Hei,

Skal bygge varmgarasje og velger mellom å bruke VP-rør eller flexslange til eltrekkingen (gjøres av autorisert elektriker). Å bruke 16mm flexslange virker enkelt og smidig sammenlignet med VP-rør hvis man er nøye med å feste den ordentlig slik at den ikke beveger seg, men er det noe annet jeg skal passe på?
Takknemlig for tips og synspunkter.
 
vanskeligere å dra i

thats bout it
 
TiGGrE skrev:
vanskeligere å dra i
= flexslange ;).
 
Provdra gjerne med en trekkefjær før du setter opp veggplatene. Hvis bøyene er for skarpe, stopper det opp, noe som er kjedelig å oppdage når elektrikeren kommer. Er det få bøyinger fungerer slangen bra, men rørene er bedre.
 
Dra alltid i kabel i rørene før veggene slås igjen.

Jeg drar nesten aldri vp RØR nå til dags. Flexslange funker i de fleste tilfeller og går betydelig raskere å dra.
Det finnes også ferdigtrukket flexslange med kabel i.

Et alternativ til som finnes nå til dags er å dra ekk løs i veggene, det anbefaler jeg ikke dog..
 
Erik_D skrev:
Et alternativ til som finnes nå til dags er å legge ekk løs i veggene, det anbefaler jeg ikke dog..
Er det virkelig tillatt :o? Virker rart med tanke på alle elbestemmelsene som finnes i dag. Jeg forstår at du ikke anbefaler dette ;).
 
Ja det er tillatt.
En EKK tilsvarer FK/EK i VP-rør. Man MÅ MÅ dragavlaste den i begge ender dog med spesielle avlastninger når den går inn i bokser.
Ulempen er at man mister muligheten til å trekke om kabelen...
 
Carl skrev:
Ulempen er at man mister muligheten til å dra om kabelen...
Å de må va et H*****e ;D
 
Carl: Har du gjort noen installasjon med ekk løs i veggene ennå?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.