Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom undrar jag hur du gör om du har ett tungt akvarium någonstans för det är tyngre än en köksö... lägger du golv runt akvariumet då ? ;)
Min gissning är att golvläggaren oftast inte vet var kunden eventuellt kommer att ställa ett akvarium... ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Min gissning är att golvläggaren oftast inte vet var kunden eventuellt kommer att ställa ett akvarium... ;)
Men det svaret hjälper ju inte om det är felaktigt att lägga under en tung köksö... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men det svaret hjälper ju inte om det är felaktigt att lägga under en tung köksö... ;)
Vi får väl försöka driva frågan om att akvarieplaceringar ska bli bygglovspliktiga så att golvläggaren vet vad som väntar... :eek:

Skämt åsido, jag vågar inte ha någon åsikt om vad som är "rätt" eller "fel" men allt som hindrar "rörligheten" hos ett flytande golv bör väl i någon mån vara negativt. Sen får väl detta vägas mot andra faktorer. Själv tycker jag det är självklart med golv under exempelvis kyl, frys, DM och spis. Under köksskåp och köksö kan jag tycka beror lite på övriga omständigheter, exempelvis hur stor karaktär av "lös möbel" kontra "fastgjuten byggnadsdel" som skåpen har.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Allt som kan låsa golvet skall det läggas runt. Sen vid vilken exakt vikt det gäller vet jag inte, därför chansar jag inte.
 
Så länge man inte förankrar golvet genom att spika fast det eller glömmer lämna utrymme så att golvet kan expandera så skall det väldigt mycket till för att låsa ett golv. Har lagt ett otal laminat och parkettgolv och aldrig haft några som helst problem. När ett golv "flyttar" på sig när det expanderar/krymper beroende på temperatur och fuktighet så är det små rörelser under relativt lång tid. Vikten av t.ex en köksö eller ett akvarium sprids ut över en större yta och låser därmed inte golvet.
De få gånger jag sett golv som rest sig eller blivit "buligt" så har orsaken alltid varit att golvet spänt upp sig mot väggarna p.g.a för lite mellanrum mellan golv och vägg.
Hur mycket vikt det behövs för att låsa ett golv vet jag inte, jag la nytt golv i vardagsrummet och sen hade jag ett 1200 liters helglasakvarium där i flera år och märkte inte av några problem. Skulle tro att med sand, sten och möbel vägde det nog uppemot 2 ton....

Och jag lade också golv under stommarna när jag renoverade, perfekt när det är storstädningsdax, dra loss golvlisten och svepa med golvmoppen utan några kanter som smutsen fastnar vid.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Monterat skrev:
Allt som kan låsa golvet skall det läggas runt. Sen vid vilken exakt vikt det gäller vet jag inte, därför chansar jag inte.
Nu vill jag inte vara dryg, men du har fortfarande inte svarat på min fråga om du kan uppvisa någon monteringsanvisning som säger att man inte ska lägga golv under köksinredningen. ;)

För det var exakt så du skrev innan ju... och att inte garantin gäller om man inte följer anvisningarna...
Därför hade det varit väldigt intressant att se en sådan anvisning. :)

Monterat skrev:
Hmm, alla klickgolv jag sett skall läggas flytande alltså inte in under skåparna om de står på ben. Tror inte garantin gäller om man inte följer anvisningarna.
 
Paul, här är pergos generella monteringsanvisning.
Punkt 11 anger att tunga föremål inte får ställas på...

Sen har väl ni märkt empiriskt att det går bra ändå.
Samtidigt så finns inga vikter angivna, kanske bara är med för att hålla ryggen fri vid problem...
 
JOW skrev:
Paul, här är pergos generella monteringsanvisning.
Punkt 11 anger att tunga föremål inte får ställas på...

Sen har väl ni märkt empiriskt att det går bra ändå.
Samtidigt så finns inga vikter angivna, kanske bara är med för att hålla ryggen fri vid problem...
Ganska kul att de lyckas lägga ut en instruktion på engelska som man aldrig har sett medfölja alla de hundratals golv man lagt genom åren... ;)

Ännu lustigare är det att just Pergos tekniska avdelning har svarat mig att de rekommenderar att man lägger golv även under köksinredningar eftersom de inte är fastskruvade i golvet utan i väggen och därmed kan golvet röra sig vad det behöver...
 
Nja, jag tolkar det som att det är just "mycket tunga möbler" dvs köksö (med stenskiva) och inte bänk vid vägg.
 
JOW skrev:
Nja, jag tolkar det som att det är just "mycket tunga möbler" dvs köksö (med stenskiva) och inte bänk vid vägg.
Visst men då var vi tillbaka till akvarieproblemet ;)

Undrar var "monterat" tog vägen... ;)
 
T
JOW skrev:
Nja, jag tolkar det som att det är just "mycket tunga möbler" dvs köksö (med stenskiva) och inte bänk vid vägg.
NetNut har en "ganska" tung möbel på två ton, hen har inte haft några problem!

Ot: Är "skåparna" ett nytt ord, eller?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
När trä (träfibrer) expanderar p.g.a. fukt eller värme är det sådana krafter att inget man klarar av att bära in i huset gör något nämnvärt motstånd. Möjligtvis om man bultat/skruvat genom golvet, men det gör egentligen bara att det sväller lokalt i andra riktningar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tank77 skrev:
NetNut har en "ganska" tung möbel på två ton, hen har inte haft några problem!

Ot: Är "skåparna" ett nytt ord, eller?
Troligtvis norrländska ;)
 
Du tog det ur sitt sammanhang, det var inte så jag menade.
 
Vi funderar på att köpa ett hus, där köket är helt okej, men golvet är hemskt. Vi skulle vilja ha stengolv. Vill ju helst inte ta bort alla stommar och sedan lägga golv, bara för att sätta tillbaka dem igen, så där tänker vi då lägga golv (klinker) utan att lägga det under stommarna. Där vi bor nu lade vi golvet (klinker det också) under stommarna.

VI har som sagt klinker i kök och hall, parkett i angränsande vardagsrum och laminatgolv i det andra angränsande rummet. Det känns lite schizofrent tycker jag, maken är hur nöjd som helst. Hade vi valt om hade vi dock valt samma sorts golv i de angränsande rummen, men fortsatt klinker i köket.

Vi har nu ett IKEA-kök, som vi är mycket nöjda med. Vi hade dock snickare till hjälp, men vid ev framtida köksbyte kan vi lika gärna göra det själva... Vi skruvade ihop alla skåpen, var lätt. Sedan satte snickaren en lång stomme horisontellt längs med väggen, som han sedan satte alla skåpen på. Perfekt för att få alla i samma höjd! Sedan fötter i framkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.