Byggahus.se
Odjuret skrev:
Tja... 4G funkar perfekt om man inte surfar mycket... utan istort bara är på de viktiga sidorna.... Bygga Hus och så bygga hus....
Ska man vidare (vilket inte behövs med BH) :p
Så är det fiber som gäller. 4G går väldigt mycket åt hållet med begränsad data.
Du kan titta på rapport 2ggr sen kan du inte surfa mer på en månad.

Men med fiber så är det helt annat....

Men kommunen kan inte bara komma å gräva på din tomt. Men de kan säkerligen skaffa sig servitut... Men då är du medveten om det så du behöver inte oroa dig!
Men fundera inte mer på pengarna. Hoppa på tåget medans du kan!
Angående trafikmängden, hat du egen erfarenhet? Vi bor vid netflix, tuben och surfande och gör inte av med 80 GB i månaden... Så dessa uttalanden är nog rätt så beroende på användande. För oss funkar det, även om det vore kalas att ha obegränsat.
 
O
gusvo085 skrev:
Angående trafikmängden, hat du egen erfarenhet? Vi bor vid netflix, tuben och surfande och gör inte av med 80 GB i månaden... Så dessa uttalanden är nog rätt så beroende på användande. För oss funkar det, även om det vore kalas att ha obegränsat.
Tja.... läs ett tidigare inlägg i tråden om hur mycket olika saker drar.... Eller surfa runt på nätet så kommer du se vad det jag säger kommer ifrån... Självklart beror det på användaren, det hör liksom till... när det gäller förbrukning :D
Nej, jag har inte egen erfarenhet, jag skippar den erfarenheten. :)
Att det fungerar så bra med ditt 4G abb, det låter väldigt bra! Jag är glad för din skull! Vilken operatör kör du med?
TJa mina uttalanden är förvisso väldigt kategoriska.... Jag kan däremot räkna lite grann... och inser att den trafikmängd som ingår i de flesta 4G abb idag inte räcker så långt som man vill...
 
O
Paxman skrev:
Intressant tråd (häpp!) som ligger i närtid för mig. Köpte hus i villaområde en bit utanför Stockholm i höstas och kunde välja mellan ADSL eller ett gammal coaxnät för bredbandet. Tidigare ägare hade kört med ADSL och sa att det fungerat bra medan jag hört och läst mycket dåligt om det gamla coaxnätet. Valet föll därför på ADSL vilket har fungerat fullt tillräckligt (även om vi just i dagarna haft lite strul som dock verkar ha ordnat sig nu). Vi kör allt trådlöst här hemma, två MacBook Pro, två iPhones och två AppleTV via WiFi från en Time Capsule. Det är inga som helst problem att streama HD till ATV:erna och Internet behöver inte vara snabbare.

På förvintern härjade en fiberaktör i grannskapet. Företaget är mycket aggressivt, både när det gäller säljtaktik men inte minst när det gäller grävning. Pratade idag med en kille som jobbar för en av Scanovas entreprenörer, som kunde berätta att fiberföretaget gräver först och frågar sen. De har tydligen miljonskadestånd från många andra aktörer, inklusive kommunen, och deras försäkringsbolag har dragit sig ur för de har inte råd att betala för alla missar som görs. Våra grannar som hoppade på fibererbjudandet är långt ifrån nöjda, de har ännu inte fått igång sina fibertjänster och då lämnade fiberföretaget området i november. En annan granne sade upp sitt kabelTV-abonnemang för de trodde att allt skulle vara klart med fibern till julhelgerna...det blev ingen Kalle Anka för dem.

Vi är idag glada för att vi inte hoppade på fibererbjudandet som hade kostat oss närmare 25.000 kr. Vi är fullt nöjda med att ha ADSL och känner att vi kommer klara oss bra med det under lång tid framöver. Jag är övertygad om att allt kommer vara trådlöst i framtiden, sen hur lång tid det tar kan ingen svara på. Se på hur snabbt mobilnätet och dess hastigheter har utvecklas, det är inte så länge sedan 3G lanserades med stort pompa och ståt. Nu börjar 4G breda ut sig och efter det kommer säkerligen 5G, 6G och 7G...eller någon helt ny teknik som ingen tänkt ut ännu. Ett säljargument fiberbolagets aggressiva säljare hade var att husets värde skulle öka om vi köpte deras tjänst. Nu är det bara så att vi tänker oss bo i huset i kanske 30-40 år och då kommer deras fibernät vara stenålder.

