Byggahus.se
Jag har ett par frågor om biledare:

Ska biledare och jordledare kopplas ihop i varje kopplingsdosa eller ska dom vara åtskilda fram till säkringen?

Ska biledaren anslutas till armaturens jordanslutning eller ska bara jordledaren anslutas?
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Biledare finns vad jag vet bara i kabel för fast installation så den får du inte göra något åt.

Hade du varit elektriker hade du bara anslutit biledaren i centraländen och i dosor.
Normalt inte i apparat ände.

orkar inte gå inte på varför, fråga elektrikern när han gör det! ::)
 
Biledaren skall anslutas i bägge ändar, dosor och centraler.
 
El Uffe skrev:
Biledaren skall anslutas i bägge ändar, dosor och centraler.
Men inte i armaturen?
 
Ska biledaren och jordledaren kopplas ihop i alla dosor? Ingen som vet?

Rimligen borde det vara OK att ha biledaren och jord i skilda ledare fram till säkring?
 
Det här undrar jag också. :-[ Kan någon svara så jag får veta? ;D

I väntan på svar så rör jag inget som har med kulo att göra! ;) :'(
 
Regeln har ändrats genom åren. När ja började skruva skulle den enbart anslutas i ena änden av kabeln. Nuförtiden "bör" den anslutas i båda ändarna om inte störande magnetfält kan uppstå.
 
Om regeln kan ändras på det sättet så tolkar jag det som om det inte spelar någon roll hur man gör. Eller ska alla gamla installationer med biledare göras om ;)
 
Hm så får man inte tolka elföreskrifter. En nyinstallation skall utföras enligt vid var tid gällande föreskrifter.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Jo visst, men hade dom tidigare felaktiga riktlinjer och dessa innebar någon fara så hoppas jag att dom går ut med den informationen. Det finns ingen info om biledare på elsäkerhetsverket som jag kunde hitta.
 
Alla nya föreskrifter och ändringar i standarder brukar tas upp i branschtidningen elinstallatören.
 
Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.