Skal bygge ut med en stor stue. Den gamle ytterveggen blir dermed innervegg på akkurat den delen. Den gamle halvteglstein skal fjernes og isteden skal det settes opp lekter for å kunne trekke litt strøm. I det gamle huset finnes det ingen dampsperre i veggene (og nesten ingen isolasjon for den delen). Spørsmålet er dermed:

Tilbygget tenker jeg å bygge på moderne vis, med plast etter alle kunstens regler. Men kan jeg sette plast på den gamle ytterveggen, altså på den plankeveggen som gjenstår når teglsteinen er revet bort? Huset har naturlig ventilasjon for øyeblikket. Holder det da å sette en friskluftsventil i tilbygget? Trengs det noen form for avtrekksventil som tillegg?

Veldig takknemlig for synspunkter...

Plast mellom to sammenbygde, åpne og oppvarmede bygningsdeler har ingen funksjon. Plast skal jo normalt sitte på den varme siden for å forhindre en fukttransport ut gjennom veggen og kondensasjon ved duggpunktet.

Hvordan er selvtrekket konstruert i dag, en skorstein? I så fall bør du rimeligvis ha en eller flere mindre lavt sittende tilluftsventiler som skaper et gjennomtrekk og opp ut via skorsteinskanalen?

Takk for svaret. Jo, jeg har vel kommet fram til det samme. Men, lavt sittende tilluftsventiler? Pleier ikke de monteres ved et vindu i overkant?

Ja av og til, men enda bedre lavt bak radiatorene. En diagonal strøm fra lavt til høyt gir et godt selvtrekk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.