Det är som att låta räven vakta hönshuset. Om solceller i Sverige skulle vara lönsamt så hade de flesta energiföretagen satsat stort på detta. Så är inte fallet. De investeringskostnader och avskrivningar som krävs gör att elen blir ungefär dubbelt så dyr. Då skall man även ha klart för sig att Sverige har enbart koldioxidfri el i motsats till Tyskland som brassar med kol till större delen. Några miljövinster finns inte i sikte i detta land. Solcellen producerar dessutom elen mitt på sommaren när vi har som lägst behov.
 
E
Skrivet av: Gäst

Även ett barn förstår att luftföroreningar inte stannar vid ett lands gränser. Varje grön kWh som produceras kan exporteras och ersätta motsvarande mängd kol/olja/kärnkraft. Därmed bidrar vi till minska koldioxidutsläppen globalt, vilket är den enda gräns vi kan diskutera.
 
E
Skrivet av: Daniel

Tummen upp för solceller, installerade 26m2 solceller i sommras (dock ej optimalt placerade i söderläge), investeringen är ändå avbetald på 8 år, sedan kommer anläggningen att fortsätta att leverera ca 3400kWh/ år vilket med dagens elpris är värt drygt 4000:- om året under en längre tid (är iaf 25 års garanti på panelerna)
 
E
Skrivet av: P

@Daniel: Du får gärna förklara hur 3400 kWh blir 4000:- när det är spotpriser (20-40 öre per kWh) som gäller? Eller har du lyckats få till ett avtal med elleverantören om nettodebitering mot dem?
 
E
Skrivet av: G

Jag tror ingen är emot de som väljer att investera i solpaneler för egenproduktion men att tvinga andra att köpa överproduktionen via nettodebitering. Det innebär att andra konsumenter måste köpa överproduktionen vare sig det finns ett behov eller inte. Det är oekonomiskt.
 
G
Min produktion för 2014 kommer att hamna på 3600 kwh. Den elen som jag konsumerar direkt får ju samma värde som som elen jag köper vilken ju förutom spotpriset även består av energiskatt, överföringsavgift, och moms vilket i mitt fall blir lite drygt 1 krona i dagsläget.

Använder ungefär 40% av den producerade elen själv.

Överskottet är det i dagsläget flera energibolagen som betalar bra för, runt 1 krona. Från årsskiftet innebär skattereduktionen ytterligare 60 öre tillbaka för varje utmanad kwh.
Man får även elcertifikat för den utmatade elen vilket innebär ytterligare 20 öre i förtjänst samt några ören för nätnyttan som man bidrar till.

För enkelhetens och långsiktighetens skull räknar jag lågt med ett värde för elen på 1.20 x 3600 =4320 kr för 2014 års produktion. Telge har köpt mitt överskott för 1.30 nu har jag dock byta till vattenfall som betalar ännu bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.