Byggahus.se
Läser på flera ställen hur golvspånet limmas på balklaget utan fuktspärr..

Vad är det som gäller ???

Torpagrund, ca 70 cm till asfaboarden.

Anders
 
Om du har torpargrund lägger du en pe folie på marken.
 
PeterF skrev:
Om du har torpargrund lägger du en pe folie på marken.
Och isolerar mot markkyla... Samt en diffspärr mellan spån och bjälklag. Om det hela ät en åretrunt bostad annars struntar du i diffspärren.....
 
"Samt en diffspärr mellan spån och bjälklag" ???
Hur ska jag då kunna limma spånet mot golvbalklaget ?
Det är ett året runt hus..
Anders
 
Diffspärr under spån?? Det har inte jag.. Kanske är lurad, enligt min KA räcker det med plast på mark.
 
Dacke skrev:
Diffspärr under spån?? Det har inte jag.. Kanske är lurad, enligt min KA räcker det med plast på mark.
Mycket märkligt beslut måste jag säga. Anledningen till pe på mark är ju att bli av med vattnet därifrån. Jag gör en parallell här. SÄg att du har en yttervägg strunt i konstruktionen men den har ingen diffspärr... 50 cm från yttersida vägg hänger du en pressenning. Denna är tät och släpper inte igenom regn och annat. Kommer du få en fukt vandring innifrån och ut?

Svar: Ja

Dum liknelse men likväl en liknelse.

PE folien mellan spån och isolering skall hindra varmluft att bära med sig fukt genom konstruktionen ju. Sedan kan man alltid diskutera om det är så listigt att lägga plast på bjälklaget mellan spån och bjälklag. Vanligare är att man lägger diffspärren på spånet. Iform av PE folie eller plastmatta eller dyl. Sedan är det inte hur viktigt som helst att få den 100% tät då ytterst lite vatten leds via diffussion utan till största delen av konvektion. Problemet uppstår då att otätheter långt ned i huset gör att det pyser in luft utifrån och att hål högt upp i huset gör att det pyser varm luft ut. Det senare är det som är mest okul för konstruktionen som sådan. Och sen lämnar jag resten därhän....
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Detta med PE folie mellan golv och bjälkar har jag aldrig varit med om faktiskt. Nya rön?

Nej den literatur jag har bekantat mig med säger enbart att det är nödvändigt att lägga någon typ av diff, tät material mot marken och att utföra grunden på ett bra och ordentligt sätt.

 
Jaha.... skulle plasten motverka att innomhusfukten ska vandra ner i bjäklaget som mrZs säger.
Då är jag inte det minsta orolig. Kan inte tänka mig att fuktig luft skulle gå ner i golvet.
 
Varm luft med fukt går uppåt så risken att den går ner till en grund lär vara obefintlig.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Varm luft med fukt går uppåt så risken att den går ner till en grund lär vara obefintlig.

/Kent
hmm det är inte det som gör diffusionen.
Varmluft innehåller mer energi än kalluft. Energi går från högt till låg för att utjämnas. Varmluft stiger skapar konvektion.
Värme differensen mellan insida hus och utsida hus gör att luften vandrar i konstruktionen återigen konvektion. Det sker mest i tak pga ett antal orsaker.
Men säg om ditt bjälklag ner till grunden är säg 20 grader invändigt och 4 grader utvändigt. Är det 20 grader rakt igenom bjälklaget iom att varmluft stiger???

Nej 20 grader invändigt 4 utvändigt. Varmluft kan bära mer vatten än kalluft ca 20 gram/kubik vid 20 plus. Ångan transporteras mellan varmt och kallrt ned i konstruktionen. Det är inte speciellt mycket som transporteras dennan väg men tillsammans med mark fukt så kan det bli problem.

Varför tror du man lägger diffspärrar?? Med endast resonemanget varmluft stiger skulle vi endast behöva plast i tak eller?
 
Diffspärr är en sak men att lägga den i bjälklag verkar rent ut sagt märkligt.
De enda gånger jag sett det är att man lägger det under bjälklag i form av frigolit som då fungerar som diffspärr.

Å andra sidan kan man fundera lite på hus som byggs med diffspärr och som har frigolit på utsidan... man får troligen instängd fukt med den konstruktionen.

<EDIT> Glömde en sak... Vatten är tyngre än luft och om man får problem med vatten så kommer det inte ut neråt om man lägger diffspärr mellan bjälkar/spån och m a o mögel så småningom.

/Kent
 
man kan stöta detta i all oändlighet Kent:)
Men frogoliten är rätt otät va det gäller diffusion.

Det sista du sa om diffspärr för att vattnet inte kommer ut det hörde jag inte och kommer inte kommenteras!
 
Då har du inte sett resultatet efter en läcka i tvättstuga som runnit över i angränsande rum

/Kent
 
Det har inget med diffspärr att göra. Och jag har sett ett antal läckor... Fortfarande med ditt resonemang så skall man intte ha tätskikt heller.

Och nej jag orkar inte hålla på och stöta detta utan konstaterar att du får tro vad du vill. Så tror jag vad jag vill och vi kan leva i godan ro.. Men läs på lite är ett tips bara.
 
Jag har frigolit som trossbotten. Detta är inte för diffusionen.
Det är för att inget/mindre organiskt material ska exponeras mot krypgrunden.

Detta är väl en ganska ny konstruktion. Framtiden får väl utvisa vad det ger. Det ger ger i alla fal 5cm extra isolering.

Vád gäller plasten så kan jag nog sova gott utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.