Byggahus.se
Fred vom Jupiter skrev:
Kört över gräsmattan med vertikalskäraren, tvingat fru och barn att kratta upp böset, kört det till tippen, köpt gräsfrö och dressjord, spritt ut det och nu är det bara att hoppas att det gror trots torkan. Jag kör vattenspridaren en halvtimme på eftermiddagen de närmaste dagarna för att bättra på oddsen lite.

På kvällskvisten sprutade jag några liter ogräsättika på en rabatt som ska bort.
Det är väl bättre att vattna på kväll och morgon så det inte bara dunstar direkt....!?
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
I Båstads kommun (där jag inte bor) är det numera bevattningsförbud året runt!
(De har inga sjöar eller åar i närheten, bara grundvattentäkter, som börjar bli kinkiga)

Enda som är tillåtet är att vattna med kanna eller med vattenslang som man håller i handen.

Hur det kommer att gå med grästennisen vet ingen :confused:
 
Snygg damm!


Efter ett samtal med granne nr 2 rev jag upp resterande hundstaket från förra ägaren.

Jag är tydligen inget bra på det här med ergonomi vid trädgårdsarbete för jag lyfte helt fel när jag skulle slita bort en del som satt fast. Får se om det blir något gjort imorgon för nu har jag ont i ryggen :/
 
Frun skördade till kvällsmaten igår, Alice inspekterade :D
bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild (2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
En bild på min altan när solen har tröttnat på oss. DSC01293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Apollonia skrev:
Tack!

Vet inte riktigt hur vi ska göra inför vintern, skulle gärna lyckas övervintra näckrosorna men misstänker att det kan bli svårt här. Tar gärna emot tips om någon lyckats!
Min tips är att låta naturen sköta sig själv :) Behöver ingen vintertäckning. Vi har olika näckrosor i vår damm som har överlevd med rötterna i massiv is. Djupaste delen är ca. 80-90 cm, men flera näckrosor har sina rizomer bara 30-70 cm under vattnet. Några flyta ibland ovanpå, och verkar knappast påverkad av isen. Detta gäller naturligtvis lite härdigare sorter, de som man köper i Sverige.
 
Robert Kooijman skrev:
Min tips är att låta naturen sköta sig själv :) ...
Jag håller med dig i princip, men en sak kanske du inte uppmärksammade:

Appolonia häckar i Västerbotten. Det är ca 100 mil norr om Blekinge.
Det är en bedrift att ha fått blommande näckrosor så snabbt!

Jag tror på att täcka över dammen med rejält med frigolit (och hoppas på en mild vinter :) )
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag håller med dig i princip, men en sak kanske du inte uppmärksammade:

Appolonia häckar i Västerbotten. Det är ca 100 mil norr om Blekinge.
Det är en bedrift att ha fått blommande näckrosor så snabbt!

Jag tror på att täcka över dammen med rejält med frigolit (och hoppas på en mild vinter :) )
Ni gör det inte lätt för mig :D men lite isolering ska väl inte vara svårt att ordna så det kanske är lika bra att testa med det. Vet ändå inte om jag vågar hoppas på blommor kommande år för sådan här extremvärme lär det inte bli fler gånger (hoppas jag...)
 
Har idag äntligen planterat blåbärsbuskarna. De har stått i sina plastkrukor på uteplatsen alldeles för länge. Fick även skyfflat igen fiberkabelfåran lite mer. Nu gäller det bara att stå ut med hur smällfult det är ett år eller två tills vi gräver upp allt igen för dräneringens skull.
 
Att täcka dammen med frigolit håller bort solen, och under isen finns kanske mer liv än vad man skulle tro.

Jag förstå att klimatet i Appolonia är inte samma som i Blekinge :) Men personligen skulle jag ändå inte täcka över dammen med frigolit. En snyggare och troligen 'naturvänligare' lösning är att satsa på en liten luftpump. Sista vintern använde jag denna:

http://www.amazon.de/gp/product/B007H4ZLP6?ref_=pe_1020741_49284071

Den ta bara lite el, och håller isen borta omkring syrestenar. Särskilt nyttigt när man ha fisk. Men för 50 cm is / snö i Appolonia behövs kanske en modell större :)
 
På vilket sätt skulle frigolit hjälpa? Är det 20 minus ute så kommer det vara 20 minus både över och under frigoliten så länge det inte finns någon värmekälla där.
 
Nyfniken skrev:
På vilket sätt skulle frigolit hjälpa? Är det 20 minus ute så kommer det vara 20 minus både över och under frigoliten så länge det inte finns någon värmekälla där.
Värmekällan finns under dina fötter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Värmekällan finns under dina fötter.
Kryper inte tjälen in från sidorna menar du?
 
Lite bilder från dammen & näckrosor som överlevde utan frigolit :)
Frozen pond & waterfall DSCF3773c sh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintern
Water Lilies in small pond SDC10817 c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sommaren
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.