Byggahus.se
Visst är det kul med en uppdaterad maskinpark hemma. Men vad kan du egentligen få för pengarna idag som du inte kunde för ett par år sedan? Vi gör ett djupdyk ner i vitvaruträsket och spanar in den senaste tekniken. Vi tar även en titt på hur det här med smarta vitvaror fungerar och vad vi kan förvänta oss av framtiden.


Du kan läsa artikeln här: Så funkar de senaste vitvarorna
 
E
Skrivet av: Patrik

På vilket sätt tar Samsungs tvättmaskin död på bakterierna i tvätten. Jag har för mig att man ska tvätta underkläder i 60gr för att bli av med bakterierna.
 
E
Skrivet av: BNSH

De tar inte död på bakterier men kan ta bort fläckar.
 
E
Skrivet av: Björn

Rejäla produkter till bra pris, utan finesser. Som man kan lita på. När kommer såna?
 
E
Skrivet av: Småkritisk

Så för att summera, det finns inga nyheter på vitvarumarknaden för oss konsumenter förutom ånga i tvättmaskinen, vilket i sin tur funnits i åtminståne fem år. Spektakulärt!

Och spisar med flashiga tryckkänsliga ytor fungerar ju bara några månader, sen pajar skiten. Nä, man får hålla sig till gamla hederliga konstruktioner. Då slipper man dessutom oroa sig för att spisen/kylen/whatever ser omodern ut om några år.
 
E
Skrivet av: Jan Andersson

När jag köpte kylskåp för ett par år sedan skilde det 30 kr om året i energikostnad mellan det sämsta och det bästa miljövalet.
 
E
Skrivet av: katarina

Köpt Samsung Ecobubble 7 kg som rasat i lagret efter 2 1/2 år, dvs går inte på garantin kostar 1500:- för lagret och 1500:- för jobbet så välj ett annat märke för hållbarhet.Samsungs kommentar är jag haft otur! Nej det tror jag inte för jag är ensam i hushållet och tvättar inga tunga saker och kör maskinen ett par gånger per vecka. Frågar samsung om de säljer nya lager som är förstärkta då det enligt servicefirma inte är helt ovanligt att lagret går.
Får väl prova att köpa en ny maskin med direktdrivning istället!
 
E
Skrivet av: Jonas

Katarina: ja alla tillverkare måste väl tjäna pengar. Så hållbarhetströskeln måste så klart sänkas. Som med lampor, bilar osv, det är förutbestämt hur länge saker skall hålla.
 
Noterar att ingen av tillverkarna har "livslängd" eller "servicebarhet" som försäljningsargument.
Jag tycker mig ha märkt att vitvaror börjar bli som annan elektronisk utrustning, och dö strax efter att garantin gått ut. Det är säkert med flit, för att öka omsättningen på vitvaror. Vår Cylinda diskmaskin påminde oss t.ex. i förra veckan om att femårsgarantin gick ut i julas: pumpen dog.

Grejen ska göra det den är köpt att göra, exv diska, och den ska fungera i all evighet amen och/eller vara lättservad. Då är jag glad. Energisnålhet, vattenåtgång, design, färg, möjlighet att få SMS från kylen när mjölken är slut, ugn med två temperaturzoner, spis som skriker om det kommer fukt på hällen... allt det där är antingen mycket mindre viktigt eller helt irrelevant. Tyvärr talar tillverkare inte om förväntad livslängd på vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.