3.244 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Viser bilde at grønne alger/(mugg) under terrasse har spredt seg til husets gulv?
Hei.
se bilder takknemlig for hjelp/input.
har hatt huset over 10 år.
kan det grønne vaskes bort med eddik eller ugresseddik ang. at bjelkene under huset har blitt grønne? burde ikke disse gulvbjelkene/bordene være trykkimpregnert?
Terrassens bord er under terrassen i grunn med pilarer plutselig alle skikkelig grønne av alger eller mugg?
Bord, bjelker
som danner husets gulv underside når man ser opp - virker også blitt litt grønne. se bilde.
hvordan er dette mulig?
hvordan kan huset bli grønt på undersiden når man ser på gulvplatene/bordene under huset?
terrassen har vært der i over 10 år. vasker den hvert år med blant annet eddik for alger men plutselig ble alt under terrassen grønt.
huset står på høyere søyler så vinden kan ventilere under huset.
se bilder takknemlig for hjelp/input.
har hatt huset over 10 år.
kan det grønne vaskes bort med eddik eller ugresseddik ang. at bjelkene under huset har blitt grønne? burde ikke disse gulvbjelkene/bordene være trykkimpregnert?
Terrassens bord er under terrassen i grunn med pilarer plutselig alle skikkelig grønne av alger eller mugg?
Bord, bjelker
som danner husets gulv underside når man ser opp - virker også blitt litt grønne. se bilde.
hvordan er dette mulig?
hvordan kan huset bli grønt på undersiden når man ser på gulvplatene/bordene under huset?
terrassen har vært der i over 10 år. vasker den hvert år med blant annet eddik for alger men plutselig ble alt under terrassen grønt.
huset står på høyere søyler så vinden kan ventilere under huset.
Sist redigert av en moderator:
Ser ut som helt vanlig alger/mose. Du har tydeligvis riktig forutsetninger for at det skal trives der. Mugg er det ikke! Jeg ville ikke ha bekymret meg.
jeg hadde aldri orket gjøre nedenfor, men om du absolutt vil så...
Kommer du til under kan det vaskes bort med terrassevask. La tørke. Behandle deretter med jernsulfat blandet i vann (obs, farger treverket grått så om du sprayer på det er det fare for at du får misfarging på oversiden). Dette vil hindre påvekst en lengre periode, vanskelig å si hvor lenge, men alger/mose liker ikke jern.
jeg hadde aldri orket gjøre nedenfor, men om du absolutt vil så...
Kommer du til under kan det vaskes bort med terrassevask. La tørke. Behandle deretter med jernsulfat blandet i vann (obs, farger treverket grått så om du sprayer på det er det fare for at du får misfarging på oversiden). Dette vil hindre påvekst en lengre periode, vanskelig å si hvor lenge, men alger/mose liker ikke jern.
svar fra meg:1977bjorn skrev:
Ser ut som helt vanlig alger/mose. Du har tydeligvis de rette forutsetningene for at det skal trives der. Mugg er det ikke! Jeg hadde ikke bekymret meg.
jeg hadde aldri orket å gjøre nedenfor, men om du absolutt vil så...
Kommer du til underfra går det an å vaske bort med terrassevask. La tørke. Behandle deretter med jernsulfat blandet opp i vann (obs, farger treverket grått så om du sprayer på det er det risiko for at du får misfarging på oversiden). Dette vil hindre vekst i en lengre periode, vanskelig å si hvor lenge, men alger/mose liker ikke jern.
takk! burde i ikke treverket være trykkimpregnert )
har ovenpå terrassen vasket med eddik som fjerner grønne alger direkte, men har aldri prøvd jernsulfat - hvilken form for sprøyte brukes eller smører man på jernsulfat?
altså, jeg har aldri vasket min terrasse under. Det var bare et tips basert på at jernsulfat og alger ikke går så bra sammen. Man kan jo tydelig se at din egen behandling har rent ned og løst opp belegget noen steder. Man kan legge på jernsulfatblanding med vanlig trykksprøyte fra biltema. Hvis det forstøves er det risiko for at du får blandingen på steder der du ikke vil ha det. Pensel fungerer også bra.Light Angel skrev:
Som sagt, ikke noe jeg hadde brukt tid på personlig.
Det ser ut til å være trykkimpregnerte bærere ja. Det er ikke noe som ser ut til å hindre alger fra å angripe. Imidlertid skal trykkimpregnert avhengig av klassifisering holde lenge likevel, selv om det utsettes for fuktighet.
jeg sagde bort en del av vårt platting nå i sommer på grunn av ombygging. Den så virkelig røff ut på overflaten. I snittet så man ekstra tydelig at det var nettopp på overflaten det var røft. Langt fra å måtte kastes med andre ord.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
La det være, det høres ut som at du bekymrer deg unødvendig for det handler ikke om noe mugg som kan spre seg. Dessuten er trykkimpregnering en behandlingsmetode for at treverket skal holde litt lenger. Det hindrer ikke mose, alger eller mugg for den delen å vokse på det. Det du viser på de der bildene er helt normalt, og det ser sikkert slik ut på undersiden av mange terrasser og lignende som blir utsatt for fuktighet.
1977bjorn skrev:
altså, jeg har aldri vasket min terrasse nedenunder. Det var bare et tips basert på at jernsulfat og alger ikke går så bra sammen. Man kan tydelig se at din egen behandling har rent ned og løst opp belegget noen steder. Man kan påføre jernsulfatblanding med vanlig trykksprøyte fra biltema. Hvis det forstøves kan det være en risiko for at du får blandingen på steder hvor du ikke vil ha det. Å pensle fungerer også bra.
Som sagt, ikke noe jeg ville brukt tid på personlig.
Det ser ut til å være trykkimpregnerte bærere ja. Det er ingenting som ser ut til å hindre alger fra å angripe. Derimot skal trykkimpregnert, avhengig av klassifisering, holde lenge likevel, selv om det utsettes for fukt.
svar på innlegg fra deg:
jeg er så glad og takknemlig for ditt svar - står akkurat i ferd med å forsøke å få noen til å fjerne hele terrassen på stolper som går rundt hele huset - rive dritten. vi huseiere har ofte dårlig økonomi.. Mener du at fordi jeg har gjort som alle har tipset om ved å vaske med ugresseddik fra biltema på kanne for å fjerne grønne alger på oversiden av terrassebordene (godt raskt resultat) at dette skulle ha rent ned mellom terrassebordene til undersiden og skapt problemer? som du sa kan de ha dårlig trykkimpregnering.
jeg sagde bort en bit av vårt tredekke nå i sommer på grunn av ombygging. Den så riktig risig ut på overflaten. I snittet så man ekstra tydelig at det var nettopp på overflaten som det var risig. Langt fra å trenge å kasseres med andre ord
Klikk her for å svare