Har en enplans tillbyggnad på en 2plans villa.
Jag har fått OK från kommunen att släppa upp skorstenen 1m över tillbyggnaden, d.v.s. lägre än byggnadens högsta höjd.
Men jag undrar om det finns några tumregler för vilken minimihöjd som krävs för att få en fungerande skorstensverkan utan rökgasfläkt.
Det kommer installeras en separat tilluft till eldstaden, och det kommer muras en helt öppen eldstad baserad på en Isokernn-lösning. D.v.s. ingen kassett eller fristående kamin.
Som ritningarna är nu är skorstenens mynning 3,3m över "innertaket" i eldstaden. Räcker detta eller kommer det krävas fläkt?
Som en sekundär-fråga undrar jag om någon har några åsikter om eventuell sotningsproblematik på min vita fasad?
432 läst · 3 svar
432 läst
3 svar
Vilken lägsta höjd på skorsten för fungerande skorstensverkan/termik?
-
Medlem · 461 inlägg 21 nov 2022 18:48
-
21 nov 2022 19:00 #2
Tänk då på att skorstenen kanske kommer under nivå på andra delen. Då kan röken vid fel vind slå in på fasaden, inget bra. Sen det med självdrag så klara sig det med den höjden. Sotning ska ha en fast stege på taket för sotaren och steghållare/krok vid takfoten så den inte kan glida iväg. Har du plåttak och inte vill fästa genom, så går det med en aluminiumstege som fästes uppe och nere vid takfoten. Fråga sotaren först om hen godkänner det. Dom brukar morra om att dom vill ha separata steg, men är inget krav.
- Laddar…
-
Medlem · 461 inlägg 21 nov 2022 19:1521 nov 2022 19:15 #3
Byggnadhöjden på huvudbygganden är 7,8m och och den aktuella skorstenens mynning är 4,4m över samma noll-nivå så det är absolut högre på övrig byggnad. Därav min andra fråga.
Kommunens representant sa att jag fick göra så här om jag ville, men skickade med mig att de kanske inte rekommenderade det av den anledning du belyser och som föranleder min fråga 2.
Jag har dock svårt att förhålla mig till hur stort problem det kommer vara. Det rör sig om ca: 5m från skorstenen till närmaste fasad, och vi kommer ju endast elda vintertid när vi har fönster stängda på övriga byggnaden.
Sotningen kommer bli minsta problemet eftersom det finns en stor takterrass i direkt anslutning.
Låter oxå toppen att du bedömer att jag klarar mig med självdrag på den höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
21 nov 2022 19:26 #4
5 meter är ingenting när det blåser. Det gäller att elda rätt så det inte blir sot som åker ut. Mycket vanligt att det blir fart i kaminen och då stryps draget och fjöseldning blir, många sotpartiklar som åker ut. Det ska bli vit aska kvar i kaminen. Det tar säker en hel säsong för er att komma underfund med hur det bör vara med luft in på alla spjäll.
- Laddar…