Fick höra något intressant häromdagen av en släkting som jobbat som byggledare i byggbranchen i många år. Han tyckte det var absurt höga priser som byggfirmorna tar idag för att tex byta tak, bygga till osv.
Han menade att byggfirmorna idag tar hutlöst många timmar på sig för att göra jobb som man gjorde på mycket färre timmar förr.
Som exempel tog han SIAB 1,5 plans villor som byggdes i Helsingborg på 70-talet. Det tog inte mer än 370 timmar att bygga 1 villa inklusive schaktning och gjuta platta, badrum, montering fönster, målning, osv. till klappat och klart hus förutom att det var oinredd ovanvåning.
För 40 timmar till fick man även inredd ovanvåning.

När man hör detta så undrar man ju onekligen vad byggarna idag sysslar med? Visst, siab hus var väl inte superkvalité precis, men ändå....
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Det låter smått fantastiskt! Idag räknar man väl styvt med 1000 mantimmar för att resa och färdigställa ett prefab kataloghus?

En förklaring kan vara att husen ritades annorlunda på den tiden, det var enklare lösningar och mindre teknik. Takkupor utfördes exempelvis ofta med ett platt pulpettak istället för kroppåstak osv.
 
Jag kan tänka mig att maskinparken är betydligt större idag också.
 
Man tycker ju att spikpistoler, giraffslip, skruvdragare, färgspruta och modernt byggmateriel borde göra byggandet lite effektivare.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
370 timmar....10 gubbar i en vecka så är huset klart. Nja....
 
De som någon gång har rotat i ett 70-tals byggsats-hus vet varför det gick så fort att bygga dem.
 
  • Gilla
dennisson och 3 till
  • Laddar…
lordi skrev:
De som någon gång har rotat i ett 70-tals byggsats-hus vet varför det gick så fort att bygga dem.
Jag kan gissa lite. Har faktiskt haft ett SIAB-hus, byggt 1969.
Det finns hundratals i Göteborg.
Alls inget slarvbygge, men mycket enkelt i konstruktionen.

Grundplatta utan isolering under.
10-cm ytterväggar i ett skikt. Om de var platsbyggda vet jag inte.
Ingen luftspalt. Förhydningspapp, panel, tjoff tjoff.
Fönster i liv med innerkant fasadpanel. Inga foder eller överbleck.
Inga knutbrädor.
Innerväggar sandwich med två spånplattor med wellpapp emellan.
Direktel-värme = minimal VVS-installation.
Råspontluckor i yttertak, snabb och billig montering.
Innertak i alla rum av Barracuda-duk. Plastlister spikade runt väggarna och färdigskuren plastduk iträdd i listerna.
Enklaste plastmatta i de flesta rummen. Sån med filt under, så ojämnheter i spånskivegolvet inte behövde spacklas.
Osv

Men ändå hög kvalitet på vissa ställen:
Platsgjuten souterrängvåning, både väggar och valv. Stabilt och fuktsäkert.

Men 370 timmar? Verkar otroligt.

Mitt nuvarande hus var projekterat till över 2000 timmar.
 
Fast i en marknadsekonomi borde det ju finnas aktörer som gör hus så här billigt fortfarande ... Något är ju fel.
 
Det är väl högre krav på bl.a energibehovet idag.
 
verktygsgurun skrev:
370 timmar....10 gubbar i en vecka så är huset klart. Nja....
Eller hundra gubbar, klart innan middag
 
  • Gilla
Freddex och 2 till
  • Laddar…
Fast det motiverar väl inte flera hundra mer arbetstimmar.

Dessutom måste väl bättre verktyg, förbättring av material, högre produktivitet och annat förkorta arbetstiden väsentligt? Hela övriga samhället arbetar ju idag snabbare än vad man gjorde för 30 år sedan.
 
Jugend skrev:
Fast det motiverar väl inte flera hundra mer arbetstimmar.

Dessutom måste väl bättre verktyg, förbättring av material, högre produktivitet och annat förkorta arbetstiden väsentligt? Hela övriga samhället arbetar ju idag snabbare än vad man gjorde för 30 år sedan.
Men det här diskuteras ju i tråden om svenska hantverkare. Det fungerar inte så i byggbranschen. ;)
Och så ställs det _lite_ mer krav på byggnaderna idag.
 
När jag byggde på mitten av 70 talet lösvirke 1,5 planshus gick det åt ca 2000 tim. för snickarna + grund och murad fasad 105+80 kvadrat.
 
Var på studiebesök på Älvsbyhus förra veckan och dom har ca 650 timmar på ett hus inklusive grund , färdigt för inflyttning.
Även om husen var enklare på 70 talet så låter det som 370 timmar är snickarjobbet exkl el vvs våtrum mm
 
650tim det blir ca 300000 kr och så klagar man att snickarna är så dyra att man inte har råd att bygga när kostnaden totalt ligger på ca 3 milj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.