Byggahus.se
AnneFi
Hejsan!

Vi har en berberishäck som gränsar till en av våra grannar.
ytan framför häcken ska vi grustäcka.
våra grannar tar inte hand om sitt gräs eller ogräs som är över en meter högt på andra sidan och kryper in år efter år.

häcken klipps inte heller utan har ca 3 meter långa grenar på andra sidan.
i häcken ligger diverse byggbråte trädgårdsavfall gräsklippare dunkar och matförpackningar.

häcken står på vår egen tomt men vi kan inte klippa den eftersom det inte går att gå på andra sidan.

vi skulle nu vilja bygga en mur på ca 1,8 meter för att slipa se allt och slippa må dåligt över att inte kunna sköta häcken ordentligt.

Tanken var att vi gör allt jobb, det enda grannarna behöver göra är städa upp på den halvmetern som egentligen är min tomt så vi kan komma åt och gräva och mura.
skulle de vilja bidra med en slant hade det varit snällt men annars gör vi det helt själva.

till det stora problemet, de kan inte svenska. inte ett endaste ord. jag vet inte hur vi ska kunna få dem att förstå vad det är vi försöker säga och det är så himla jobbigt.

Jag tänkte göra i ordning alla papper för att skicka in till kommunen och hitta en tolk som kan hjälpa mig att förklara och få det påskrivet.

Hur formulerar man då det där pappret?

jag har skrivit ut en karta på tomten. ska man då markera där vilken gräns det gäller?

hur ritar man själva konstruktionsritningen på muren?

tacksam för svar.
 
När jag sökte bygglov för plank så ritade jag in det på tomtkartan samt beskrev i text höjd, material mm. Det räckte för bygglov.
 
Det kan vara bra att informera grannen innan en bygglovsansökan men du skall ej inhämta grannhöran det ombesörjer kommunen om det krävs.

Hör med SBK vad de vill ha, bygglov i Stockholm skulle nog kräva.

Plankarta med murens utbredning
Sektion/typsektion med grundläggning för muren.
En beskrivning av material och färg

Ev krävs en nybyggnadskarta också.

kontrollera DP ang ev punktprickad mark.
 
AnneFi
Hur gör man om man inte har en riktig skalenlig tomtkarta. Den jag har är den jag fått av kommunen. Inga mått är skrivna.

I värsta fall skickar vi utan medgivande men vi tänkte det går fortare med.


Och vad händer om grannarna skulle motsätta sig muren?
Kan man argumentera med att de inte sköter sin trädgård och att vi vill skärma av för att bli av med de olägenheter deras trädgård medför oss?

Det är enda anledningen till att vi ska lägga 20000 kr på en mur.

Tanken är att lägga Markduk under muren från deras sida och hela vägen ut där vi lägger sten så om rötterna skulle leta sig fram så kommer de upp i vår gräsmatta och inte i grusen.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag antar att ni tänkte ta bort häcken innan murbygget? Ni kan inte bara bygga en mur och låta häcken vara kvar och växa ohämmat.

Tror att ni måste ha en skalenlig ritning. Har ni inte en får ni beställa av kommunen (kostar en slant). Jag är mycket tveksam till att kommunen kommer att bevilja ett bygglov på 1,8 meter mellan två fastigheter, det kan anses som ett alltför stort blickfång.
 
Ja, ta en diskussion med kommunen innan du lägger ned för mycket pengar och möda på bygglovhandlingar. Det är rätt stor risk att ni får avslag på ett sådant projekt.
 
AnneFi
Vi vill gärna kunna tvätta muren från båda sidorna. Att låta häcken stå kvar och sätta en mur framför är dels inte bra för muren och gör samtidigt det omöjligt för oss att klippa häcken bakom muren. Den är över två meter hög på försommaren.


Är det höjden ni tror blir problem?
Mina föräldrar bor två kvarter bort och har en mur på den höjden. Och nere i vår gata har ett hus en mur runt hela tomten.

Tomterna delar dessutom inte sidor med varandra utan vi bor på vars en sida av kvarteret på olika gator rygg i rygg så att säga.
 
AnneFi
20140525_190002_zpsrhqkkmf0.jpg

20140525_190037_zpsm0jfdial.jpg

20140525_190043_zpsyl7jtktv.jpg
 
Hemmakatten
I Skåne är det nog mer vanligt med murar runt tomter än längre upp i landet där jag och hempularen bor. Att muren är tänkt att vara på baksidan av tomten gör det nog lättare att få tillstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.