Hei,

Har et hus fra 1964 med 15 cm Siporex (60 cm brede) i bjelkelaget. Har nylig renovert bad, og snudd badekaret fra å stå langs yttervegg, til å stå på tvers av yttervegg. Spennet mellom bærende vegger etasje under er 319 cm.

I Toppvisning bad ser man tidligere plassering badekar, samt ny plassering (i pen rød farge)
I Snitt bad ser man bjelkelag og bærende vegger i kjelleren

Siden badekaret blir kortere, kommer det til å bli noe dypere, og dermed høyest sannsynlig noe tyngre når fylt, dog helt sikkert høyere last per område.

Spørsmålet er enkelt,
skal jeg slutte å bekymre meg og fylle opp et bad, eller avlaste på noen måte først?

Takk for all tilbakemelding!

• Plantegning av bad med rødt markert rettet badekarplassering, viser plasseringen i forhold til bærende vegger og tidligere plassering.
  • Planskisse av baderom med detaljer om Siporex vegger og bjelkelag, inkludert plassering av bærende vegger og tidligere vs. ny posisjonering av badekar.
Jeg synes du skal slutte å bekymre deg! Skal man regne på eldre lettbetongkonstruksjoner, trenger man tilgang til lettbetonghåndboken, som man i dag må jage på antikvariater. Men, et vannfylt badekar må betraktes som en korttidslast, og så veldig mye har tyngdepunktet ikke forskjøvet seg utover.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.