Vi skal bytte virket ved vår håndpumpe i hagen. Det finnes ganske tykke planker satt over selve brønnen med et lokk av tre i midten av litt smalere tre. Pumpen står på plankene, i midten. Hele trepartiet til sammen har målene cirka 1,5 ganger 1 meter. Vi vurderer om vi skal velge trykkimpregnert virke, men noen sa at det ble stygt. Tanken er ikke at vannet skal drikkes, men snarere at man tar vann fra den pumpen og fyller vannkannene med. Samtidig er det en gammel gård, og man vil jo at det skal bli "fint". En stund vurderte vi å sette dit jernbanesviller, men det kanskje blir for tykt. Forslag noen?
Trykkimpregnert er ikke helt ideelt hvis vannet skal brukes.
Risiko både for plantene som skal vannes og for de som uvitende drikker av vannet.
Kjøp uimpregnert i en grovere dimensjon og erstatt det senere når det har blitt brutt ned av vær og annet.
Evt kan man noen ganger finne eik, som holder bedre mot råte.
Risiko både for plantene som skal vannes og for de som uvitende drikker av vannet.
Kjøp uimpregnert i en grovere dimensjon og erstatt det senere når det har blitt brutt ned av vær og annet.
Evt kan man noen ganger finne eik, som holder bedre mot råte.
Det var litt rundt akkurat det som jeg tenkte på, at det trykkimpregnerte virket kan påvirke planter og så om man vanner med det, samtidig ville det jo vært greit å slippe å bytte etter en stund.
Får ta en prat med samboeren og se hvor mye vannet kommer til å brukes. Det ville jo vært trist å bo i en etter hvert død hage.
Får ta en prat med samboeren og se hvor mye vannet kommer til å brukes. Det ville jo vært trist å bo i en etter hvert død hage.
så farlig er ikke trykkimpregnert tre. Da ville jo hver eneste plen rundt terrasser være steindøde 
Men jeg har et alternativ til. Vanlig virke og tjære. Nå blir det vakkert gyllenbrunt og fuktbestandig
Men jeg har et alternativ til. Vanlig virke og tjære. Nå blir det vakkert gyllenbrunt og fuktbestandig
med normalt virke av god kvalitet så vil det vel holde i en haug av år eller bytter dere lokk månedlig?
Trykkimpregnert finnes i forskjellige klassifiseringer avhengig av giftighet, men det vanlige du kjøper til terrasser osv. som privatperson er ganske ufarlig. Jeg ville ikke bekymret meg for å ha det i et brønnlokk, men Klasse M og lignende som brukes i telefonstolper og pæler til pirer osv. bør man kanskje unngå å slikke på 
Takk for alle svarene. Det er vel det at man vil at det skal holde en stund. Det som skal bygges er ikke "bare" et brønnlokk, men kan beskrives mer som et lite tregulv, som en mini-veranda med selve trelokket i midten, pumpen rett ved siden av brønnlokket som stikker opp av treoverflaten. Det er forferdelig råttent nå, og med både barn og dyr på gården vil man jo unngå at det bryter sammen. Men det heller mot "vanlig" trykkimpregnert, vi kommer ikke til å pumpe opp så mye vann at det trenger å ha impregneringsnivå for pirer
.
Klikk her for å svare