Hei jeg skal gjøre en utbygging som på markert side havner 5,5 meter fra mitt uthus, noe som gjør at ytterveggen må bygges med brannklasse EI30 eller EI60, noe som for meg er uklart hvilket som gjelder i vedlagt tabell?

Gjelder 0-8 m eller 5-7 m?

Må man da gjøre om også det eksisterende uthuset fra 1974?

Ytterveggen er en enkel reglert vegg 45x120 (se vedlagt bilde) med liggende ytterpanel. hvordan skal den modifiseres for å klare EI 60 eller EI 30?
 
  • Byggmodellen viser et uthus med liggende ytterpanel, pil peker mot aktuell side for byggeendringer for brannklasse EI30 eller EI60.
  • Tabell over brannspredning mellom småhus med avstander, kravnivåer EI30 og EI60, og detaljer om vinduer og dører.
  • Enkel reglad yttervegg tegning, måler 4350 mm bred og 2270 mm høy, med seks like mellomrom på 555 mm og ett på 465 mm, sett ovenfra.
Rickard.
Er ytterveggen isolert med ikke-brennbar isolasjon og har en slags plate på innsiden så oppfyller den EI30.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Er ytterveggen isolert med ikke-brennbar isolering og har en eller annen form for plate på innsiden så oppfyller den EI30.
Innsiden er nok tenkt å bli en form for trepanel, så da kanskje man må sette en 9 mm gips først på innsiden?
 
jeg ser litt på de samme tingene med tilbygg i nærheten av en garasje (garasje=komplementbygg, ikke komplementboligbygg siden man ikke bor der). jeg tolker tabellen som at hvis du lager en vegg i EI60 så spiller det ingen rolle hva det andre er, men det er ikke tillatt med vinduer og det er krav på dører. I ditt tilfelle har du 5-7m til et uthus (uklart om det er k-bolig eller k-bygg) og da trer lettelser inn som sier at du kan ha uklassede vinduer opp til en viss størrelse og dører trenger ikke å være klassifiserte. Her spiller det en rolle om ditt uthus er et bolig eller ei, hvis det er det, må du endre uthuset til EI30 eller følge 0-8m reglene.
 
man kan se på Svenskt Träs nettside, der finnes det noen konstruksjonseksempler på hvordan man bygger vegger (ytter- eller inner-) i forskjellige EI-klasser...
 
Rickard.
H Haz6909 skrev:
Innsiden er nok tenkt å bli en eller annen form for trepanel, så da må man kanskje sette en 9 mm gips først innenfor?
9mm er vel utegips (eller?) så det er nok bedre med vanlig gips, eller treplate går også bra for ei3.

Jeg har ingen anelse hvordan man skal regne på trepanel så enklest for dumme meg er da bare å regne det som null og bygge med sånt jeg vet holder.
 
I mitt tilfelle har jeg >7 m til garasjen, og da tenker jeg meg at jeg får ha ubegrenset med vindusflate, ukvalifiserte dører, og den ene veggen må være EI60. Siden jeg ikke vet hvilken klassifisering garasjeveggen har (jeg antar ingen klassifisering), så gjør jeg min yttervegg klasse EI30 eller bedre, og dermed er alt dandy...

edit EI 30 er i første setning... beklager...
 
E el_palpo skrev:
man kan kikke på Svenskt Träs hjemmeside, der finnes en del konstruksjonseksempler på hvordan man bygger vegger (ytter- eller inner-) i ulike EI-klasser...
Jo,jeg har sett det men en EI 60 vegg ser ut til å bli veldig mye tykkere enn en vanlig vegg, det blir asymmetrisk med andre veggen så da må man gjøre den like tykk …. kanskje har misforstått
 
Rickard.
H Haz6909 skrev:
Jo,jeg har sett det men en EI 60 vegg virker å bli veldig mye tykkere enn en vanlig vegg, det blir usymmetrisk med andre veggen så da må man gjøre den like tykk … kanskje har misforstått
Jeg tolker tabellen som at du ikke trenger ei60, uthuset er vel ingen bolig?
 
Hei
Jeg antar at man i dette bildet fra Träguiden viser 3 ulike eksempler på hvordan man oppnår EL30 ved å enten bruke GtA gips, Plywood/OSB eller Sponplate?
 
  • Eksempel på avskillende vegger fra TräGuiden, viser tre løsninger for å oppnå EL30: GtA gips, Plywood/OSB, Spånskiva med ulike tykkelser og høyder.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.