Hei

Jeg har et spørsmål døren som dere ser på bildet er det godkjent å ha som ytterdør til leiebolig?

Jeg selv har aldri sett en liknende ytterdør tidligere.
 
  • Lys beige dør i et trangt hjørne av en leilighet, med sølvhåndtak og hengsler på siden. Veggene rundt er hvitmalte og gulvet har teppe.
Sist redigert:
Godkjent i hvilken henseende? Brannsikkerhet? I så fall burde det fremgå på døren om den er brannklassifisert.
 
S Stefan1972 skrev:
Godkjent i hvilken forstand? Brannsikring? I så fall burde det stå på døren om den er brannklassifisert.
Å bruke som ytterdør til leilighet for jeg synes det ser ut som innerdør som finnes til felles vaskerom. Brannsikring sånn luksus finnes det ikke i flere dager luktet leiligheten supper fra oppgangen.
 
Selv om den er glatt så tror jeg nok at den er kraftigere enn normale innerdører som er laget i presset papp typ...
 
S Stefan1972 skrev:
Selv om den er glatt så tror jeg nok at den er kraftigere enn normale innerdører som er laget i presset papp typ...
Det tror jeg også, men finnes det ingen regler som man må følge? Jeg har meldt fra om min ytterdør til kommunen for vi har støttekontor i bygningen, og derfor vil jeg ha bedre dør så jeg slipper innbrudd i framtiden. Bifoger bilde av min ytterdør.
 
  • Hvit ytterdør med åpnet dørblad, synlig dørhåndtak og gangen innenfor. Dørkarmen ser slitt ut, og tilstand kan indikere behov for oppgradering.
  • Hvit ytterdør med seks ruter i overpanelet og skilt merket "Larmatic".
4774
Y Young Murdoch skrev:
Hei

Jeg har et spørsmål døra som du ser på bildet er det godkjent å ha som ytterdør til leiebolig?

Jeg selv har aldri sett en lignende ytterdør tidligere.
Ser ut som døra til loftsbod eller lignende men om det er døra til støtteboligen så finnes det et flere anledninger til at den er helt glatt.
 
  • Liker
Young Murdoch
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ser ut som døren til loftsbod eller lignende men om det er døren til støtteboligen så finnes det flere grunner til at den er helt slett.
Hva slags grunner? Det er støttebolig for narkomane og kriminelle, det er derfor jeg er bekymret for ytterdøren min. I sommer var det en sprøyte i trappeoppgangen og slikt vil man ikke ha som foreldre.
 
  • Liker
Jo-han
  • Laddar…
4774
Y Young Murdoch skrev:
Hva for grunner? Det er støttetilbud for narkomane og kriminelle, det er derfor jeg er bekymret for ytterdøra mi. I sommer var det en sprøyte i trappeoppgangen, og sånt vil man ikke ha som foreldre.
For at det skal være vanskeligere å bryte seg inn, for at det ikke skal være mulig å se inn samt for at det blir anonymt nettopp for å unngå å ha folk som ikke har plass der fra å komme dit og forstyrre. Selvfølgelig trist å finne en sprøyte i trappeoppgangen, men det kan like gjerne komme fra noen annen boende i oppgangen som må injisere medisin regelmessig. Det finnes mange som må gjøre det, narkomane derimot pleier å beholde sine sprøyter og kanyler da de trenger dem betydelig oftere og har vanskelig for å få tak i nye.
 
4774 4774 skrev:
For å gjøre det vanskeligere å bryte seg inn, for å hindre innsyn, samt for at det blir anonymt nettopp for å unngå å ha folk som ikke har plass der fra å komme dit og forstyrre. Selvfølgelig trist å finne en sprøyte i trappeoppgangen, men det kan like gjerne komme fra en annen beboer i oppgangen som trenger å injisere medisin regelmessig. Det finnes flere som må gjøre det, narkomane derimot pleier å beholde sine sprøyter og kanyler da de trenger dem betydelig oftere og har vanskelig for å få tak i nye.
Skal et støttebolig ha bedre sikkerhet enn hva vi andre som bor i eiendommen har? Vi har veldig tynne dører uten dørkikkert, det er ikke vanskelig å vite hvilken som er deres leilighet. Vi har allerede hatt en misbruker med veske som står utenfor leiligheten vår når vi kommer hjem med familien. Ukjente personer som sitter på utemøblene våre og har tisset på naboens planter på hennes uteplass.

Jeg synes ikke man skal ha støtteboliger i samme eiendom hvor barnefamilier bor når ukjente personer står utenfor sønnens vindu og røyker. Det er 2024, hva skjer om de skylder noen penger og tar feil dør. Skal sånt påvirke oss andre?
 
  • Knust melkekartong og sprøyte på skitne fliser ved en vegg.
Sist redigert:
  • Trist
Sthlm_
  • Laddar…
S
Y Young Murdoch skrev:
Et bofellesskap skal ha bedre sikkerhet enn hva vi andre har som bor i eiendommen? Vi har veldig tynne dører uten dørkikkert, det er ikke vanskelig å vite hvilken som er deres leilighet. Vi har allerede hatt en misbruker med en veske som står utenfor leiligheten vår når man kommer hjem med familien. Ukjente personer som sitter på utemøblene våre og har urinert på naboens planter på hennes uteplass.

Jeg synes ikke man skal ha bofellesskap i samme eiendom der barnefamilier bor når ukjente personer står utenfor sønnens vindu og røyker. Det er 2024, hva skjer om de skylder noen penger og tar feil dør. Skal sånt påvirke oss andre?
Jeg hadde vært like oppgitt som deg. Jeg hadde begynt å se meg om etter en annen bolig for å ha et trygt miljø hjemme.

