Byggahus.se
Skumpen skrev:
650tim det blir ca 300000 kr och så klagar man att snickarna är så dyra att man inte har råd att bygga när kostnaden totalt ligger på ca 3 milj.
Fast ett Älvsbyhus kostar mellan 1-1,5 miljoner.
 
mjo, men sen tillkommer ju tomt, trädgårdsanläggning, stensättning/asfalt, fiber/tele, komplementbyggnader såsom förråd/garage, bygglov, byggström/vatten, KA, geologisk undersökning, osv, osv........
Så det är nog inte jätteovanligt att även ett lågprishus som ex Ä-hus sticker iväg uppåt tre...
 
Mikael_L
ohlgren skrev:
Som exempel tog han SIAB 1,5 plans villor som byggdes i Helsingborg på 70-talet. Det tog inte mer än 370 timmar att bygga 1 villa inklusive schaktning och gjuta platta, badrum, montering fönster, målning, osv. till klappat och klart hus förutom att det var oinredd ovanvåning.
För 40 timmar till fick man även inredd ovanvåning.
Det låter otroligt intressant.
Men det skulle vara roligt att få lite mer "bevis" för det.
Bara så det inte var att han kommer ihåg helt fel, eller så ... :)

Finns det inga andra gamla rävar här som har lite koll på byggtiderna förr?

Skumpen rapporterade om en byggtid ganska motsvarande dagen för lösvirkesbyge i mitten av -70talet.



--------------
KnockOnWood skrev:
Alls inget slarvbygge, men mycket enkelt i konstruktionen.

Grundplatta utan isolering under.
10-cm ytterväggar i ett skikt. Om de var platsbyggda vet jag inte.
Ingen luftspalt. Förhydningspapp, panel, tjoff tjoff.
Fönster i liv med innerkant fasadpanel. Inga foder eller överbleck.
Inga knutbrädor.
Innerväggar sandwich med två spånplattor med wellpapp emellan.
Direktel-värme = minimal VVS-installation.
Råspontluckor i yttertak, snabb och billig montering.
Innertak i alla rum av Barracuda-duk. Plastlister spikade runt väggarna och färdigskuren plastduk iträdd i listerna.
Enklaste plastmatta i de flesta rummen. Sån med filt under, så ojämnheter i spånskivegolvet inte behövde spacklas.
Osv
Av någon anledning kan jag inte undvika tänka "Amerikanska hus" ... hmmm
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
mjo, men sen tillkommer ju tomt, trädgårdsanläggning, stensättning/asfalt, fiber/tele, komplementbyggnader såsom förråd/garage, bygglov, byggström/vatten, KA, geologisk undersökning, osv, osv........
Så det är nog inte jätteovanligt att även ett lågprishus som ex Ä-hus sticker iväg uppåt tre...
Men inget av det du nämner ingår varken på 70 talet eller nu.
 
Nä, men det var väl knappast det som var din poäng när du svarade skumpen, utan att ett Ä-hus kostar 1-1,5 miljoner på hans inlägg om att folk gnäller på dyra hantisar när kostnaden TOTALT blir 3 mille......
 
Jag tror knappast det är så att dagen snickare är latare eller ineffektivare.
Jag är helt övertygad att produktionstakten skulle vara minst densamma idag mot på sjuttiotalet.

Jag ställer mig högst tveksam till 370 mantimmar på ett katalog/modulhus dessutom 2,5 dgr extra a 2 man för inredd övervåning... njaaa. dock vet jag inte vad SIAB-hus är och jag orkar inte googla heller.

Vad var det Tore sjöng?? För när fiskaren talar om.......
 
Om jag minns det rätt är världsrekordet under 3,5 timmar för fullt färdig villa med garage samt tomt. Oavsett kvalitet är det sjukt snabbt. I kina byggdes det ett 30-våningshus på 3 månader. Vi har mycket att lära i Sverige om effektivitet. Själv tror jag att entreprenörerna inte klarar att samordna alla u.e idag. Mycket spill i tid pga så många olika firmor i ett bygge idag som alla har flera kunder som skall prioriteras.
 
En korrigering av antal timmar 2000 tim 1.5 plan + grund, murad fasad, men ett dubbelgarage 60 kvadrat ihopbyggt med huset ingår i de timmar jag har skrivet, fasad sten.Timkostnad 40kr vilket höjdes till 45kr i slutet av byggtiden årtal 76-77.
 
Redigerat:
Villa vista skrev:
I kina byggdes det ett 30-våningshus på 3 månader. Vi har mycket att lära i Sverige om effektivitet.
Hur många kineser dog under tiden?
 
  • Haha
Xaktly
  • Laddar…
haavard skrev:
Hur många kineser dog under tiden?
Hur många bangladesher dog i Dhaka efter bygget var klart där :(
 
Mikael_L
haavard skrev:
Hur många kineser dog under tiden?
Då det dör en kines ca varannan sekund, så är det väl bara att räkna ... :D
 
RoTe
Göran.W
En bit av förklarningen att det tar längre tid i dag kan vara arbetsmiljöreglerna.
Man får ju knappt stå på en stege i dag tex utan det ska vara ställning.
 
  • Gilla
Albert13 och 1 till
  • Laddar…
Handen på hjärtat, ni som bygger själva, helt eller delvis:

Blir huset någonsin helt klart?


PS
Bra kontrollfråga om man vill veta om en person alltid talar sanning :cool:
 
Mikael_L
:blushing:


Hur är det med ditt egna då ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.