Byggahus.se
Yrkesarbetat som snickare, verktyg i massor, allt skall då vara i superskick, eller?
Som oftast skickar man in de projekt man är nöjd eller klar med, nu väljer jag lite blandat, så som vi lever mitt i det hela.
Oinredda barnrum med leksaker och inredning spridda, påbörjat för 11 år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utbyggnad på befintlig husstomme, karmarna fick sitta kvar när huset utökades, barnrummet påbörjades för 11 år sedan, 5 åringen har det nu som lekrum.
Jag/vi byggde ut två våningar för att anpassa huset för våran växande familj.
Växt i kruka på ett fönsterbräde i behov av renovering, med synliga fönsterhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misär eller verkligheten, samtliga fönster i tillbyggnaden måste göras en grundlig renovering på, litet missöde under 2016, störtskurar och öppna fönster var en dålig kombination. Alla fönster, bågar, karmar är torra och oljade, blir ett sommarprojekt att antingen byta ut men mest troligt att renovera fönstren.
De var fabriksnya för 11 år sedan.

När vi köpte huset var det en liten balkong där rummet nu är, inget under, nu finns ett större badrum där.
 
  • Gilla
thorflot och 5 till
  • Laddar…
Platsbyggd säng i isolerad kattvind, utrymme under sängen dolt, vit panel och tapet med stjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11 åringens rum är en kattvind som isolerats och försetts med en platsbyggd säng.
Nackdelen med sängen är att det finns mycket plats under den, jag får inte visa vad som finns under den, han städar sitt rum själv så gissa hur det ser ut under sängen......
 
  • Gilla
Wirre740 och 5 till
  • Laddar…
Sovrum med originaldörr från 1900-talet, vit byrå, metall sängram och blå-vit tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orginaldörrar från tidigt 1900- tal sitter kvar orörda, ojusterade, lite snett och vint, kommer aldrig att byta dem.
Tapeten i vårat sovrum har inte blivit bytt de senaste 40 åren, fungerar fortfarande, damen som bodde i huset var försiktig med det hon hade kärt, de flesta ytskikten var i gott skick.

Gammal vedspis i hörn av sovrum med klassisk tapet, vit byrå och antik dörr med naturligt ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Murstocken behöver en uppfräschning, golvet behöver inom några år målas om....
Samtliga socklar,lister,dörrar, fönsterkarmar,bågar och lite till kommer snart att behöva lite omtanke.
Det mesta kommer att ske, men inte nu, jag tycker om huset som det är, det fungerar för oss fem som bor här nu, så länge ingen lider av att allt inte är i toppskick så går renoveringen i sakta mak.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Linneskåp byggt av gamla fönster som satt på nedre våningen.
Ett vitmålat linneskåp byggt av återvunna gamla fönster, fyllt med linne och textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

17-åringens kattvind.....
Stängd dörr till linneskåp bredvid en stapel gamla böcker, vit vägg och fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändrade mig, stängde dörren så att jag slipper se eländet, han kommer att få lite extra städtips idag, och tid, i vanliga fall brukar jag inte tycka att det är hemskt med bilder om hur det ser ut i vardagslivet, det finns en gräns för det, därav den stängda dörren.
 
  • Gilla
stigsj och 5 till
  • Laddar…
Hallen ovanvåningen. Renoverad hall med slipat golv, blommigt tapetserade väggar och bevarade originaldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla golvet slipades, tilläggsisolerat väggarna, ny el, nytt innertak.
De gamla fönsterbrädorna salades ut, det mesta renoverades, väldigt lite som byttes ut mot nytt.
Renoverad hall med slipat golv, isolerade väggar, ny el och innertak samt en blomma och glasflaskor på gammal fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tycker att det är bättre att återanvända det som går istället för att hela tiden köpa nytt.
Det blir kanske inte lika fint tycker en del, men vi vill ha det så.
Renoverad hall med gamla bevarade detaljer, som mönstrad tapet och träleksak på fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker om att se skavanker i gamla detaljer.
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
A
Jättefint!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
...Jag tycker om att se skavanker i gamla detaljer.
...eller som jag fick höra om vår hantverkstillverkade nu 12 år gamla innertrappa: "- Den börjar bli lite sliten."
Replikerade blixtsnabbt: "- Insliten!"

