Byggahus.se

Ljusare fläckar i gräsmattan

1. F
    Medlem Nivå 6
    tack för infon :)

2. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Har även läst att man bör toppdessa efter att man har stödsått om man vill vara ordentlig. Kontakten med jord gör att du får mycket bättre grobarhet på det stödsådda.

3. D
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag har dessa problem i min gräsmatta också.

Jag fick gräset rullat av en entreprenör som köpte rullarna och utförde jobbet.

Tyvärr var partiet fullt av tuvor av Vitgröe (hade ingen aning om vad det var/innebar vid tidpunkten).

Entreprenören missade även att rullarna krymper vid bevattning och att många av rullarna var utsatta för starkt solsken före utrullningen, varför ytterdelen av flertalet av gräsrullarna dog av uttorkning innan rötterna hann att få fäste.

Överallt på dessa kala fläckar, samt i alla de skarvar som bildades mellan rullarna har vitgröe spridit sig under året som gått. Tuvorna har brett ut sina 15-20 cm långa (och 2-3 mm tjocka) stjälkar så att det upptar kanske 60% av gräsmattan nu.

Väldigt tråkigt. Efter solskenet under den tidiga sommaren har virgröen blivid brun/gul, gräsmattan ser även "nedtrampad" ut eftersom gräset inte växer på höjden utan istället sprider ut sig utefter marken.

Ni med erfarenhet, HUR BLIR MAN AV MED SKITEN?

4. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16