Byggahus.se
Gräsmattan består av ungeför lika delar rödsvingel och ängsröe. Den senare har börjat breda ut sig mer och mer, vilket är precis som vi vill ha det. Mattan är i det närmaste ogräsfri förutom enstaka maskrosor och våtarv som försvinner i och med att man rycker upp den.

Jag har märkt att småytor av gräsmattan behåller den ljusare gröna tonen. Kan det var vitgröe? Ser identiskt ut som ängsgröen , men ljusare i färgen. I så fall; är det det forsatt klippning som gäller? Automowern kör vardagar dagstid.

Några andra tips?
 
  • IMG_0728.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0729.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana där har jag i min matta, jag kan tyvärr ej svara på vad det är - men jag anser det vara ogräs då det är grövre än de fina grässtråna som växer på större delen av mattan. Det verkar klara regelbunden klippning lite för bra så det blir nog till att "operera" bort det ovälkomna gräset (ordentliga tuvor) med vassa verktyg samt efterså med fingräs.
 
Japp. Har kommit fram till detta också. Det är för övrigt vitgröe som är de ljusare fläckarna. Det är tjänsligt för uttorkning, så en lokal totalavverkning med ny grässådd verkar funka. Återkommer till hösten med resultat. :)
 
Hallå!

Även jag har detta problem. Efter att ha Googlat hela kvällen har jag också kommit fram till att det är vitgröe. Sådde hela mattaen för 3,5 år sedan med Weibulls Extra Green (rödsvingel och ängsgröe) men fick redan förra sommaren ganska mycket inslag av vitgröe. Det började först i de skuggiga och fuktiga delarna av tomten men i år har det spridit sig även till de soliga delarna vilket ser ganska trist ut.

Rödsvingel är min favorit men läste precis detta om sorten: Rödsvingel glesnar, försvinner och ersättes av andra gräsarter vid kraftig gödsling, bevattning och vid stark förslitning under våta förhållanden.

Jag gödslar ju på ganska bra, har våta förhållanden, dock inget slitage. Nu har det blivit en så stor yta att det känns jättetrist att riva upp och börja om. Undra om jag envist försöka kontinuerligt stödså in rödsvingel alt. Weibulls Skugga istället för att riva upp allt. Eller vad tror ni?
 
Jag har börjat hårdklippa fläckarna med en manuell cylinderklippare. Det medför att vitgröen torkar ut. Under tiden stödsår jag med Extra Green som innehåller mycket ängsgröe. Det verkar inte bättre än att gräset "återställs". Förhoppningsvis kan man utnyttja ängsgröens aggressivitet med underjordiska rotlöpare.
Det är annars som du skriver; vitgröen växer bara där mattan mår bra. Det som är så tråkigt med detta gräs är att det är ettårigt, hårt och kvistigt, känns "blött" och ger fläckar på kläder och lossnar från underlaget vid lek och annat.
 
Vilken höjd klipper du på? Jag kör robotklippare på 4 cm höjd ungefär varannan dag men har tyvärr inte märkt att det påverkar vitgröen negativt. Får köra extra hårt + torka om det bara ville sluta regna någon gång :).

Håller med dig om dess trista egenskaper - samma erfarenheter här också. Körde ut en vända Extra Green i morse - nu när fienden är identifierad så skall den arbetas bort! :) Känns lite surt bara, min uppfattning var ju att om man "bara" gödslar ofta, klipper ofta, ogräsbehandlar och tillför en ordentlig rotblöta under torra perioder så skulle man ha en fin gräsmatta. Tji fick jag!
 
Jag kör också på 4 cm, vardagar 10-17, på semestern nattetid.
Problemet med vitgröe är att stråna är så klena att de lägger sig ner och fortsätter växa horisontellt. Roboten trampar bara ner det utan att klippa. Med dess växtsätt att skicka ut löpare ovan mark blir det till slut ett liggande vitt trassel som inget annat kan ta sig igenom. Till vintern dör sedan allt och så har man kala fläckar till våren där fröna från vitgröe kan etablera sig. Det värsta är också att den sätter massiva fröställningar någon centimeter ovan mark hela säsongen.

