Byggahus.se
Tanken var att renovera vår inglasade altan ngn gång framöver men pga dränering gjorde vi bedömningen att plocka ned det som var tvunget så grävarna skulle komma åt. Det visade sig att taket, stommen, ja allt var murket, ruttet och när även asbestplintarna gav vika pga av att de knappt var förankrade i backen så har vi ingenting kvar, altanen är borta förutom avsågade reglar förankrade i fasaden.
Måste vi nu söka bygglov eftersom det inte längre blir renovering utan en ny?
Den nya blir 18 kvm o gräns för skärmtak är 15 kvm och höjdgräns i Falun är 1,5 m o vi ska bygga 1 m hög som den var.
Tänkte höra med er här innan jag ringer byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Olmosh
  • Laddar…
Sålänge den inte är större än den gamla hade jag inte kontaktat någon. Du har ju inte rivit hela huset, alltså renoverar du.
 
peternicklas
Du skulle sökt om rivningslov innan du rev altanen. MEN, väck inte den björn som sover.
Bygg upp en lika stor och som är snarlik med den gamla så kan du hävda renovering. Behåller du sedan fönster eller något annat frpn de gamla så borde det vara ok.
 
  • Gilla
Johana1990
  • Laddar…
Det var svårt att söka rivningslov i lördags när "skiten" började rasa...:) Men funderingarna går i ovanstående banor.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Men jag tror att en stolpe är kvar, men får bytas ut senare... Dvs renovering ;)
 
I vissa fall är det bättre att försöka flyga under byråkraternas radar. Jag tror att det här är ett sådant.
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
Ärendet är nu handlagt av byggnadsnämnden och bygglov beviljat. Det bedöms som ett nybygge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.