Jeg har fått et konstruksjonsforslag som skal bære et betongdekke. Betongkassetter skal bæres av med en UPE-bjelke som i sin tur har VKR 50x50x4 som søyle under.

Jeg synes det virker litt tynt, så mitt spørsmål er hvor mye en VKR 50x50x4 som er 2200mm lang kan bære som søyle?

J justusandersson skrev:
Ca 90 kN.
Takk. Om jeg skulle ville ta frem den lasten med hjelp av konstruksjonstabell f.eks. tibnors. Hvordan får man ut verdien når det gjelder søyler?

Det finnes tabeller lengst bak for søylekapasiteter i Tibnors konstruksjonstabeller. Veldig lett å lese ut, inngangsparametere er bare søylelengde og søyledimensjon

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det finnes tabeller bakerst for pelarkapasiteter i Tibnors konstruksjonstabeller. Veldig lett å lese ut, inngangsparametre er bare pelarlengde og pelardimensjon
Vet du hvilket lasttilfelle de har regnet på (fast innspenning, leddet, o.s.v.)? De angir "Eurokod 3-1-1", men jeg klarer ikke å finne definisjonen av den.

Når jeg bruker min gamle formelsamling for VKR 50x50x4 og Eulers tredje knekkfall (fast innspenning i én ende, leddet i den andre, knekkelengde 0,8*L) så får jeg et slankehetstall på 94. Fra diagrammet leser jeg da maks tillatt spenning på ca 100 N/mm2 (for SS2142 som skal tilsvare S355J2H som Tibnor angir). Med et tverrsnittsareal på 728 mm2 blir maks last ca 73 kN.

Slankehetstallet spiller en veldig stor rolle, og velger jeg den noe snillere (teoretiske) knekkelengden 0,7*L så havner slankehetstallet på 82, maksspenning på ca 125 N/mm2 og maks last på rundt 91 kN.

Man må jo regne både på maksimal vertikallast for gitt tverrsnitt samt for knekk der lengde og innspenning/innbygging spiller inn.
En lengre stående bjelke som ikke er avstivet langsmed vil tåle en betydelig lavere last før den knekker.
Så man tenker på det.

En sånn her pelare regnes som regel alltid som leddet i begge ender.

Så pleier jeg ikke gå under 70 mm stålpelare siden de blir veldig ranglete og svake for ulykkeslaster fra siden selv om det går an å regne hjem en mindre pelare.

• Liker
DTanner og 1 annen
  • Laddar…
Også treguidens tabeller over pelarbelastninger bygger på pelarer som er hengslet i begge ender (Eulers 2 knekkfall).

Med Eulers andre knekktilfelle (søyle leddet i begge ender) blir slankhetstallet ca. 117,5. Ifølge diagrammet (Karl Björks Formler og tabeller) er da maksimal tillatt spenning under 65 N/mm2, hvilket gir en maksimal last på ca. 45 kN for VKR 50x50x4.

Enig i at det er fornuftig å ta utgangspunkt i Eulers andre knekktilfelle (selv om det tredje kanskje kan begrunnes hvis søylen er ordentlig sveiset i overliggeren), men jeg skulle gjerne vite hva Tibnors tabeller tar utgangspunkt i da de kommer på ca. 90 kN (Eurokode 3-1-1). Viktig å vite om tabellen skal brukes.

En mulighet er jo også at jeg regner feil...

Da de med største sannsynlighet baserer seg på helt forskjellige normer, vil resultatene du sammenligner alltid skille seg. Tibnors tabeller bygger på Eurocode, med leddet innspenningsforhold, og det er denne normen som gjelder. Du har ingen skisse på forslaget?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.