Byggahus.se
Hej!
igår kom jag hem från jobbet och blev överraskad av en nyinköpt platt tv att hänga på väggen.
Maken frågar hur högt jag vill ha den. Och jag har ingen anig...
Vilken höjd har ni andra satt den på?

För enkelhetens skull: mått mellan golv och nederkant på tv.
 
Har 85cm på min 42" och 100cm på min 32" (ej i samma rum...)
 
Vår tv är 40". Kanske blir 90 cm en bra höjd?

 
Nånstans mellan 80-90cm brukar vara ett gångbart mått.
Generellt brukar man säga att bildytans mitt ska vara i ögonhöjd (sittandes i soffan, eller vad man vanligtvis sitter i).

Dock är ju detta lika personligt som vilken rad på biografen man väljer :)
 
Absolut enklast tipset (för att slippa räkna på betraktningsvinklar och annat enligt THX och diverse standarder) är att göra följande:

1) Sätt dig i soffan.
2) Slut ögonen.
3) Sjunk ned i soffan så du sitter bekvämt och avslappnat
4) Öppna ögen.

Den punkt som du tittar på är en bra höjd för din TV.
 
Leito skrev:
Absolut enklast tipset (för att slippa räkna på betraktningsvinklar och annat enligt THX och diverse standarder) är att göra följande:

1) Sätt dig i soffan.
2) Slut ögonen.
3) Sjunk ned i soffan så du sitter bekvämt och avslappnat
4) Öppna ögen.

Den punkt som du tittar på är en bra höjd för din TV.
då blir det väldigt lågt, säkert under halvmetern ;D
 
Har 32" lcd.
Höjd underkant 67,5 cm.
Centrum bild 93 cm.
Blir ungefär ögonhöjd från soffan.
Måttet på tvns underkant till golv kan ju ge lite
olika höjder centrum bild.
Beroende på hur tjock ram runt tvn man har.
Min är 5,5 cm.

Du har ingen fot att ställa den på så
kan du ju testa med en stol eller dylikt under.

Mvh Putte

 
Lånar tråden lite...
fick en finfin 32" lcd i julklapp (jo,jag har verkligen varit jättesnäll!!) och hade för mig att jag läst här om vilken höjd man ska ha tv'n på, på väggen. Nu när jag tittade igen blev jag lite konfunderad, fanns ju flera bud... Så jag undrar, ni som har en "platt-tv" vilken höjd har ni den på? Har ni den "högt" eller "lågt"??

Tacksam för svar, och god fortsättning.  :)
 
Har den lagom högt :cool:

Mvh Putte
 
Min 42" som står på en bänk har "golv till mitten av bildhöjden"-måttet 107 cm. Tycker inte om att titta uppåt, man blir så trött i nacken då.
 
Det är skönare och naturligare i längden att titta nedåt än rakt fram (ögonhöjd) eller uppåt. Finns en anledning till att tvbänkar är så låga som dom är.
 
Enligt ergonomiska regelverk ska vanliga bildskärmar vara på en höjd så skärmens överkant är i ögonhöjd. Det har med ögats möjlighet att fuktas. Visst gäller denna regel bildskärmsarbete men när m,an tänker efter bör det gälla för TV-tittande också.

Vi har vår TV på just den höjden, bildytans övre kant i ögonhöjd när man sitter i soffan. Det är inte för att vi tänkt på ergonomi, det har bara blivit så.
 
Tack för era svar. Testade lite olika höjder igår, man kände direkt i nacken om man hade den för högt så det kommer vi akta oss för. Kommer bli kanon! Ska "bara" hitta en snygg tv-bänk till...
 
Jag vill också tacka för alla svar. Tv:n sitter nu på väggen på cirka 95 cm höjd. det är inte riktigt i ögonhöjd men vi ligger oftast i vår tv-soffa så det är bara bra att den sitter lite högre.
 
Något att tänka på är att om man kan ligga ner och se på TV (typ, soffa med schäslongdel) så är det skönt om TVn inte är så himla lågt nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.