Byggahus.se
Vi har en stuga med tillhörande bod där boden står på ofri grund utanför tomten till stugan. Bakgrunden är att all mark tillhörde mina morföräldrar fram till 1980-talet. Tomten där stugan står styckades av men marken där boden står ingick inte. Marken där boden står är idag fredad för exploatering (men tillhör fortfarande gården mina morföräldrar hade) och kommer troligen att omvandlas till naturreservat. Själva stugan är från 1700-talet och boden troligen från 1930-1940-talet. Det finns inget arrendeavtal med nuvarande markägare, eller något avtal över huvud taget vad jag vet.

Boden är murad i sten och av ringa värde så att flytta den är inte aktuellt. "Värdet" finns främst i platsen där den står. Vilka rättigheter har vi till boden idag och i framtiden? Kan man säga att boden av gammal hävd tillhör fastigheten som stugan tillhör (finns ens begreppet juridiskt?)? Spelar det någon roll om vi sköter om boden och nyttjar den eller om vi skulle lämna den att förfalla?
 
Men du skriver "tillhörande bod". På vilket sätt går det att visa att boden tillhör stugägaren och inte fstighetsägaren (markens ägare)?

Vid avstyckningen tillfaller de byggnader som står på stamfastigheten stamfastigheten såvida det inte finns någon form av bevis på ägarskap. Dvs. om boden redan före avstyckningen var en byggnad på ofri grund, då fortsätter den att vara byggnad på ofri grund efter styckningen.
 
Det finns ett gåvobrev (till mina föräldrar) för stugan innan tomten styckades av. Jag vet inte om boden nämns i det. Sedan gjordes avstyckningen i ett senare skede.

Frågan är om vi har någon juridiskt bärande rätt till boden? Det är ju vi som disponerar den och sköter om den. Jag kan acceptera om det är så att markägaren plötsligt bestämmer sig för att ta över den själv och vi inte kan göra något åt det, men det vore intressant att höra om vi vi har någon form av rätt till den baserat på historien.
 
OM gåvobrevet på något sätt omfattar även boden, så var ju boden på ofri grund redan före avstyckningen, och borde fortfarande kunna anses vara det.
 
Det innebär alltså att om man har tex ett garage eller en bod på någon annans mark så är det inget problem trots att man inte har servitut eller liknande? (Det är bara att hänvisa till gammal hävd vad jag förstår av detta)
 
Njaa, markägaren kan kräva att den skall bort. Men det finns en del "konstiga" regler runt sådant, så det är inte självklart att markägaren kan få bort byggnaden.

Men det förekommer att ägaren till en byggnad med ofri grund kan tvinga fram en fastighetsreglering, där han "tvångsköper" marken. Jag har ingen koll på vilka förutsättningar som skall gälla för att lyckas med ett sådant tilltag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.