Byggahus.se
Jag undrar vad definitionen för vinterträdgård är?

Har förstått att vinterträdgård inte räknas som boyta, men undrar över den praktiska skillnaden i jämförelse med en tillbyggnad. Har det med glasytor att göra? Eller isolering? Eller uppvärmning av utrymmet?

Någon klok därute som kan hjälpa mig?!
 
  • Gilla
Miot
  • Laddar…
Varför skulle inte en vinterträdgård vara en tillbyggnad?
Sitter den i hop med huset och har väggar och tak är det en tillbyggnad.
 
Ja, men jag har läst mig till att vinterträdgård inte räknas in i boytan och jag undrar då vad som i praktiken skiljer en tillbyggd vinterträdgård från ett tillbyggt rum.

Har själv idag ett inglasat uterum ovanpå ett garage, som vi funderar på att bygga om till ett rum. I sånt fall är planen att behålla tak+golv (isolera taket och lägga golvvärme), bygga en ny innervägg mot bef yttervägg och i övrigt ha stora glasade partier. Därav frågan om vinterträdgård eller tillbyggnad av ett rum.

Läste lite till på nätet och en skillnad verkar vara att vinterträdgård ska ha en "ytterdörr" till det ordinarie huset (dvs, det ska vara kvar ett "skalskydd" mellan hus och vinterträdgård). Kan det vara skillnaden?
Har också sett att den del väljer att bara ha underhållsvärme i sin vinterträdgård och "brassa" på när den ska nyttjas, jag tänker att detta fungerar med en isolerad dörr mellan vinterträdgård och hus.
 
Som jag har förstått så är skälet till att inglasade uterum (och vinterträdgårdar) inte räknas som boyta att de har en "begränsad användning". De är ´ju så dåligt isolerade att de inte går att använda året runt och därför är det en form av biyta. Här finns lite mer info från SKV, kolla på sid 13 så står det lite om just "Utrymme med begränsad användning".
 
Ett uterum är ett uterum. Dvs oisolerade limträ balkar.
Utbyggnad är ordentligt isolerad stomme.

Så ser jag på det hela.
 
De vinterträdgårdar jag har snickrat ihop har haft 170mm isolering bjälklaget, 145 i väggarna samt ett 32mm plasttak.
Fönster och fönsterdörrar har varit skjutpartier med halvtjaskigt u-värde.
Dom brukar kunna användas mars-november beroende på temperatur och med en liten gasolkamin hela året.

Om man isolerar taket försvinner själva vitsen med en vinterträdgård då det inte släpper igenom något ljus genom taket.
 
Vinterträdgård är skit. Rekommenderar ej. jag skall göra om min till boyta. Vilket årtusende som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.