C
Hei!
Hvordan bygger man egentlig ytterkarmen til et vindu eller en dør, med overblekk og underblekk, når vinduet er litt "innsunket"?

Jeg mener, jeg vet hvordan vi har gjort det før, men jeg lurer på om det er riktig...

Du får vel beskrive hvordan du har gjort det før, så kanskje det er lettere å si om det er riktig eller feil. Trolig er det vel feil, siden du spør.

Selve fôret påvirkes egentlig ikke av at vinduet er "innskåret", det som skjer er at du setter en smyg, som en ramme, mellom karmen og fôret. Smygen monteres altså mot fasadeåpningens innside med innerkanten mot karmen. Deretter monteres fôret mot fasadepanelet og smygens ytterkant slik at fôret utenfra sett er kant i kant med smygen, altså går ikke lenger innover karmen enn smygen gjør. Overblekket påvirkes ikke i det hele tatt av at vinduet er "innskåret" fordi det vanligvis monteres over den øvre fôreribben med oppbøyet kant i bakkanten under panelet (egentlig helt inn under spikreisten eller enda lenger, men her gjør folk litt forskjellig. Spesielt ved ettermontering i en eksisterende fasade kan det være vanskelig å komme så langt inn.) Underblekket monteres vanligvis slik at det går fra sidefôr til sidefôr med oppbøyning mot fôr/smyg i endene. Det påvirkes heller ikke av "innskjæringen" annet enn at man må ta et dypere blekk slik at det rekker tilstrekkelig langt ut.

Eksempel på hvordan man gjør med blekkene, se side 14 i http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Broschyrer/Takavvattning_06.pdf

C
Jo, at man skal ha en smyg forstår jeg jo, jeg tenkte mer på utførelsen. Vi har satt selve karmen utenpå den ytre fasadeplanken på panelet (lockpanel), men på naboens hus for eksempel, sitter karmen i nivå med den ytre planken. Han har heller ikke noen overblekk på noen av sine vinduer uten overplanken på panelet slutter liksom i den øvre karmen.

Hvordan fester man vanligvis karmen da? Når vi etterisolerte skrudde vi det i den gamle trefasaden med vinkeljern, men det funker vel ikke så der helt 100 når man ikke har noen gammel trefasade å skru i (på den nybygde garasjen f.eks.). Tips?

Det kommer litt an på fasadtypen, ikke sant? Har man lockläktspanel ("ribb") pleier man å sette listene utenpå bunnbordene, i nivå med lockläkten. Har man en relativt glatt panel (flertallig not og fjær) settes listene vanligvis utenpå. Men på lockpanel har jeg, akkurat som du, sett at folk gjør forskjellig, det ser ikke ut til å være noe riktig eller feil der. Jeg kan synes at det ser litt mer elegant ut å ha det som naboen din, dvs. på bunnbordene og i nivå med lokkebordene, men det må også være litt vanskeligere siden man da må ta hensyn til vinduene slik at det blir symmetrisk og pent omkring dem når man regner ut hvilken avstand bordene skal sitte.

Å droppe blikktetting som naboen din anbefales jo ikke, men noen gjør det på vinduer som sitter nær under en bred takutstikk, og i det tilfellet er det nok relativt trygt likevel.

Har man listene utenpå panelet (i det minste utenpå bunnbordene) spikrer eller skrur man listene i panelet. Jeg spikret dem også i smygen siden jeg har relativt kraftig virke der, 28 mm.

C
Tar til meg dine meninger. Blir nok som det ser ut tidligere da.

Det siste: Jo, men hvordan fester man selve smygen?

Smygen fester du i kant med bunnbordene.

Ved stående bunnbord fester du i list som grenser mot vinduet, eller kun i bunnbordenes sider.

Ved liggende bunnbord holder det å feste smygen i regel nærmest vindusrammen.

Når du skruer eller spikrer fast listene så trykkes/presseres smygen mot vindusrammen og eventuell glipe som kan oppstå ved ujevnheter mellom smyg og vindu kan tettes med utendørs-silikon for at vann ikke skal renne inn mellom smygen og vindusrammen.

Jeg festet smygen "løst" i stående bunnbord, i noen list, skrudde dem fast med listene. Deretter dro jeg fast alt sammen under "tilpasning" for å få det rett... ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.