Hei og Hallo, et spørsmål om vindsperre og ytterpanel uten not og med "mellomrom", som er på moten nå.

Fritidsbolig ca 80 kvm, Stockholmsregionen.
Jeg kommer til å male panelet mørkt/svart og vil ha svart bakgrunn i sprekkene som er holdbar over tid.

Veggen i gjennomskjæring innenfra og ut:
* Gips, osb, installasjonsrom liggende 45 x45 mm med isolasjon
* Dampbarriere på stender 45 x 145, isolasjon ("bare" 190 mm isolasjon, bevisst valg)
* Vindsperre på stenderens utside (svart)
* Stående sløyfer, og deretter liggende spikerslag
På spikerslaget vil jeg ha en (svart) bakgrunn, dvs. direkte under panelet som da blir synlig i sprekken mellom paneler.

Svartmalt masonite føles uhåndterlig og kronglete.
Jeg vurderte først om man skal ta en svart markduk av det kraftigere slaget som holder så bra som mulig mot mekaniske skader (f.eks. om man stikker inn noe mellom panelet...),
Men markduk kanskje ikke står imot UV og blir bleket over tid?.
Min tanke er nå at man tar en bestandig holdbar "Regntett" vindsperre direkte bak panelet (icopal har en) og deretter en mer diffusjonsåpen vindsperre mot isolasjonen (siden jeg har sjenerøs vertikal ventilasjon i og med sløyfene).

Noen som har erfaring eller synspunkter rundt denne løsningen, teknisk praktisk?
Takknemlig for svar.
/Sverker
 
Hva slags panel skal du ha ytterst?
Og hvorfor alt bryderiet, hvorfor ikke Z-panel bare:
Bilde av en hvitmalt Z-panel i tre, brukt for utendørs kledning.
 
  • Liker
Egen-nybyggare
  • Laddar…
Sånn der moderne stående panel uten lås..... med varierende bredde på plankene:geek:

- skal man være fin må man lide pin??
. :rolleyes:
 
  • Moderne stående panel uten lokk, med variert bredde på plankene, en dør og et vindu på fasaden av et hus.
LoweW
Tror ikke det er verdt å begynne å sjanse med markduk.

Jeg hadde kjørt på samme som Gintas i denne tråden.
 
LoweW LoweW skrev:
Tror ikke det er verdt å begynne å sjanse med markduk.

Jeg hadde kjørt på samme som Gintas i denne tråden.
Takk for Svar Lowe, Det bildet jeg fikk fram på bildesøk var jo bildet i den tråden du lenket til... "nære på skyter ingen hare" sa man før. :rolleyes:

Som jeg forstår det satte Gintas icopalduken ovenpå lektene, dvs direkte bak panelet. Jeg har ingen betongvegg, så jeg trenger noe som holder isolasjonen på plass. Så min lufting ville bli "mellom 2 vindduker" som noen andre spurte om i tråden.
Jeg tenker at jeg kan sette "enklere" (mer diffusjonsåpen) vindduk mot isolasjonen når jeg har den mer bestandige regntette vindduken ytterst. Det er min plan akkurat nå iallefall :).
 
Hva slags duk brukte du?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.