Byggahus.se
....förutom det enkla faktum att vi avtalat detta med företaget och betalat extra för just en elektriker........
 
Jak kobblade det brann ej:
*foto*
Jak kopplade bra.

Mycket mer än så lär inget dokument vara värt då du själv som elanläggningsansvarig är just ansvarig.
 
Blindnit skrev:
Jak kobblade det brann ej:
*foto*
Jak kopplade bra.

Mycket mer än så lär inget dokument vara värt då du själv som elanläggningsansvarig är just ansvarig.
Tråkigt med så oseriösa kommentarer.
 
Men är det inte lite sant då?
Eller egentligen rätt mycket sant?
Ägare ÄR ansvarig oavsett vem som kopplat.
 
En intressant frågeställning, men det borde väl räcka med att i fakturan från totalentrepenören få inskrivet vilken firma som utfört det specificerade arbetet, för det är ju i slutänden en fråga om firman har en behörighet eller inte. Om det har varit en seriös firma med behörighet, som TS har bett om i sitt avtal med entrepenören, så är ju allt frid och fröjd. Naturligtvis skulle elfirman kunna skriva ett enkelt intyg på att de utfört det specade arbetet i TS hus enligt bilagd spec och lämna med entrepenörens faktura.

Det är väl mer upp till entrepenören att lämna med sådan information innan slutbetalning sker, mer än så behövs ju egentligen inte.

Om entrepenören inte vill uppge vem som gjort arbetet är det ju bara att hålla inne pengar motsvarande det arbetet som man då inte anser vara korrekt utfört.
 
Man kan skriva vilka papper man vill.
I lagen står det att anläggningsinnehaveren är ansvarskyldig för att den är säker.
Eller i nåt annat mer trovärdigt ordval.
Har jag fel?
 
Byggis1976 skrev:
Vad är skillnaden mella elektriker on elinstallatör?

Sen, GK1000, vet jag inte om jag skulle kalla vår renovering för ett småjobb. Den kostar runt 650,000 och är på 30kvm. innefattar en hel del el. Men i förhållande till Sakanskka så. ja, ett småjobb.

anldeningen till at tja gvill veta att en ekektiker dragit elen är då det är lagstiftat. Eftersom vi skall renovera resten av huset kan jag förutspå att det kan bli av intresse att veta att den elen vi dragit är enligt lag....typ!
Normalt är nomenklaturen sån att elinstallatör är den som innehar av myndighet utfärdad behörighet, elektriker är i samma företag anställd person som utför elarbete i ditt fall elinstallationerna i ditt bygge. Observera att de som jobbar under installatören inte behöver någon formell elkompetens endast anställningsförhållandet räknas.

Jag tycker du om du känner dig behöva det ska begära att få intygat vem som är behörig för jobbet. Det är inget konstigt krav och trilskas de då kanske man kan börja fundera. Samtidigt kan du då fråga efter provprotokoll före driftsättning.

Och i stort sett alla jobb åt privatpersoner är småjobb där man kanske bara kan kräva grundläggande dokumentation. Men det kan man iofs göra med all rätt och även vara påstridig.
 
Blindnit skrev:Blindnit @ "Man kan skriva vilka papper man vill.
I lagen står det att anläggningsinnehaveren är ansvarskyldig för att den är säker.
Eller i nåt annat mer trovärdigt ordval.
Har jag fel?"

Jo det är nog så sant att anläggningsinnehavaren har det formella ansvaret för att anläggningen är säker.
Men om om nu TS önskar ett intyg på att han fullföljt lagen, i vad avser att anlita en behörig installatör och inte i framtiden av någon bli ifrågasatt om att han kanske skulle ha gjort ett "fuljobb" så är det en enkel match för entrepenören att bifoga ett intyg. Speciellt som det varit special avtalat från början att han skall anlita en sådan. Det är inget som är konstigt eller svårt och tillfredställer en kund utan någon extra kostnad mer än ett A4 papper och fyra minuter att skriva ett intyg.

TS lär väl aldrig kunna bli åtalad för installationen eftersom han inte har gjort några inkopplingar eller installationer och lagen säger ju bara att det är förbjudet att göra installationen och inte att äga dom. Men det kan ju vara bra att ha ett intyg om något skulle hända och det visar sig att det beror på felaktig installation. Så jag håller nog på att TS bör få sitt papper som talar om vem som gjorde installationen om han nu önskar ett sådant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Men är det inte lite sant då?
Eller egentligen rätt mycket sant?
Ägare ÄR ansvarig oavsett vem som kopplat.
Lite grundläggande juridik: om jag som ägare (kund) avtalar i ett abs09 avtal specifikt att alla elarbeten skall göras av behörig elektriker så är det avtalsbrott att så inte sker. JAG som kund i det fallet är inte den som ansvarar för att avtalet följs. Just pga att jag som ägare ansvarar för mitt hus, har vi avtalat detta. OM företaget inte följer avtalet kommer de ansvara för detta.
 
Redigerat:
Nu finns det inga behöriga elektriker, utan bara behöriga elinstallatörer och yrkesmän/elektriker som arbetar under dennes överinseende.

Allt elinstallationsarbete skall enligt lag göras av ovanstånde. Det är ingenting man behöver avtala om (eller ska behöva).

Så vill du att allt arbete ska göras av en elinstallatör, eller går du med på att det även utförs av elektriker? Det kanske inte spelar någon roll så länge du får ett kvitto från en elfirma?
 
ok, jag tror faktiskt inte vi spelat det i avtalet utan skrivit elen skall installeras av behörig enligt lagkrav eller liknande. Kvittot är strunt samma, jag vill se att det är en fackman o kunna visa att vi följt lagen. Annars kunde vi ju göra detta själva, men el är ju det enda som faktiskt är lagstiftat vad jag förstått.
 
Måste ju erkänna att det inte är dörren jag nu läser denna tråden jag förstår att de som INSTALLERAR inte behöver el kompetens ( elektriker eller installatör strunt samma). Det trodde jag. Jag trodde inte ett företag med en behörig kunds anställa icke el utbildade som de skickade och det var ok. Detta är helt nytt för mig och inget vi tänkt på.
 
Detta kan man läsa i introt hos en av Sveriges ledande elkedjor:

"När du behöver en behörig elektriker så är elkedjan rätt installatör"

http://www.elkedjan.se/Elektriker
 
Men det kan väl inte vara så att ni fick betala extra för att en behörig (eller behörigs anställde) ska göra elinstallationen?
Bara för att man inte har egen behörighet så betyder det ju inte att man inte har utbildning. Det är nog extremt ovanligt (om det finns alls) som någon utan utbildning är anställd och utför elinstallationer. Den som innehar behörigheten är ju ansvarig för att det görs på korrekt sätt, så det ligger ju i hens intresse att de som gör jobbet kan sin sak.
Man blir alltså inte behörig enbart för att man gått t.ex. elprogrammet på gymnasiet.
 
Vi betalar fast pris på allt och har ett detaljerat kontrakt. Eftersom el installation är lag så skulle jag tro att vi som kund inte behöver speca detta - de måste väl använda elektriker enl lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.