Det var ju ingen jätteprydlig installation...
Skulle tro att ventilerna med slangar är till luftning.
Testa dig fram med olika hastighet på cirkulationspumpen för att få ut all luft. Fyll på med vatten efterhand. Husets höjd delat med tio plus ett halvt kilo ska trycket normalt sett vara i systemet.
Lycka till!
Skulle tro att ventilerna med slangar är till luftning.
Testa dig fram med olika hastighet på cirkulationspumpen för att få ut all luft. Fyll på med vatten efterhand. Husets höjd delat med tio plus ett halvt kilo ska trycket normalt sett vara i systemet.
Lycka till!
Bilden är tagen för några dagar sedan.Ws1 skrev:
Systemet är 3 år gammalt. Det är inte injusterat, vad jag vet. Vi hade enorma problem vid husbygget. Snickarna och elfirman var minst sagt under all kritik. Vi blev typ lämnade vind för våg. Jag har själv försökt få ordning på både pannan och denna golvvärme (och radiatorer på plan 2). Systemet är inte vackert nej. De var inte duktiga på speciellt mycket.
Jag har fått igång golvvärmen nu i alla rum genom att lusläsa manualer och på internet. Behövde inte lufta för att få igång värmen, men jag blir ju nervös när du skriver om temperaturskillnaden på tillopp och retur....vad menar du med detta och vad är det som inte är bra!? *orolig*
Förklaringen till att jag fick igång värmen förresten var för att jag ställde in de där röda hattarna. De verkar bara ha vridit dem lite hur som helst. Värmen i huset har funkat hyfsat under åren vi bott här men värmen i radiatorerna på plan 2 har alltid varit fesjummet, men nu har jag fått mer fart på dem som tur är.
Tacksam för alla tips o råd jag kan få...nu när man varken vill eller får hjälp av de som installerade.
Ja, det finns säkert någon här som är bättre än mig på denna golvvärme, men jag hade börjat med att reglerat termostaten nere till höger i bild, den bör spärra så att utgående temperatur på golvvärmen inte blir för hög, det normala är väl runt en 35 grader vid DUT.
Sedan hade jag plockat bort termostater na och injusterat slinga för slinga på de röda rattarna, vet du längden på slingorna?
Om tex en slinga är 100 meter öppna den 2 varv om en slinga är 50 meter öppna den 1 varv, och testa över ett dygn, känn på returledningarna vilka temperaturer du får tillbaka, returledningarna ska vara relativt kalla, ca rumstemperatur typ 22 grader.
Testa så och sen får man ändra värdena vart efter.
Pumpen kan du också ställa flödet direkt på pumpen, ska vara så lågt flöde som möjligt.
Kolla också så att inte förbigången är fullt öppen.
Sedan hade jag plockat bort termostater na och injusterat slinga för slinga på de röda rattarna, vet du längden på slingorna?
Om tex en slinga är 100 meter öppna den 2 varv om en slinga är 50 meter öppna den 1 varv, och testa över ett dygn, känn på returledningarna vilka temperaturer du får tillbaka, returledningarna ska vara relativt kalla, ca rumstemperatur typ 22 grader.
Testa så och sen får man ändra värdena vart efter.
Pumpen kan du också ställa flödet direkt på pumpen, ska vara så lågt flöde som möjligt.
Kolla också så att inte förbigången är fullt öppen.
Det är bergvärme.Ws1 skrev:
Den vita termostaten nere till höger i bild är uppskruvad till max. Jag har fått för mig att detta är till radiatorerna på andra våningen, och att det blir ljummet där uppe om jag sänker den. Men jag kanske har fel...
Angående de blåa styrdonen från uponor förresten....Om man skruvar loss dem så sitter det ju en skruv i varje sådan på undersidan så att säga. Ser ju ut som om man ska använda sig av stjärnmejsel här (bara för att enklare förklara).
Ska dessa skruvar vara fullt iskruvade eller ska man låta skruvarna vara lite längre?
Läser du beskrivningarna för Pro1 fördelarna som Uponor har på sin hemsida står rätt utförligt hur du avluftar och justerar generellt.
Temperaturen ser jag väl inte som extremt hög. Uppenbarligen matar bergvärmepannan din push23 med runt 30 graders vatten och genom att du ställt in termostaten på inloppet till shuntgruppen går allt rakt in.
En möjlig förklaring till att du har låg skillnad mellan de olika termometrarna kan vara att
- Uponors billiga vita temometrar är generellt rätt dåliga så de är inte nödvändigtvis helt exakta
- Du har väldigt "öppen" bypass så merparten av din pumps vatten passerar genom denna istället för slingorana
- Korta slingor utan större temperaturfall
osv osv
På de blå styrdonen finns inget du ska justera med mejsel, eller menade du på fördelaren?
Temperaturen ser jag väl inte som extremt hög. Uppenbarligen matar bergvärmepannan din push23 med runt 30 graders vatten och genom att du ställt in termostaten på inloppet till shuntgruppen går allt rakt in.
En möjlig förklaring till att du har låg skillnad mellan de olika termometrarna kan vara att
- Uponors billiga vita temometrar är generellt rätt dåliga så de är inte nödvändigtvis helt exakta
- Du har väldigt "öppen" bypass så merparten av din pumps vatten passerar genom denna istället för slingorana
- Korta slingor utan större temperaturfall
osv osv
På de blå styrdonen finns inget du ska justera med mejsel, eller menade du på fördelaren?
Din bypass är det lodräta vita pexröret mellan tillopp och returen. Vet inte om din är justerbar på något sätt och det var i alla fall bara en utläggning om tänkbara skäl till varför du kan ha låg temperaturskillnader mellan tillopp och retur.marto skrev:
Du bör i alla fall inte justera dina styrdon. Ska du justera stryper du returerna dvs de röda rattarna. Uponor har en beskrivning som ger antal varv givet slinglängerna