Hei
Jeg laget nye stolper til et tak over ytterdøren. Stolpene består av to halvstolper 60x120 som jeg har limt og skrudd ordentlig.
Da jeg kjøpte skruer og lim sa selgeren at jeg burde ha vinterlim (tremelk/hvitt lim) siden det er utendørs.
Nå står stolpene der, malt og klart.
Ved en tilfeldighet leser jeg nå på flasken at det er for innendørsbruk men at det kan limes i minusgrader.
Jeg trodde det var et bedre lim enn hvitt lim for utendørsbruk, stolte på selgeren. :screwy:
Hva kan skje? Tåler det utendørsbruk? Stolpene er malt med vindusfarge tre lag.
Fikk litt angst, så føler man seg litt dum som ikke sjekker på flasken før man limer. :banghead:
Sent from a nalle using Byggahus
Jeg laget nye stolper til et tak over ytterdøren. Stolpene består av to halvstolper 60x120 som jeg har limt og skrudd ordentlig.
Da jeg kjøpte skruer og lim sa selgeren at jeg burde ha vinterlim (tremelk/hvitt lim) siden det er utendørs.
Nå står stolpene der, malt og klart.
Ved en tilfeldighet leser jeg nå på flasken at det er for innendørsbruk men at det kan limes i minusgrader.
Jeg trodde det var et bedre lim enn hvitt lim for utendørsbruk, stolte på selgeren. :screwy:
Hva kan skje? Tåler det utendørsbruk? Stolpene er malt med vindusfarge tre lag.
Fikk litt angst, så føler man seg litt dum som ikke sjekker på flasken før man limer. :banghead:
Sent from a nalle using Byggahus
Selgeren har misforstått, alle trelim fungerer i minusgrader når de er herdet. Vinterlim trengs kun når man skal lime ved temperaturer ned til -10 grader. Ofte brukes det for å lime gulvspån i uoppvarmede rom, det er i prinsippet et vanlig innelimetre som man har blandet glykol i. Enkelte produsenters lim (Casco f.eks.) tåler å være utendørs men under tak, så jeg tror du klarer deg siden du dessuten har malt så nøye. Skruen står uansett for den viktigste delen av sammenføyningen av stolpene.
du kunne ha droppet lim til og med. Det hadde uansett holdt med bare skrue
Klikk her for å svare