Byggahus.se
Thomas Lundquist
Jag lägger alltid golv under skåpen klinker som parkett. Det gäller även kök som typ poggenpohl och mobalpa som inte alltid förankras i väggen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
haavard skrev:
I traditionella kök är det så, men inte i många kök från 80-90talet och framåt.
OK... :x


Kan du utveckla det lite mer då ? ;)
 
Vi satte upp vårt Ikea-kök för 6 år sen. Kan du sätts ihop en kramöbel så kan du sätta ihop köket själv. Vi fick ihop och upp stommarna samt bänkskivor på en helg. Då var vi normalhändiga( nu har vi lärt oss betydligt mer)

vi har också flytande parkett på bottenplanet och har inte sett ett enda problem på golvet. Det är superfint fortfarande. Och just ja,vi la golv under skåpen.

Lycka till med renoverandet
 
Paul-Staffanstorp skrev:
OK... :x


Kan du utveckla det lite mer då ? ;)
Tidigare var kök ett rum med skåp och bänkar längs väggarna.
Med dagens öppna lösningar är det ofta bara en vägg med skåp. Resten är en köksö eller "kökshalvö".
 
haavard skrev:
Tidigare var kök ett rum med skåp och bänkar längs väggarna.
Med dagens öppna lösningar är det ofta bara en vägg med skåp. Resten är en köksö eller "kökshalvö".
Att det har blivit vanligt med köksöar vet jag ju men de normala bänkskåpen fästs ju ändå i väggarna.
En ö är ju som vilken möbel som helst som bara står på golvet.

Jag har både rivit ut åtskilliga kök och monterat ännu fler under de senaste 9 åren och de vanliga bänkskåpen utmed väggarna fästs ju alltid i väggen och så har man gjort sen urminnes tider. :)

...och det var ju detta som jag åsyftade och därför undrade jag vad du menade för på ditt inlägg tolkade jag dig som att du menade att man inte alls fäster bänkskåpen längre.
Merparten av bänkskåpen i ett kök står ju faktiskt fortfarande utmed vägg... ;)
 
lillalillajag skrev:
Vi satte upp vårt Ikea-kök för 6 år sen. Kan du sätts ihop en kramöbel så kan du sätta ihop köket själv. Vi fick ihop och upp stommarna samt bänkskivor på en helg. Då var vi normalhändiga( nu har vi lärt oss betydligt mer)

vi har också flytande parkett på bottenplanet och har inte sett ett enda problem på golvet. Det är superfint fortfarande. Och just ja,vi la golv under skåpen.

Lycka till med renoverandet
Paddan skrev visst lite egna ord...IKEA-möbel ska det stå, inte kramöber...
 
Hmm, alla klickgolv jag sett skall läggas flytande alltså inte in under skåparna om de står på ben. Tror inte garantin gäller om man inte följer anvisningarna.
 
Monterat skrev:
Hmm, alla klickgolv jag sett skall läggas flytande alltså inte in under skåparna om de står på ben. Tror inte garantin gäller om man inte följer anvisningarna.
Du får gärna skicka in en bild på en monteringsanvisning av golv där detta står för jag har under mina 10 verksamma år i branschen aldrig sett detta...
Ett golv kan röra sig än om det ligger under skåpen då inte benen är fastskruvade i golvet. ;)
 
Hur ska man förankra en fristående köksö om man lägger golv under?
Lim? Eller behövs det inte någon förankring?
I mitt fall är det 2st 60 skåp 60 djup och 2st 60 skåp "halvdjupa" (läs överskåp)...
 
JOW skrev:
Hur ska man förankra en fristående köksö om man lägger golv under?
Lim? Eller behövs det inte någon förankring?
I mitt fall är det 2st 60 skåp 60 djup och 2st 60 skåp "halvdjupa" (läs överskåp)...
Vanligaste i dessa fallen är att man har täcksidor som når ner till golvet på sidorna och sockel på fram och baksida som är lite indragen och löstagbar.
I så fall kan man om man behöver förankra ön sätta vinklar inne under ön på täcksidorna och ner mot golvet där man sågar ur lite i golvet så det går att skruva men att golvet ändå kan röra sig...
Många ggr behöver det inte förankras då den står stabilt av tyngden i sig själv som vilken annan möbel som helst.
 
Ang att byta parkettgolv i köket så har jag provat. Fick ta lilla multiverktyget, ta bort socklarna under skåpen och kapa hela vägen. Dvs, den gamla parketten ligger kvar under skåpen, och det har ju samma höjd som det nya. Inget som syns när socklarna är tillbaka på plats igen. Dock flyttade jag undan fristående kyl och frys och lade det nya golvet där också. Personligen gillar jag parkett i köket, men visst finns det risk för skador. I vårt fall hade ett läckande kylskåp fuktskadat den gamla parketten. (Längre fram har vi dock planer på ett helt nytt kök och då blir det nytt golv under den nya inredningen).
 
Därför man ska ha plastbaljor under kyl/frys med precis som man har under diskmaskinen ;)
Men det har du väl nu... :p
 
  • Gilla
mrbaldvin
  • Laddar…
Lever farligt! Fast katten har fått en bricka under vattenskålen, åtminstone :D
 
  • Gilla
Henriettae och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Du får gärna skicka in en bild på en monteringsanvisning av golv där detta står för jag har under mina 10 verksamma år i branschen aldrig sett detta...
Ett golv kan röra sig än om det ligger under skåpen då inte benen är fastskruvade i golvet. ;)
Jag räknar alltid kökstommar som fasta installationer om de stå på ben och samtidigt är fastskruvade i vägg. Även tyngre köksöar lägger jag flytande runt.

Enkelt byta, bara bort med socklarna och lägga nytt. Lägger givetvis in under lösa kylar, frysar, diskmaskiner o.s.v., fast en del fulla frysar blir nog så tunga.

Ooops, glömde en viktig fördel.
Golvet läggs sist, ingen risk för byggskador, målarstänk m.m.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders xxx och 2 till
  • Laddar…
Monterat skrev:
Jag räknar alltid kökstommar som fasta installationer om de stå på ben och samtidigt är fastskruvade i vägg. Även tyngre köksöar lägger jag flytande runt.

Enkelt byta, bara bort med socklarna och lägga nytt. Lägger givetvis in under lösa kylar, frysar, diskmaskiner o.s.v., fast en del fulla frysar blir nog så tunga.

Ooops, glömde en viktig fördel.
Golvet läggs sist, ingen risk för byggskador, målarstänk m.m.
Nu pratar vi om helt olika saker... ;)

Nämligen vad Du tycker...kontra hur det ska göras... ;)

Du skrev följande:


Monterat skrev:
Hmm, alla klickgolv jag sett skall läggas flytande alltså inte in under skåparna om de står på ben. Tror inte garantin gäller om man inte följer anvisningarna.
Frågar en gång till...

Har du en sådan anvisning att visa upp för oss där det står att man inte skall lägga golv under köksinredningar ? :rolleyes:

Dessutom undrar jag hur du gör om du har ett tungt akvarium någonstans för det är tyngre än en köksö... lägger du golv runt akvariumet då ? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Knetech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.