Hei alle,

Det er slik at jeg holder på å lære meg revit og autocad, har kommet ganske langt og det er super gøy. Men nå har jeg fastnet når det kommer til å tegne en yttervegg detalj med tilkobling til tak. Jeg har forsøkt å følge træguiden men det ser så feil ut når jeg gjør det.

Bilde av mitt eget forsøk.
Teknisk tegning av en ytterveggs detalj med taktilkobling, inkludert materiallag som sidepanel, luftspalt, spikläkt, cellplast og gips.

Hvordan ser det ut, har jeg tegnet alt riktig? Så lurer jeg på om jeg vil ha en vegg som er 300-450mm hva skal jeg endre så jeg får det målet og at det blir bra?

Skulle være takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Takk

• Liker
belal99
  • Laddar…
Når man kommer opp i så store veggtykkelser som man gjør med dagens isoleringsstandard, må man dele opp veggkonstruksjonen i flere deler. Den primære og bærende delen består av stående stendere i dimensjonen 45x120 til 45x170 med c/c avstand 600 mm. Disse stenderne avsluttes oppe med et bjelkelag, som er en horisontal stender med samme dimensjon. På begge sider av denne midtdelen fester man liggende stendere slik at man får kryssende isolering. Dimensjonen på de horisontale stenderne tilpasses slik at man får den totale isoleringsmengden som ønskes. Større stendere enn 45x95 blir lett vanskelig. I dag er det populært å legge fuktsperren innenfor det indre isoleringslaget, slik at dette kan brukes for el-kanalisering uten å bryte fuktsperren.

På utsiden fester man noen form for vindtetting utenpå den ytre isoleringen. (Noen ganger lages den siste uten stendere av plater som festes med distansehylser). Utenfor vindtettingen spikrer man spikerslag som også gir form til luftspalten, stående for liggende ytre panel og liggende for stående dito. Luftspaltens størrelse pleier å være ca 25 mm.

• Liker
raspen86
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Når man kommer opp i så store veggtykkelser som man gjør med dagens isolasjonsstandard, må man dele opp veggkonstruksjonen i flere deler. Den primære og bærende delen består av stående lekter i dimensjonen 45x120 til 45x170 på c/c avstand 600 mm. Disse lektene avsluttes øverst med et hammerbånd, som er en horisontal lekt med samme dimensjon. På begge sider av denne midtdelen fester man liggende lekter slik at man får kryssende isolering. Dimensjonen på de horisontale lektene tilpasses slik at man får den totale isolasjonsmengden som ønskes. Større lekter enn 45x95 blir lett besværlig. I dag er det populært å legge fuktsperren innenfor det indre isolasjonssjiktet, slik at dette kan brukes for elkanalisasjon uten å bryte fuktsperren.

På utsiden fester man noen form for vindsperre utenpå den ytre isolasjonen. (Noen ganger gjøres den sistnevnte uten lekter av plater som festes med distansehylser). Utenpå vindsperren spikrer man spikrekker som også gir form til luftspalten, stående for liggende utvendig panel og liggende for stående panel. Luftspaltens størrelse pleier å være ca 25 mm.

Hei,

Takk for den fine forklaringen jeg prøver å lære meg så godt som jeg kan, men må si at det er vanskelig. Jeg har prøvd å få til en vegg som er 300-450mm (nær 300 som mulig) for en villa men jeg lykkes ikke. Hvor mye isolering, hvor stor fuktsperre? sånt jeg har vanskelig med.

Finnes det noen side der man kan se hvordan en vegg er bygget opp med de målene man vil ha?

Takk

Sist redigert:
Du kan utgå fra Träguidens bilder. Forsøk å tenke prinsipielt. En så detaljert lathund som du søker tror jeg ikke finnes. Så finnes alternativet med fem år på Chalmers eller Teknis...