Kanskje en mindre, privat utleier som man kan høre seg for litt om hvilke leietakere hen har.

Når det gjelder ytterdøren din, så er den hva den er. Vil ikke utleier bytte den, så trengs det sannsynligvis ikke. Jeg bodde i en borettslagsleilighet med lignende dør. Det mest forstyrrende er at den slipper gjennom mye lyd (samt selvfølgelig manglende innbrudds- og brannsikring).
 
S Sthlm_ skrev:
Jeg hadde vært like oppgitt som deg. Jeg hadde begynt å se meg om etter en annen bolig for å ha et trygt miljø hjemme.

Kanskje en mindre, privat utleier som man kan høre seg for litt om hvilke leietakere hen har.

Når det gjelder ytterdøren din, så er den hva den er. Vil ikke utleieren bytte den, så trengs det sannsynligvis ikke. Jeg bodde i en borettslag med lignende dør. Det mest irriterende er at den slipper gjennom mye lyd (samt selvfølgelig mangelfull innbrudds- og brannsikring).
Min utleier er privat og har anmeldt dem til miljøforvaltningen og kommunen for upleiet bygning. Vi får se hva som skjer når de kommer på besøk og ser vår ytterdør.
 
  • Liker
Sthlm_
  • Laddar…
4774
Y Young Murdoch skrev:
Min huseier er privat og har meldt dem til miljøforvaltningen og kommunen for vanskjøttet bygning. Vi får se hva som skjer når de kommer på besøk og ser vår ytterdør.
At du ikke vil bo i samme hus som det finnes et slikt boende har jeg full forståelse for, men narkomane er ikke det samme som gjengkriminalitet. Det finnes en oase mellom disse to gruppene.
En narkoman vil helst ikke bli sett i det hele tatt, enda mindre støte på "vanlige" mennesker.

Gjengkriminaliteten ser ut til å fungere motsatt fordi det er på "vanlige" mennesker de tjener penger blant annet.

Men disse gruppene vil helst ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Så døm ikke så hardt de menneskene som virkelig prøver å endre livet sitt.
 
Y Young Murdoch skrev:
I sommer var det en sprøyte i trappeoppgangen, og sånt vil man ikke ha som foreldre.
Og ingen andre heller😃

Det er jo forskjellige dører på bildene.
Det ser ut som et eldre hus, og da er det tilstrekkelig at datidens krav følges. I tilfelle det finnes/fantes noen krav overhodet.
Før, da jeg var ung og solgte aviser, hadde ikke leiegårdene noen portlåser i det hele tatt. Det var bare å gå inn, og leilighetsdørene var tilpasset deretter. Frykten for kriminelle er en relativt ny foreteelse som alle ytterdører ikke har blitt tilpasset til ennå.
 
  • Liker
Young Murdoch
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
At du ikke vil bo i samme hus som det finnes en slik bolig har jeg full forståelse for, men narkomane er ikke det samme som gjengkriminalitet. Det finnes en oase mellom disse to gruppene.
En narkoman vil helst ikke bli sett overhodet, enn mindre støte på "vanlige" mennesker.

Gjengkriminaliteten ser ut til å fungere motsatt ettersom det er på "vanlige" mennesker de tjener penger blant annet.

Men disse gruppene har helst ikke noe med hverandre å gjøre.

Så døm ikke så hardt de menneskene som virkelig prøver å endre livet sitt.
Narkomane kjøper narkotika fra personer som har forbindelser til gjengkriminalitet.
Når disse personene begynner å kritte narkotika, er det da problemene oppstår.
Jeg trenger ingen leksjon i hvordan det fungerer eller irettesettelse om at de er mennesker med bla bla.
Men nå handler det om min families og mine naboers sikkerhet, og om man har støttebolig der ulike personer flytter inn og ut oftere enn en normal leietaker gjør, da blir man urolig for hva som skjer neste. Spesielt når ens ytterdør ikke engang holder lukt fra søppelet som noen fra støtteboligen har etterlatt i trappegangen.

Intet Intet skrev:
Og ingen andre heller😃

Det er jo ulike dører på bildene.
Det ser ut som et eldre hus, og da holder det at datidens krav følges. I tilfelle det finnes/fantes noen krav i det hele tatt.
Før, når jeg var ung og solgte aviser hadde boligblokkene ingen portlås i det hele tatt. Det var bare å gå inn, og leilighetsdørene var tilpasset det. Frykten for kriminelle er et relativt nytt fenomen som alle ytterdører ikke er tilpasset ennå.
Oi, det var lenge siden 😀 Støtteboligen har en dør som ser ut som en innerdør, og hva jeg har hørt, så har det vært en vaskekjeller før.

Hvis det skulle brenne i bygningen, da er det kjørt for oss, og derfor har jeg tatt det videre med kommunen.
 
Sist redigert:
Byggregler, brannregler og lignende er ikke retroaktive, men basert på når det er bygget. Var det godkjent i henhold til reglene som gjaldt da det ble bygget, er det som regel ok. Det gjelder også ved endret bruk. Bygger man f.eks. om en vaskerom til leilighet, må kravene oppfylles som gjelder da. Så avhenger det av hva slags type virksomhet som drives, er det bare en vanlig leilighet som sosialen leier ut til noen med sosiale problemer? Eller er det en bolig med ansatte på plass som tilbyr omsorg eller lignende? En leilighet har lavere krav enn en omsorgsbolig.

Men det påvirker ikke din leilighet eller dør, der har jo ingen bruk blitt endret, så lenge kravene ble oppfylt ved byggingen er det ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.