Byggahus.se
Viktor Cz. skrev:
I Habo/Bränninge har Smålandsvillan byggt två hus med platta på mark som de sedan ställer sin moduler på. Vad fördelen med detta är kan jag inte svara på.
Jag gissar att fördelarna är just de fördelar en isolerad platta på mark har jämfört med en krypgrund.

-Bygger mindre på höjden.
-Stabil grund med mycket liten risk för sättningar/sprickor.
-Golvvärme kan fås till mycket liten merkostnad.
-Ingen utrustning för att övervaka och påverka klimatet i krypgrunden.
-Inget onödigt utrymme som ska värmas upp och orsaka onödiga förluster.

Men som sagt, det är även dyrare med en platta på mark, och just det är nog den enkla anledningen att tex Älvsbyhus och Smålandsvillan inte använder det (ännu?).
 
Frågan är väl hur Smålandsvillan gör rent praktiskt när/om de ska ställa sina moduler (som är byggda för krypgrund) på en platta...? Jag får inte riktigt ihop det.
 
Hej

Att ställa en Smålandsvilla på betongplatta som har golvbjälklag verkar mycket konstigt. Utan att ha sätt lösningen så känns det som en riskkonstruktion! Var en vanlig lösning på 70/80-tal där man till och med göt in bjälklaget i platan.

Det handlar inte om priset primärt utan om byggnationstiden. En cellplastdirekt kräver lika mycket grävning och fyll som till en betongplatta. Den tar 1-2 vecka att färdigställa och är då klara att sätta huset på. Ett SMV hus reses på 1 dag och och är då elen kopplad och värmen på slagen. Sista färdigställandet tar sedan ca 1 månad. Från man börjar gräva till huset är klart att lämnas över till kunden tar det ca 1,5-2 månader.

Det ger korta ledtider och man slipper ligga ute med ofakturerat material och kunden slipper räntekostnader.

Energimässigt är en platta med golvvärme sämre. Den läcker mer energi till mark och i kanterna än ett isolerat bjälklag. Luft leder värme sämre än betong och grus! Att värma upp 100 ton betong till 35°C gör ju även att den har mycket svårt att hänga med vid yttre temperatur växlingar.

Att en betongplatta är stabilare köper jag inte! Har sett ett hus med betongplatta som har satt sig 50mm (tjäle i fyllningen) vilket resulterade i rivning av huset. Den typen av problem går att korrigera vid krypgrund.

Bara några åsikter i frågan.

//Calle
 
Vi har samma grundsystem som CalleSpeed men har byggt med Hjältevadshus. De har golvvärme som standard i sina hus. Vi kommer dessutom in under huset om felsökning skulle behövas, vilket
är svårt om det blir tokigt med en platta. Tycker argumentet golvvärme börjar bli uttjatat i disskutioner om platta eller modern krypgrund. Många andra för och nackdelar finns med båda lösningarna och smaken är som baken...
Om anledningen är att TS får ner priset på grunden betydligt med sina kontakter kan ju iallafall jag förstå att det är det bästa alternativet.
håller med ovanstående om att säljarens bemötande är À o O. Jag hade aldrig köpt min tomt utan en ordentlig kalkyl som jag gått igenom grundligt med både bank och säljare! tyvärr är bemötandet ofta dåligt. Lite som mäklare, de lever i en bubbla av högkonjukturer och guldfeber ;-)
 
De har ställt modulerna med sitt golvbjälklag i trä ovanpå plattan. Ingen golvvärme är ingjuten utan deras vanliga koncept med radiatorer är kvar. Bygghöjden blir desamma som med varmgrunden då ytterdörrarna hamnar 25-30cm över plattan.\ grunden.
 
R
Ja, men då hoppas jag i alla fall ni förstår varför jag frågar här om priser, det handlar inte om lathet på något sätt.

Platta på mark kan jag för det första få billigare via kontakter och dessutom får jag bra paketpris när jag gjuter garagegrunden samtidigt, för ett garage med krypgrund kan ju inte vara vanligt? Så då blir jag ju oundvikligen tvungen att ta in två olika firmor för grunderna och det känns lite ineffektivt (jag tänker måttbeställa en garagemodul då jag har lite speciella krav på garaget). Och för det andra så är det vad jag är van vid och har idag, därför känns det bra att fortsätta med.

Jag tror att grundalternativen är precis lika bra eller dåliga egentligen, båda har för- och nackdelar. Jag väljer på gammal vana.
 
1.95 totalentreprenad
 
Richard Andreasson skrev:
Ja, men då hoppas jag i alla fall ni förstår varför jag frågar här om priser, det handlar inte om lathet på något sätt.

Platta på mark kan jag för det första få billigare via kontakter och dessutom får jag bra paketpris när jag gjuter garagegrunden samtidigt, för ett garage med krypgrund kan ju inte vara vanligt? Så då blir jag ju oundvikligen tvungen att ta in två olika firmor för grunderna och det känns lite ineffektivt (jag tänker måttbeställa en garagemodul då jag har lite speciella krav på garaget). Och för det andra så är det vad jag är van vid och har idag, därför känns det bra att fortsätta med.

Jag tror att grundalternativen är precis lika bra eller dåliga egentligen, båda har för- och nackdelar. Jag väljer på gammal vana.
Hej igen

Vi har en gjutet isolerad garageplatta till vårt hus med varmkrypgrund och det var samma firma som gjorde båda. Inga stora skillnader på jobbet för utom själva gjutningensmomentet. Gav under 300 kkr för båda med fyllning för 11x8 meter garageinfart. För din del om du har en firma som kan hjälpa dig så är det bara köpa materialet från http://www.betongdirekt.se/[

Som kuriosa så Cellplast Direkt heter nummer Byggsystem Direkt och där ingår Betong Direkt alla ägs dock av norska Bewi. Kärnhem, Myresjöhus och Smålandsvillan ägs av Bvg Homes som är ett norskt bolag det med. Norrmännen håller på att invadera oss! :)

Bara ett tips!

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.