Jeg vurderer å bygge et lite lysthus, rundt med spisst tak og rundt 10kvm. Jeg ønsker helst å unngå takrenner, siden taket blir sirkulært, og dessuten ville det ikke se bra ut. Det vil altså sprute opp en del regnvann på den nedre delen av fasaden. Spørsmålet er hvilket materiale som tåler dette best? Jeg vurderer først og fremst stående trykkimpregnert panel, og plast bak selvfølgelig. Da ville det være enkelt å bytte når det blir nødvendig.
Men jeg vurderer også å mure med teglstein. Hvordan ville det motstå sprutende takdråper? Fugen vil jo slites, men den kan fylles på etter hvert. Eller finnes det enda bedre alternativer?
Men jeg vurderer også å mure med teglstein. Hvordan ville det motstå sprutende takdråper? Fugen vil jo slites, men den kan fylles på etter hvert. Eller finnes det enda bedre alternativer?
Er det ikke risiko for at det spruter opp en masse skitt på fasaden uten takrenner? Kan jo være vanskelig å få til noe som ligner noe med rundt tak. Spørsmålet er da om man kan fylle nærmest lysthuset med noe som demper spruten.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 innlegg
Flis funker jo bra å fylle med om man vil slippe spruten.
Jo, skitt regner jeg med, men det er bare å spyle av med høytrykkspyleren. Men hva tåler vannspruten best? Vil teglstein ta skade, for eksempel suge til seg vann og deretter fryse i stykker? Panel av trykkimpregnert tre vil vel holde i minst ti år før det blir for råttent, og det er jo lettere å bytte enn tegl. Men hvis teglsteinen holder i flere tiår er kanskje det likevel å foretrekke...
Grus funker fint til å dempe spruten. Hva er det for galt med vanlig tre? Så lenge det får tørke opp og ikke står i vann/fukt (altså i jorden) så holder det utrolig lenge. Det er bare å se på eldre enkle hus, som fiskeboder, boder etc. De står lett i 100 år. Selv har jeg en slags grillhytte/lusthus som er 6-kantet og den er fra 1904 og det finnes ikke et snev av råte. Men hvis du gjør alle generaltabber som å sette treet mot jorden og deretter male med plastfarge, vil store deler være helt gjennområtne innen noen få år.
Er det slik du aksepterer at det spruter litt av og til, bygg i tre. Skipp imidlertid høytrykksspyleren ved rengjøring. Tror du fremskynder problemene med råte i slike tilfeller. Akkurat som ved vask av husfasade er det ikke egnet med høytrykksspyler. Man presser jo inn fukt i treverket med en slik apparat. En liten grunnmur så du kommer opp fra bakken skader ikke heller.
Tenker på plåttak lagt i form av fjell. Min bror er takplåtslager og vurmor for disse takene som man noen ganger ser på f.eks. kirker. Tror det ville passe bra på et lysthus i gammel stil. Tenkte å la taket stikke ut så langt som mulig uten å ødelegge proporsjonene, så klarer man vel veggene litt bedre, og selvfølgelig la grunnen gå opp et stykke over bakken. Men jeg hadde vel tenkt å støpe plate, det skal legges på en berghelle. Ikke ideelt med tanke på sprut altså, selv om det finnes en desimeter jord å jobbe med. Så er jo stedet beskyttet av eikegrener, og det hjelper vel litt i det minste i den grønne årstiden.
Sitat: "vurmer for disse takene som man iblant ser på f.eks. kirker." Kan oppsummeres med ett ord: Skikkelig kult 
Heldige deg som har en bror som er blikkenslager. Kan han ikke lage en liten renne i blikk og som ppalm skriver "med nedslipp på to sider"
Heldige deg som har en bror som er blikkenslager. Kan han ikke lage en liten renne i blikk og som ppalm skriver "med nedslipp på to sider"
Klikk her for å svare