Hei
Har fått et tilbud fra et firma som bygger stommene ferdighus. Skulle trenge hjelp til å se om spesifikasjonen på ytterveggene ser ok ut:
utenfra og inn:
Spikerlekt/luftlekt 28x70 mm c/c 600mm
Vindsperre GU 9 mm
Stamme Regel 45x195 mm
Isolasjon 195 mm
Dampsperre Aldersbestandig plastfolie 0,20 mm
Liggende regel innvendig 45x45 mm c/c 600 mm
Isolasjon 45 mm
Kryssfiner 12 mm
Gips 13 mm
Hammarband Kertobjelke 63x300mm
Doble Kertobjelker over Stue 2x45x300 mm
Stolper l-tre i hjørne 200x200 mm
Mangler det noe? Er isolasjonen tilstrekkelig (for Stockholm)? Noen spørsmål vi burde tenke på å stille? Panel inngår ikke.
Takk på forhånd!
Har fått et tilbud fra et firma som bygger stommene ferdighus. Skulle trenge hjelp til å se om spesifikasjonen på ytterveggene ser ok ut:
utenfra og inn:
Spikerlekt/luftlekt 28x70 mm c/c 600mm
Vindsperre GU 9 mm
Stamme Regel 45x195 mm
Isolasjon 195 mm
Dampsperre Aldersbestandig plastfolie 0,20 mm
Liggende regel innvendig 45x45 mm c/c 600 mm
Isolasjon 45 mm
Kryssfiner 12 mm
Gips 13 mm
Hammarband Kertobjelke 63x300mm
Doble Kertobjelker over Stue 2x45x300 mm
Stolper l-tre i hjørne 200x200 mm
Mangler det noe? Er isolasjonen tilstrekkelig (for Stockholm)? Noen spørsmål vi burde tenke på å stille? Panel inngår ikke.
Takk på forhånd!
Fullisolert med 195 + 45 ju
Vært å tenke på i spesifikasjonen hvis du er kresen. Det er med 9 mm yttergips. Dette har jeg for meg kommer til å bli forbudt neste år pga fuktproblemer som kan oppstå.
Noen andre som er mer innsatt i akkurat det kan svare.
Vært å tenke på i spesifikasjonen hvis du er kresen. Det er med 9 mm yttergips. Dette har jeg for meg kommer til å bli forbudt neste år pga fuktproblemer som kan oppstå.
Noen andre som er mer innsatt i akkurat det kan svare.
Windy? Asfaboard?
Tradisjonelt har jo vindsperre blitt brukt, mange synes det er for low-tech i dag, andre synes det er perfekt bl.a. for prisen.
Jeg tror du får ganske spredte svar på dette...
Selv ville jeg uten å nøle bruke vindsperre til enklere bygninger, garasje, bod.
Windy og utegips har vel fordelen at panelet ikke må på direkte, har jeg forstått, eller kanskje misforstått.
Jeg visste ikke om at utegipsen skulle ha noen fuktproblemer, den er vel behandlet med noe voks eller så?
Jaja, du fikk iallfall tips om noen alternativer...
Ellers synes jeg vel spesifikasjonen høres helt OK ut.
Tradisjonelt har jo vindsperre blitt brukt, mange synes det er for low-tech i dag, andre synes det er perfekt bl.a. for prisen.
Jeg tror du får ganske spredte svar på dette...
Selv ville jeg uten å nøle bruke vindsperre til enklere bygninger, garasje, bod.
Windy og utegips har vel fordelen at panelet ikke må på direkte, har jeg forstått, eller kanskje misforstått.
Jeg visste ikke om at utegipsen skulle ha noen fuktproblemer, den er vel behandlet med noe voks eller så?
Jaja, du fikk iallfall tips om noen alternativer...
Ellers synes jeg vel spesifikasjonen høres helt OK ut.
Anbefaler noen type vindduk (ikke papp) nettopp fordi den er smidig å jobbe med og den duger som værbeskyttelse under byggingen. Helt skjønt å ha vind- og vanntette vegger tidlig slik at man kan ha det framtidige huset som lager for materialet i mellomtiden.
Isolasjon 195 mm
Diffspærre Aldringsbestandig plastfolie 0,20 mm
Liggende regel innv 45x45 mm c/c 600 mm
Isolasjon 45 mm
Diffspærra skal vel likevel ligge innenfor den siste isolasjonen. Ellers har du jo diffspærre mellom to isolasjoner.
Diffspærre Aldringsbestandig plastfolie 0,20 mm
Liggende regel innv 45x45 mm c/c 600 mm
Isolasjon 45 mm
Diffspærra skal vel likevel ligge innenfor den siste isolasjonen. Ellers har du jo diffspærre mellom to isolasjoner.
Det er vanlig at man legger diffspærren mellom isolasjonene. I 45-millimetersutrommet er det da plass til å legge elektriske ledninger og vann uten at man risikerer å punktere diffspærren.
Klikk her for å svare