Byggahus.se
Hej,

I lägenheten jag ska flytta in i snart så har jag en sovalkov på 2,15 X 1,35 och tänkte bygga upp min säng och ha en "garderob" under. Jag valde att ha citationstecken då garderoben kommer att bli ca 1,40 hög. Då jag inte har flyttat in ännu så räknar jag på en takhöjd på 2,40 och skulle det vara högre till tak så höjs garderoben med lika mycket.

På grund av garderobens låga höjd och långa djup (ca 1,30) så tänkte jag ha utdragbara klädstänger. 2 st (bakom första och andra skjutdörren) och utdragbara lådor bakom tredje dörren.

Nu till fråga, jag har inte kunnat hitta några utdragbara klädstänger som är mer än 1 m lång så jag måste antagligen göra en egen konstruktion.

Har ni någon idé på hur man kan göra detta?

Sedan så tänkte jag kolla med er om vad ni tror om att ha spottar på främre kanten? Det är de små ringarna ni ser på min icke skalenliga och haffsigt gjorda bild nedan.

Hälsningar
Johanna

uppbyggd säng m garderob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
får jag fråga om du har någon länk till dom stängerna som är fel?
så man får en aning hur du vill att dom ska va
 
SBH skrev:
får jag fråga om du har någon länk till dom stängerna som är fel?
så man får en aning hur du vill att dom ska va
Problemet är att jag knappt vet själv hur det kan se ut eller om det ens är möjligt men något sådant här fast längre http://www.clasohlson.com/se/Utdragbar-klädstång/Pr408210000 . Problemet då lär dock bli att den inte klarar av tyngden när den blir utdragen för långt.

Alternativet blir kanske att ha klädställningar men då skulle jag ändå vilja ett de blir utdragen längs en skena.
 
S
va tycker du om utdragbar hylla?
och att röret sitter fast på hyllan. om du förstår hur jag menar
 
Ingen dum idé alls faktiskt men jag har lite svårt att greppa hur det skulle kunna se ut. Ska kolla upp möjligheterna!
 
S
har för mig att classe har utdragbara hyllhållare
 
S
hittar du några beslag?
 
Nej jag har inte börjat inhandla något ännu. men vilka beslag funderade du på?
 
Utdragbara klädstänger på en meters längd lär inte bli lätt att få att hålla, fundera på vanliga klädstänger istället, eventuellt två på djupet, då kan du ha kläder du inte använder så ofta längst in och sen det övriga längst fram.
Tänk på att skjutdörrar överlappar varandra, det brukar en del glömma när de planerar för lådor.
Spottarna bör nog vara av LED-typ här så man inte bränner sig när man tar fram kläderna.

/Kent
 
Om jag förstår det hela rätt så kallas beslagen du är ute efter för Expansionsbeslag.
Dessa används t.ex. för att få fullutdrag till kökslådor mm. Problemet är nog att hitta sådana som är 130 cm långa i infällt läge.

En annan variant skulle kunna vara en klädstång som sitter på en ställning (ram) med ett hjul i fram- respektive bak-kant. Ovankanten skulle kunna ha en styrning i taket på garderoben så den går lätt att skjuta in och ut på samma plats och som håller den upprätt så den inte tippar. Det borde gå att få till ganska enkelt tycker jag. Största nackdelen som jag ser det är att du måste hålla fritt på golvet för hjulens skull.
 
Fixar du det verkligen med bara 70cm ovan sängen?
Läge för cellskräck?
 
jac skrev:
Om jag förstår det hela rätt så kallas beslagen du är ute efter för Expansionsbeslag.
Dessa används t.ex. för att få fullutdrag till kökslådor mm. Problemet är nog att hitta sådana som är 130 cm långa i infällt läge.

En annan variant skulle kunna vara en klädstång som sitter på en ställning (ram) med ett hjul i fram- respektive bak-kant. Ovankanten skulle kunna ha en styrning i taket på garderoben så den går lätt att skjuta in och ut på samma plats och som håller den upprätt så den inte tippar. Det borde gå att få till ganska enkelt tycker jag. Största nackdelen som jag ser det är att du måste hålla fritt på golvet för hjulens skull.
Bra idé! Det blir nog 2 st klädställningar på hjul istället som även hålls upp av en skena. Hur det ska lösas rent praktiskt det har jag inte riktigt kommit på ännu.
 
bax skrev:
Fixar du det verkligen med bara 70cm ovan sängen?
Läge för cellskräck?
Kan kanske bli lite lite. Får tillträde till lägenheten imorgon så då ska jag dit och mäta lite till och se hur jag kan lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.