• Liker
yonna
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den primære og bærende delen består av stående spikerslag i dimensjonen 45x120 til 45x170
Man kan absolutt ha større dimensjon på det stående spikerverket. Vi har 220x45 i vårt hus bygget år 2010.

O Ollehoff skrev:
Jeg har forsøkt å fikse frem en vegg som er 300-450mm (nær 300 som mulig) for en villa, men jeg lykkes ikke
Vår vegg har 310 mm isolasjon. Det er 45 mm ytterst + 220 mm i det stående stenderverket + 45 mm innerst. Plastfolie/dampsperre 45 mm inn i isolasjonen fra innsiden, så vi har et "isolasjonslag", og 9 mm utegips utenfor den ytre 45'eren. Utenfor det 28x70 mm lekt og liggende Z-panel. På innsiden har vi 18 mm trepanel, ingen OSB eller gips.

Vil man ha litt tykkere isolasjon, så kan man bytte ut 45x45-virket med 70x45, og få 360 mm isolasjon.

Man kan ha hvilken dimensjon man vil på de bærende bjelkene, men det er lettere å bygge om de ikke er max size. Det er også bra med tre isolasjonslag.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Paroc tror jeg det er som anbefaler doble stenderverk?
En ytre bærende 45x120 og en indre 45x70? Deretter valgfri isoleringstykkelse imellom.

Ellers er en tynn vegg:
Isolasjon 45+145+45:

Panel 22
Lekter 28
Isolasjon 45
Stenderverk 145
Plast
Isolasjon 45+liggende stender
Gips 13
Det blir totalt 298mm og er vel det absolutt minste man kan bygge i dag. Jeg synes det er bedre å legge på litt isolasjon når man uansett bygger nytt, 450mm høres passe ut :)

Man kan bygge med lettstender og fylle veggen med løsull også. Da kan man velge nøyaktig hvor tykk vegg man vil :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man kan absolutt ha større dimensjon på det stående reisverket.
Vi har 220x45 i vårt hus bygget i år 2010.

Vår vegg har 310 mm isolasjon. Det er 45 mm ytterst + 220 mm i det stående resningsvirket + 45 mm innerst.
Plastfolie/dampsperre 45 mm inn i isolasjonen fra innsiden, så vi har et "isolasjonssjikt", og 9 mm utegips utenfor den ytre 45:en. Utenfor det 28x70 mm spredt panel og liggende Z-panel. På innsiden har vi 18 mm trepanel, ingen OSB eller gips.

Vil man ha litt tykkere isolasjon, så kan man bytte ut 45x45-reglene mot 70x45, og får 360 mm isolasjon.
Man kan absolutt ha større dimensjon på det stående reisverket.
Vi har 220x45 i vårt hus bygget i år 2010.

Vår vegg har 310 mm isolasjon. Det er 45 mm ytterst + 220 mm i det stående resningsvirket + 45 mm innerst.
Plastfolie/dampsperre 45 mm inn i isolasjonen fra innsiden, så vi har et "isolasjonssjikt", og 9 mm utegips utenfor den ytre 45:en. Utenfor det 28x70 mm spredt panel og liggende Z-panel. På innsiden har vi 18 mm trepanel, ingen OSB eller gips.

Vil man ha litt tykkere isolasjon, kan man bytte ut 45x45-reglene mot 70x45, og får 360 mm isolasjon.

God morgen og takk for hjelpen.

Jeg prøver å forstå så godt som mulig av det du har skrevet. Men om det ikke skulle være noen problemer, ville det være supert om du kunne skrive materialene som i en liste (første materiale og fra ytterveggen til det siste indre som er gips).

Så lurer jeg på om veggen din ville være godkjent for en villa bygget i 2018?

Takk

Hva som er godkjent for vegg 2018 avhenger av husets totale energiforbruk. Har du store dårlige vinduer må andre deler ha bedre isolasjon for å veie opp.

240-260mm tykk isolasjon i vegg er vanlig som standard i villaer i dag.

