Byggahus.se
Hej.
I somras flyttade vi in i vårat nybyggda hus. Innan de hade vi en målningsentreprenad där jag ställde som krav att de gjorde en egenbesiktning efter avslutat arbete så att inga omfattande anmärkningar fanns kvar då vi var tvugna att flytta in ganska omgående efter målning och vi har en dotter på 2 år. Han sa ok. Efter stressen med flytt och allt började jag upptäcka stora fel i målningen. Han vill in och åtgärda, men det innebär i sin tur att vi måste flytta ut under minst en vecka mest pga dotterna och att anmärkningarna är så omfattande att alla vägga och tak berörs. Jag har sagt nej men lovat honom att han får fritt fram när vi nästa gång åker på semester till sommaren. Det tycker han låter bra, men... han vill ha betalt för hela entreprenaden nu pga av att hans " revisor kräver det". Han har gjort ett litet avdrag på fakturan på kvarvarande arbete(45h). Jag bedömmer att avdraget bör vara på ca 80h då verkligen alla väggar och tak ska spacklas/målas om och allt ska täckas/skyddtejpas. Nu skickar han fakturan igen med HOT OM INKASSO om jag inte betalar den i tid. Konsumenttjänstlagen säger att jag har rätt att göra avdrag på motsvarande som det kostar mig att få felen åtgärdade, och även göra avdrag om jag misstänker att jobbet inte kommer slutföras(vilket jag i detta nu känner inte kommer hända under rådande situation). Har haft 3 målare hemma som bekräftat mina timmar. Kan jag bestrida fakturan och få rätt???
Tacksam för svar!
Tack på förhand!
 
Det verkar ju som att du och målaren är överens om att jobbet delvis ska göras om (försök få det skriftligen från målaren, t ex i ett mail). Du har, som du skriver, rätt att hålla inne en summa motsvarande avhjälpandekostnaden för felet i tjänsten men hur stor den summan är, den bedömningen får man göra på egen risk. Skulle det bli tvist och tingsrätten konstatera att motsvarande 45 h var den skäliga summan, då har du begått ett kontraktsbrott och ska ersätta målaren eventuell skada (vad det nu skulle vara) utöver betalningen för timmarna. Har du haft tre olika målare som uppskattat åtgärdandetiden till 80 h skulle jag inte vara alltför orolig.

Och, se till att ha allt som bara går att ha skriftligt! Att lita på muntliga uppgifter inför domstol (om det nu skulle gå så långt) är ungefär lika tryggt som att avgöra saken genom tärningskastning...

Glöm inte att bestrida fakturan skriftligt och ange tydligt varför den bestrids och skälet till att beloppet hålls inne.
 
  • Gilla
rupert79
  • Laddar…
Frågan är tveeggad men det går att lösa ändå. Å ena sidan har du rätt att hålla inne den summa som krävs för åtgärd om det nu är 80 timmar så är det inga problem. Är det bara målarbekanta eller muntliga uppgifter eller har du 3 av varandra oberoende offerter på 80 h?

Å andra sidan har målateen rätt att åtgärda och det är då tveksamt om du har rätt att neka tillträde förrän i sommar. Däremot blir det tveksamt om målaren vill bråka fram sin rätt att åtgärda tidigare för då har du rätt till skadestånd för dina merkostnader. Om det är så att jobbet är alltför omfattande kan du alltså få rätt för annat boende under tiden.

Så betala in skäligt belopp och bestrid resten med hänvisning till att du har offerter på 80h.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det så här:

Hota med inkasso är gratis och lätt. Att låta det gå till inkasso och sedan få pengarna är inte lätt och inte gratis. Du har i ett rättssamhälle fullständigt rätt att bestrida alla krav du någonsin får. Om motparten vidhåller sina krav så hamnar det i tingsrätten. Det är nu du ska fråga dig om din målare är så tuff att han vågar gå till tingsrätten. En rättsprocess är ett högriskprojekt som kan bli mycket dyrbart för honom om han förlorar, men även för dig om du förlorar. Det är därför man alltid så långt det någonsin är möjligt ska försöka hålla advokater och rättegångar borta och istället försöka förhandla. Men folk i allmänhet börjar skaka av ångest så fort de hör "inkasso" och det vet ju målaren.

Förövrigt har jag hört att hantverkare i rätten har en tendens att förlora (40 %). Ingen aning om det är sant.
 
Det är nog ingen som kan säga några procent på hur många fall som faller åt vilket håll. Finns ingen vedertagen statistik och dessutom är det tyvärr så att det är egentligen inte förrän eventuella ärenden hamnar i hovrätten vi får ett domslut med juridisk tyngd. Ärenden i en process där majoriteten är lekmän (nämndemän) har en tendens att inte alltid avspegla lagrådets intentioner, däremot är det inte särskilt vanligt i sådana här ärenden att det överklagas.

Just detta ärenden lär dessutom troligen hamna som småmål
 
.....ta en långhelg på annan ort med familjen så är saken ur världen....
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
...i värsta fall två helger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.