Precis som du skriver drabbar det bara den som är det minsta intresserad av gräsmattan. Mina grannar som inte bryr sig om varken gräsmatta eller rabatter har inte tillstymmelse till vitgröe. Desto mer mossa. :D
Det finns ett fåtal bekämpningsmedel för yrkesbranschen, som Hussar, Tribunil, Boxer och Stomp, men det är i högsta grad otillåtet för konsumenter att hantera. Det största problemet med bekämpning är att man vill behålla ängsgröen. Gräsodlare har ett helsike med detta. Vitgröe är dessutom mottaglig och värd för i princip alla sjukdomar som drabbar gräs och perenner.

Världens vanligaste grässort är ett jävla skit att få i mattan.
 
Läste precis att livslängden på dess frön i marken är upp till 5 år. Och med tanke på den rika fröbildningen så ser det ju ganska tufft ut.
http://ograsradgivaren.slu.se/artbest/vag3/ogras.cfm?Ogras_id=203#

Antar att enda sättet att bli av med den är att köra din taktik - försöka konkurrera ut den genom att stödså samtidigt som man ger mindre vatten (och gödsel) just där det är som värst.
 
  • Gilla
MaxEV
  • Laddar…
Vad tror ni om vertikalskärning på våren, typ i maj, innan vitgröens blomning? Vitgröe har ju ytliga rötter och kanske kan man hämma dess tillväxt genom vertikalskärning och sen stödså med Extra Green? Jag har ju faktiskt slarvat och inte vertikalskurit mattan tidigare, men nu skall det bli ändring på den saken!
 
  • Gilla
Morrgann
  • Laddar…
kungkokos skrev:
Vad tror ni om vertikalskärning på våren, typ i maj, innan vitgröens blomning? Vitgröe har ju ytliga rötter och kanske kan man hämma dess tillväxt genom vertikalskärning och sen stödså med Extra Green? Jag har ju faktiskt slarvat och inte vertikalskurit mattan tidigare, men nu skall det bli ändring på den saken!
Den är ju som sagt ettårig, så rötter från förra året har den ingen användning för. ;)
Dessutom blommar den kontinuerligt eftersom frö är enda möjlighet att sprida sig. Den gror med andra ord kontinuerligt också.
Stödså för att skapa konkurrens tror jag dock på.
 
Sedan ska man inte vara för hårdhänt med gräsmattan innan den återhämtat sig fullständigt efter vintern och att vetikalskära är i mina ögon ganska så hårda tag.
 
Vitgröens etableringen sker ju redan tidigt på våren och genom att då slå sönder dess rötter i maj (som växer horisontellt) med vertikalskärning borde man kunna få bort en hel del och skapa växtutrymme för den i anslutning stödsådda ängsgröen och rödsvingeln. Vitgröens blomning sker ju först i juni/juli så därför minskar man risken att få ner så mycket av dess frö i marken. Vertikalskära maj med efterföljande stödsådd och toppdress tror jag faktiskt kan ge lite resultat. Vad gör man inte om man är desperat! :)
 
kungkokos skrev:
Vitgröens etableringen sker ju redan tidigt på våren och genom att då slå sönder dess rötter i maj (som växer horisontellt) med vertikalskärning borde man kunna få bort en hel del och skapa växtutrymme för den i anslutning stödsådda ängsgröen och rödsvingeln. Vitgröens blomning sker ju först i juni/juli så därför minskar man risken att få ner så mycket av dess frö i marken. Vertikalskära maj med efterföljande stödsådd och toppdress tror jag faktiskt kan ge lite resultat. Vad gör man inte om man är desperat! :)
Skadar ju inte att testa. Återkom gärna med resultat.
 
slänger in en snabbfråga här.

ni säger att ni klipper och stödsår gräs. Innebär det att ni bara slänger på en näve frön efter klippning, eller förbereder ni på nått sätt? typ jord eller liknande?
 
Felde skrev:
slänger in en snabbfråga här.

ni säger att ni klipper och stödsår gräs. Innebär det att ni bara slänger på en näve frön efter klippning, eller förbereder ni på nått sätt? typ jord eller liknande?
Jag har hårdklippt lokalt med en gammal manuell cylinderklippare för att ha ihjäl vitgröen på sikt, kratsat upp ytlagret med en liten kratta och sedan sått i Weibulls Extra Green som innehåller mycket ängsgröe. Naturligtvis även vattnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.