Byggahus.se
L/L sparar väll ca 45% på din Elräkning? kostar att installera runt 20 tusen?

L/V sparar väll ca 50% på din elräkning? kostar ca 80tusen att installera?

Sen har man väll inte så mycket val om man inte har Vattenelement ;)
 
Det är stor skillnad i teknisk utveckling.L/V-pumparna är oftast Svenska, tillverkade i små serier,och omodern teknik,fortfarande on/off styrning.L/L och då menar jag de kända Japanska märkena är tillverkade i jätteserier,och är inverterstyrda,och de bästa har twin-rotary kompressor,klarar kyla ner till -20 och COP=2.Medan L/L brukar gå ner till -10C som bäst,en del inte ens det,och så bullrar de mera eftersom de går på full fart när de går.
 
Hej, Sanyos L/V CO2 VP hittar du här:
http://www.kcc.se/product.php?cid=6&pid=34

Vi har tankar på att stötta vår IVT490 med en L/V pump och svärfar tipsade om Sanyos. Får väl se om det blir den men på papperet verkar det som en liten "guldgruva". ;)
 
jasu50 skrev:
Hej, Sanyos L/V CO2 VP hittar du här:
[länk]

Vi har tankar på att stötta vår IVT490 med en L/V pump och svärfar tipsade om Sanyos. Får väl se om det blir den men på papperet verkar det som en liten "guldgruva". ;)
Tyvärr står det i besrkivningen att den måste kopplas mot "Sanyos Tankunit" och inte går att koppla mot andra på marknaden förekommande pannor.
Men går säkert att lösa med lite pill :)

Emilsson skrev att dom Japanska L/L-värmepumparna är så bra då dom produceras i jätteserier, måste bara säga att jag inte alltid kan hålla med där.
Massproduvering innebär ofta att man försöker göra varje komponent så billig så möjligt, har straffat sig genom ett antal brända kretskort på olika inverter-fabrikat.
Skall sägas att dom flesta barnsjukdommar är borta nu men finns fortfarande.

Får se vad dessa nya värmepumpar med CO2 (koldioxid för att förtydliga) som köldmedium kan göra när väl flera tillverkare kommer igång med dem :)
 
Hej Frittdrag,

yepp helt riktigt att den inte går att koppla annat än till deras tankunit, men tanken var att installera den i serie med 490:n.

Det verkar som att CO2 pumparna kommer att bli fler så om man väntar kommer nog utbudet att öka framledes.
 
Kostnadseffektivast är utan tvekan L/L.Mycket tack vare de stora serier de tillverkas i,vilket tillåter tillverkarna att kosta på forskning och produktutveckling.De småtillverkare som hittils gjort L/V saknar i stort sett utvecklingskapacitet,därav föråldrade konstruktioner.CO2 till L/V är jätteintressant.Väntar bara på konkurrens från de andra Japsen,så att priset pressas.Toshiba håller på med en L/V där innerdelen värmer vatten i stället för luft.Annars jobbar den som en vanlig inverter.
 
jasu50 skrev:
yepp helt riktigt att den inte går att koppla annat än till deras tankunit, men tanken var att installera den i serie med 490:n
Det som jag tänkte var problemet, blir dubbla shuntstyrningar och annat som du igentligen inte behöver (onödiga extra kostnader)
Synd att det inte finns en enklare CO2 L/V-värmepump som du kunde dockat till din FVP.

Emilsson -> Undrar varför du tvunget vill att L/V-vämepumpen skall jobba som en inverter ?
Kan förstå det om man inte vill ha någon tank, men då kan man inte utnyttja den till tappvarmvatten.

Ett problem som man börjar se på marknaden (märks även här) är att det börjar komma så många alternativ att det är hart när omöjligt att välja som "vanlig kund" :(
 
FrittDrag skrev:
Det som jag tänkte var problemet, blir dubbla shuntstyrningar och annat som du igentligen inte behöver (onödiga extra kostnader)
Synd att det inte finns en enklare CO2 L/V-värmepump som du kunde dockat till din FVP.:(
Helt rätt, men det är det enda sättet idag. Det skulle som sagt vara helt underbart om det bara hade varit att koppla in den på befintlig FVP.

Vem vet om ett tag kanske någon tillverkare kommer med en sådan lösning. ???
 
Fritt Drag.Även Sanyo's CO2 är inverterstyrd.Finessen är att den går kontinuerligt,i den hastighet som behövs.Samma som gaspedalen på bilen.Mindre slitage än om den går på full speed,och sedan står still,för att sedan gå på full speed igen.Kör så med bilen får du se,fast då ryker ju körkortet också.Ljudnivån blir också lägre.Toshiba och ett Norskt företag håller på med en inverterstyd L/V också. :)
 
Emilsson skrev:
Fritt Drag.Även Sanyo's CO2 är inverterstyrd.Finessen är att den går kontinuerligt,i den hastighet som behövs.Samma som gaspedalen på bilen.Mindre slitage än om den går på full speed,och sedan står still,för att sedan gå på full speed igen.Kör så med bilen får du se,fast då ryker ju körkortet också.Ljudnivån blir också lägre.Toshiba och ett Norskt företag håller på med en inverterstyd L/V också. :)
Håller inte med helt. Jämförelsen med en bil på fullgas är inte helt rätt.
En enhastighets värmepump går med nominelt varvtal, inte riktigt samma sak som att den går "med gasen i botten".
Så så länge man inte har för många start/stopp tillfälle (beror oftast på överdimensionerad kompressor) är slitaget inte större i den.
Sedan finns det en fördel med inverterstyrningen, lägre startströmmar och som du sa lägre ljud (om det inte är någon billig som kan ge upphov till resonansljud eller att man hör switchfrekvensen i kortet).

Men visst älskar jag ny teknik :) så ser framemot nya värmepumar med bättre teknik. Idag finns det redan frekvensomformare som ger "äkta" sinuskurvor ut, skulle kunna ta bort mycket av det ljud som hörs ifrån vissa billigare inverterstyrda L/L-värmepumpar.

Men nu lämnade vi ämnet om effektiviteten lite.
Fördelen med en L/V jämfört med L/L är att den även kan värma tappvarmvatten, alltså en större möjlighet till bespraring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.