O Ollehoff skrev:
Men om det ikke skulle være noen problemer ville det være super greit om du kunne skrive materialene som i en liste
Ingen problemer i det hele tatt:
Ytterpanel Z-panel 22x120
Luftspalte 28mm (28x70 stående spredt panel)
Utegips 9 mm
Liggende lekter 45x45 + 45 mm Gullfiberisolasjon
Stående lekter 220x45 + 220 mm Gullfiberisolasjon
Dampetett plastfolie 0,2 mm
Stående lekter 45x45 + 45 mm Gullfiberisolasjon
Liggende trepanel 18 x190 mm, (alternativt 1 eller 2 x 13 mm gips i kjøkken og våtrom).

Hvor "godkjent" dette er har jeg ingen anelse om. Ingen skikkelig energikalkyle har blitt gjort, verken før eller etter byggingen.
Men huset "drar" ca 4.800 kWh/år inkludert varme, varmtvann, ventilasjon og husholdningsstrøm samt litt varme og varmtvann i stallen. Og varme noen ganger i gjesterommet på loftet.

Sist redigert:
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Man bør helst ta utgangspunkt i hvilket U-verdi man vil at veggen i sin helhet skal ha. KOW:s vegg ovenfor har trolig en U-verdi rundt 0,13, noe som er meget bra, men ikke tilstrekkelig for et passivhus eller hvis man vil kompensere for store vindusflater. Vil man ned til en U-verdi på 0,10 kreves en isolasjonstykkelse på ca. 405 mm (f.eks. 45+145+145+70). Isolasjonstilverkernes nettsider er gode informasjonskilder. F.eks.
http://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar

J justusandersson skrev:
KOW:s vegg ovenfor har trolig en U-verdi rundt 0.13, noe som er veldig bra, men ikke tilstrekkelig for et passivhus eller hvis man vil kompensere for store vindusflater.
Jeg har ingen store vinduer, snarere normalstore i henhold til gammel 70-tallsnorm.
Et 11x13 i hvert soverom og to ved spiseplassen, to 11x15 pluss en vindusdør i stuen. Samt litt småvinduer på kjøkkenet og våtrom.

Har ikke forstått hvorfor folk vil ha vinduer ned til gulvet, eller over hele vegger. Det fører jo bare til at man må kjøre varmepumpen på kjøling så fort solen titter fram.
Nei, måtehold i alt, lagom er best, for mye og for lite skjemmer alt :geek:

Jeg har ingen store vinduer, snarere normalstore i henhold til gammel 70-tallsnorm. Et 11x13 i hvert soverom og to ved spiseplassen, to 11x15 pluss en verandadør i stuen. Samt litt småvinduer på kjøkkenet og i våtrom.

Har ikke forstått hvorfor folk vil ha vinduer ned til gulvet, eller over hele vegger. Det fører jo bare til at man må kjøre varmepumpen på kjøling så fort solen titter frem. Nei, måte på alt, passe er best, for mye og for lite ødelegger alt :geek:
Det var akkurat hva jeg trodde da jeg bygde nytt. Men med trelagsvinduer med en eller annen form for metall-lag i (mobildekning er elendig) så er U-verdien på glasset nede på 0,5. Det blir lyst, men ikke varmt. Vi har ikke engang hengt opp noen av gardinene vi har samlet på oss.

Her er noen detaljer fra husbyggingen min om det hjelper deg med cadingen

Byggetegning av hus, viser vindusprofil med dimensjoner og detaljer på isolasjon og tinnsill. Arkitekttegning av husvegg med isolasjon, inkludert tekniske mål og materialdetaljer for byggeprosjekt. Byggtegning av et hus, viser konstruksjonsdetaljer som skruer, isolasjon og mål i millimeter for et takparti.

T toolman77 skrev:
Her er litt detaljer fra mitt husbygging om det hjelper deg med caddingen

[bilde] [bilde] [bilde]
Siste bilde.... Går du ut med dampsperren til utegipsen på kalde siden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.