Att kategoriskt säga att man alltid ska tacka ja till ett fibererbjudande för X tusen kronor tycker jag är fel. Det beror helt på omständigheterna, t ex klarar man sig med ADSL, vad är det för entreprenör som ska lägga nätet, hur länge tänker man sig bo i huset osv. Killen från Scanovas entreprenör sa att det snackas om att också Telia ska dra fiber i vårt område...då skulle det möjligen kunna vara intressant för oss men det är tveksamt.
Självklart kan ADSL fungera! Men jag tycker att när fiber erbjudandet kommer så är det bästa man kan göra är att hoppa det det. Även för 25000kr.
JAg kan säga att om 30-40år så kommer ditt ADSL enbart ha en plats på soptippen. Fiber ligger väldigt långt fram i tiden. Det kommer att fungera bra måååånga år till. Sedan så får man väl se hur länge det håller sig innan man kommer på nått nytt material som kan föra över massa information på en ännu tunnare tråd...
Att ångra sig kommer troligtvis bli dyrare.... Men det är inte så konstigt att det tar tid ibland och koppla igång allting. Det är inte alls ovanligt. JAg skulle naturligtvis inte säga upp mitt vanliga abb innnan jag hade fibern igång.
FÖrdelen om man kör med scanova är väl att det brukar gå att välja operatör.
Väljer du telia om de får får för sig att även de koppla in fiber (vilket låter skumt att själva dra ett nät...) Då kommer du binda dig till att använda telias nät ett bra tag....
Friheten är ett bra argument till fiber
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Bor i Perstorp i Skåne och här genomfördes ett stort fiberprojekt via www.oppenfiber.se förra året.
Vi som hoppade på då har betalt ungefär 16000 för indragningen vilket inkluderade en mediakonverterare max 5m in i huset.
Kan inte säga så mycket om en ev. prisökning på huset, men det har iaf redan förekommit ett par fall där folk har valt bort att köpa villor med anledningen att fiber inte drogs in, så det är uppenbarligen en viktigt faktor för många att den moderna infrastrukturen finns när man tittar på boenden. Framförallt på en ort där nu majoriteten har det.
De som nu efter projektets slut har begärt offert om att dra in fiber har fått priser på 32-34.000 + att väntetiden uppskattas till minst 2 år.
Själv har jag kunnat rationalisera bort gammal infrastruktur som tv-antenn och luftledningar för telefoni.
Har valt Telia som leverantör och är jättenöjd, har inte haft ett enda avbrott på 9 månader.
 
  • Gilla
HenrikP och 3 till
  • Laddar…
Man måste läsa hela kolumnen på 80Gb i inlägg #19. 80Gb räcker till mer än 2 filmer såklart...
 
Jag hävdar fortfarande att de kan gräva nästan som de vill om detaljplan stödjer det. Kolla nedan på fastighet 1:101. Och läs sedan förklaringen till u.
ImageUploadedByByggahus.se1396724897.459532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1396725018.739932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Mina föräldrar skulle spara pengar och skaffade 4G, fast att jag sa till dem att det är mycket sämre än ADSL. De köpte och var så nöjda. 7 dagar efter att de börjat att använda 4G ringer de och klagar att det går långsamt. Deras förbrukning var redan slut, de kunde köpa mer.
Nu har de beställt fiber som kommer i juni.
 
dsub skrev:
Jag hävdar fortfarande att de kan gräva nästan som de vill om detaljplan stödjer det. Kolla nedan på fastighet 1:101. Och läs sedan förklaringen till u.
Det är för att fastighet 1:102 ska kunna få el/tele/va/mm.
 
Demmpa skrev:
Det är för att fastighet 1:102 ska kunna få el/tele/va/mm.
Precis, och så kan det vara för trådskaparen också.
 
Marlen Eskilsson skrev:
De håller på hemma hos min mamma också. Samtidigt har de förbättrat internettäckningen med 4G, funkar hur bra som helst. Ska man verkligen betala för att få fiber när mobilnätet hela tiden förbättras? Jag är osäker. Vilka är argumenten? Vi har avrått min mamma från att hoppa på det ...
Jag har 1 gbit på min fiber. Tankar hem en 1080p på någon minut. Ovärderligt om man kommer på i sista stund att man vill se en film :D

Utöver det har jag 0 i ping när jag lirar Battlefield 4 mot svenska servrar, även det ovärderligt
 
@dsub: Att den prickade marken skall vara tillgänglig innebär inte med automatik att det kan grävas där hur som helst. Det är din mark som du köpt, om någon vill använda den så behöver de förhandla med dig om villkoren. Något annat vore rena vilda västern. Får jag komma och gräva på din mark då? ;)
 
dsub skrev:
Precis, och så kan det vara för trådskaparen också.
Eftersom det går en väg förbi elkiosken så är det antagligen inte samma förutsättningar som din ritning.
 
Inget vettigt företag kommer att gräva utan att informera först, det är ju helt självklart. Ledningsrätt eller ej.

Kan ni tänka er rubikerna i kvällstidningarna om Telia klampade in Moster Annas trädgård och grävde upp rosorna utan att fråga?
 
mycke_nu skrev:
Inget vettigt företag kommer att gräva utan att informera först, det är ju helt självklart. Ledningsrätt eller ej.

Kan ni tänka er rubikerna i kvällstidningarna om Telia klampade in Moster Annas trädgård och grävde upp rosorna utan att fråga?
Aftonbladet: " Bakåtsträvare tackar nej till fiber, här är bilderna på personen".
Expressen: Fascist hindrar teknikutvecklingen för ett helt kvarter. - En berörd berättar: Hur ska jag kunna titta på paradise hotell och ladda ner big brother samtidigt som jag Instagrammar?"

Dalademokraten: Kommunen: Inget ska stå ivägen för framtiden, Vi undersöker tvångsåtgärder.
Smålandsposten: Säkra källor talar om att man går miste om en 10% värdeökning om man inte kopplar upp sig mot fiber.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Inget vettigt företag kommer att gräva utan att informera först, det är ju helt självklart. Ledningsrätt eller ej.

Kan ni tänka er rubikerna i kvällstidningarna om Telia klampade in Moster Annas trädgård och grävde upp rosorna utan att fråga?
Nej det tror jag inte heller, men en del av frågeställningen var om kommunen kunde gräva på TS tomt utan tillstånd. Det jag ville få fram är att de idrott sett redan kan ha tillstånd. Sen tror jag iofs att de kommer att meddela om de kommer att gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.