:D
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Utmärkt initiativ denna tråd! (y)
Alltid en lättnad att se att det inte bara är man själv som prioriterar.

Sedan underlättar det ju om man bor i ett gammalt hus med gamla fina massiva mtrl som slits och åldras med patina.
Kan förstås också ha med åldern att göra, energin är inte riktigt i samma klass som när man var yngre.
 
  • Gilla
Jeepjensa och 3 till
  • Laddar…
Lekrum, stora barn.
Lekrum med vitt målade plankväggar, hyllor med spel, soffa, gamingstol och skrivbord med dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev bort ytskikt och målade de gamla planken på väggen med vitt, lite rått men passar syftet.
Ett lekrum med vita väggar och en vit hylla fylld med pärm och korgar, samt en glimt av ett angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela varvet runt på ovanvåningen.
Som ni ser så kan man bo utan att allt är nytt, det finns hur mycket som helst vi kan göra men vi har valt att ta det lugnt.
Mvh P-A
 
  • Utsikt genom öppen dörr till ett lekrum med vita plankväggar och inredning som visar användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus öppning mot barnrum med säng, vitmålade plankor på väggen och kontorsstol i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jeepjensa och 1 till
  • Laddar…
Smådetaljer som vissa, inte i vår familj, stör sig på..Visa bilaga 207329
Tröskel i orginal, vill absolut inte måla den, väggen och dörren kommer att målas.....så småningom om:surprised:
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Trappen ner...
Interiör med ofärdiga lister i trapphus, dekorativ lampa och mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon har inte satt färdigt listerna.
Det kan vara en idé att göra det, detta är det första man ser när man kommer in genom ytterdörren....
Nu har jag viktigare saker för mig...
Återkommer så småning om....
Ha det gott!
Mvh P-A
 
  • Gilla
Jeepjensa och 2 till
  • Laddar…
Person förbereder trädgårdsplanering vid matbord i ljust inrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för förberedelser inför trädgårdssäsongen......
 
Snart dags att ringa till Sköna Hem för ett hemmahos-reportage alltså ;)
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
P
Vilket mysigt hem! Där skulle jag kunna tänka mig att bo.Härligt när det inte bara är vitmålade väggar och en röd kudde i något hörn. Tyvärr ser mina hem ut ungefär som sjuttonåringens rum så det kommer inga bilder...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
p.lundgren skrev:
Vilket mysigt hem! Där skulle jag kunna tänka mig att bo.Härligt när det inte bara är vitmålade väggar och en röd kudde i något hörn. Tyvärr ser mina hem ut ungefär som sjuttonåringens rum så det kommer inga bilder...
Jag har med vilje valt att fotografera hur det ser ut innan någon städat, "tanten" i huset vill inte att jag ska skicka bildbevis på hur det verkligen kan se ut, så det har iaf bäddats lite innan jag fick lov att ta kort som publiceras, kort på ett forum har en viss förmåga att leva i evighet...:rolleyes:

Lite skit i hörnen eller ett rent helvete, det är frågan.
Om man har 5 barn, varav 3 hemmavarande så finns det mycket annat att göra än städa och renovera, prio ett i denna familj är att i första hand "bara vara", må gott och ta till vara på livets små eller stora glädjeämnen.

Jag är fullt medveten om vilket arbete det är att bygga/skapa ett drömhem, det är längre inte det viktigaste för mig med ett perfekt boende, mitt hem är min älskade och barnen, vi har alla olika prioriteringar, inget konstigt med det.
Mvh P-A
 
  • Gilla
kulle och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.