Byggahus.se
Hej,
Har precis köpt en waveman fjärrkontroll och en väggströmbrytare med dimmer men jag får den ej att fungera.
Jag har en svart och en vit kabel i väggen som var inkopplade på den gamla dimmern.

Jag kopplade den vita på L(pil in) och den svarta på L(pil ut) är detta fel? Hur skall det vara?

MVH, JB
 
Jag skulle tro att Svart är fas (pil in) och vit tändtråd (pil ut)
 
Du måste ha dels en fas in (troligen din svarta) som skall gå till pil in. Och en nolla (som borde varit blå) som skall gå till N och en brytledare (ofta vit) som skall gå till pil ut.

Hadde du verkligen en dimmer där tidigare, eller var det bara en vanlig brytare? vanliga brytare har bara fas och brytledare.
 
hempularen skrev:
Du måste ha dels en fas in (troligen din svarta) som skall gå till pil in. Och en nolla (som borde varit blå) som skall gå till N och en brytledare (ofta vit) som skall gå till pil ut.

Hadde du verkligen en dimmer där tidigare, eller var det bara en vanlig brytare? vanliga brytare har bara fas och brytledare.
Numera klarar sig i allmänhet dimrarna utan nolla, så det är inget konstigt att det bara var fas och tändtråd i den föregående apparaten.

Men som hempularen mycket riktigt påpekar tycks den nya mer avancerade dimmern kräva nolla!
 
jag drog dit en nollkabel så fungerade det.
Tack för hjälpen!

mvh, JB
 
Hei,

Jeg har også problem med å få denne waveman dimmeren til å fungera.

I koblingsboksen min er det 3 ledninger:

1 svart - fase eller noll, ble brukt av den gamle dimmeren
1 brun - bryterledning, ble også brukt av den gamle dimmeren
1 blå - noll eller fase, var terminert og IKKE brukt av den gamle dimmeren.

Jeg koblet ledningene slik i dimmeren:
blå - N
svart - L (pil inn)
brun - L (pil ut)

Men det fungerar ikke. Vil denne dimmeren ikke fungere dersom elektrikeren har lagt bryterledning på noll istedet for på fase? Eller har jeg kanskje en defekt dimmer?

Har målt spenning på ledningene:
svart - brun: 230v
blå - svart: 230v
blå - brun: ingen spenning (som forventet siden brun er bryterledning)

Har nogen et tips til meg?

Takk fra nordmannen :)

edit:typo
 
Redigerat:
Inkopplingen ser ut att vara korrekt så det måste vara ett annat fel. Batterier i fjärrkontrollen?
 
Har du tolkat "pil in" och "pil ut" rätt? På de flesta brytare jag tittat på tycker jag pilen är lite ologisk.
 
Takk for svar. Jeg gikk tilbake til Clas Ohlson og fikk en ny dimmer, den fungerte med en gang :)
 
GM_forever skrev:
Numera klarar sig i allmänhet dimrarna utan nolla, så det är inget konstigt att det bara var fas och tändtråd i den föregående apparaten.

Men som hempularen mycket riktigt påpekar tycks den nya mer avancerade dimmern kräva nolla!

waveman är det trådlöst?

Då behövs oftast nollan....
 
Waveman er trådløs ja. Den gamle dimmeren brukte bare fase og fase-bryter, men heldigvis var det allerede en ubrukt nollkabel i koblingsboksen min.
 
Jag vill också heta James Bond här på forumet... :cool:

//Patrik
 
James Bond är ledig om du vill byta, men inte james blond..=)
 
Bezt skrev:
James Bond är ledig om du vill byta, men inte james blond..=)
Jag vill heta James Blond. :(;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.