Hvordan går man frem for å få til hjørnene, ytterhjørner, når man bygger med gips? Skal man ha vev på eller? ::)
 
Hei! Du kan gjøre det på disse to måtene. Det finnes en metallist som heter gyprochjørn som festes med spiker eller skruer, finnes også et spesialverktøy som man slår fast med. Så kan man også gipse med papirkant mot papirkant, der man drar den ene litt forbi. Da får man en jevn og pen kant som man sparkler mot. Lykke til!!!!!!!!!
 
Danogips HSK29 gir utrolig pene hjørner med.
en hjørneprofil i stål som festes med spesialverktøy men kan også skrus hvis man har noe bak å skru i.
 
P
Gips og sparkel tåler ikke den minste støt, men med disse listene blir hjørnet sterkt, rett og pent!
De slås som sagt på plass med et festeverktøy på cc150 og festes permanent med sparkling. Hvis man skrur fast hjørnene, er det en risiko for at skruehodene kommer i veien når man sparkler, noe som ellers blir veldig lettere med listen. Den har en liten "kul" ytterst på hjørnet, og kulens høyde tilsvarer forsenkningen på platens kant.

Skinnen:
 
  • Galvanisert metallhjørnebeslag med hull for feste, brukt til å styrke og rette opp hjørner ved gipsarbeid.
P
Og festeverktøyet, som koster litt over tusenlappen. Dette legges an med vinklene på hjørnet og deretter slår man til med hammeren på gummiputen hvorpå de to hardmetallpinnene felles inn og tvinger inn platefliker i gipsplatene:
 
  • Festeverktøy for gipsplater, laget av metall, med gummikappe og Gyproc-logo. Designet for å bruke hardmetallpinner på plåtfliker i gipsvegg.
Tips.
Om hjørnet forventes å bli utsatt, anbefaler jeg at man drar et par lange skruer eller dykkert her og der i listen (som også kan kalles hjørnejern eller hjørneprofil).

Jeg har vært med om at listene har sluppet litt en gang i blant, men da har det vært hjørner som har vært virkelig utsatt og barn i huset...
I de fleste tilfeller holder det imidlertid å sette dem med clinch-on.
 
Takk for svarene! Hmm...1000 spenn for et verktøy som kommer til å bli brukt til 2 st "fullhøyde hjørner+ 2 st hjørner ved takkupan. Vanlige hjørnelister av tre kanskje kan være noe, burde vel tåle en hel del?
 
  • Liker
Petrros
  • Laddar…
P
Kjøp listene, men spik fast dem med pappspiker eller lignende i stedet for å skru fast dem. Sparkelmassen hjelper som sagt til med å fikse dem.
 
Går bra å skru med vanlige gipsskruer, hodet på skruen er lavere enn "nosen" på hjørnet.
 
Hvor kan man få tak i en sånn ytterhjørnelist til gips????
 
  • Liker
Sorken1981
  • Laddar…
Nopert skrev:
Hvor kan man få tak i sånn der ytterhjørnelist til gips????
Finns på i prinsippet alle byggevarehus. Sjekk at de er rette før du bærer dem hjem.
 
Lim hjørnet med PL400.. sitter som fjell og kommer aldri til å løsne!!! :-)
 
Sowerhill skrev:
Lim hjørnet med PL400.. sitter som fjell og vil aldri løsne!!! :-)
Det pleier jeg å gjøre.
 
Jeg har satt en masse sånn her i mitt hus. Nå kommer vi til neste problem. Hvordan skal jeg gjøre med tapeter/vev? I et rom kommer jeg til å sette microlit og på andre siden kommer det til å være tapeter. Dørkarmen imellom kommer ikke til å inneholde noen dør så der har jeg satt metall-hjørner.

Kan jeg sette microlit rundt hjørnene samt skal jeg trekke fram tapeten helt fram til hjørnet? Blir det ømtålig da? Se bilde http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/Stsf2eeR2WI/AAAAAAAABBw/gYjs6BLwN0M/s1600-h/IMG_0326[1]
 
Aluminiumvinkler på biltema for 5 kr/meteren som festes med stiftepistol. Kan det være noe? Jeg skal teste dette i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.