Hei
Har satt liggende 45x45 i mitt garasjebygg. Og nå har jeg forsket litt på hvordan man gjør det mer stabilt i hjørnene. De fleste anbefaler jo å sette en vinklet tynn plate. Men hvor synes dere den skal sitte? Har hørt begge deler. Enten direkte på 45x45 eller mellom osb og gips. Hva synes dere? Fordeler og ulemper?
Takk på forhånd

• Hånd som holder på en liggende 45x45 trebjelke i et garasjeprosjekt, med blå plast og tape i bakgrunnen.
  • Vinkelprofil L50, 3 meter lang, brukt til å bygge 90-graders hjørner i vegger. Produktbeskrivelse fra en nettbutikk.
  • Liker
Hallonbåten
  • Laddar…
Jeg har alltid montert den mellom osb og gips. Skrur man gipsen slik at platen klemmes fast så skapes det et meget stabilt hjørne.

• Liker
Boan og 1 annen
  • Laddar…
Ok. Det høres fornuftig ut. Er det noen slags gips plåt skrue man trenger?

2 2hjul skrev:
Okei. Det høres fornuftig ut. Er det noen slags gips plate skrue man trenger?
det funker med vanlig gipsskrue for tre

Du trenger ikke skru gjennom platen for å skape spennkraft. Du kan skru akkurat utenfor platevinkelen, da unngår du også risikoen for at gipsskruen drar i platen og dermed ikke gir et helt kompakt trykk mellom alle tre lag.

G Gabbe1 skrev:
Du trenger ikke å skru gjennom platen for å skape spennkraft. Du kan skru rett utenfor platevinkelen, da slipper du dessuten risikoen for at gipsskruen drar i platen og dermed ikke gir et helt kompakt trykk mellom alle tre lagene.
Okei, ja men da så. Da har jeg litt mer kjøtt på beina. Takk for svaret.

2 2hjul skrev:
Okej ja men da så. Da har jeg litt mer kjøtt på beina. Takk for svaret
Er i samme situasjon, hvordan gikk det for deg, skrudde du rett gjennom platen eller litt ved siden av som du fikk tips om?

T Tomas J skrev:
Er i samme situasjon, hvordan gikk det for deg, skrudde du rett gjennom metallet eller litt ved siden av som du fikk tips om?
Jeg skrudde litt ved siden av. Av og til bommet jeg og skrudde også gjennom metallet, og det fungerte også. Men de fleste skrudde jeg rett utenfor metallet.

Ok, og du satte vinkelen mellom OSB og gips?

T Tomas J skrev:
Ok, och du satte vinkeln mellom OSB og gips?
Japp det gjorde jeg Satt fast platen med noen små skruer.

Jeg synes det er enklest/best å først lime metallvinkelen mot osb/spon/plywood med montasjelim, f.eks. PL600. Man kan bruke restbiter av osb/spon/plywood for å skjære til striper på 15-30 cm bredde som midlertidig kan skrus opp for å presse metallvinkelen mot underlaget mens limet tørker. Når limet har tørket, sitter metallvinkelen som fjell, og man kan trygt skru gipsen rett gjennom metallvinkelen uten å risikere at det oppstår et mellomrom mellom metallvinkel og den trebaserte platen. Det gir også svært solide hjørner som tåler mye juling uten å sprekke.

Joda, det tar lengre tid. Men den fri tilgangen på tid er jo akkurat det som gjør at vi hjemmebyggere kan "unne oss" ekstra fine løsninger som snekkerne ikke rekker å gjøre.

• Liker
2hjul
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jeg synes det er enklest/best å først lime metallvinkelen mot osb/spon/plywood med montasjelim, f.eks. PL600. Man kan bruke spillbiter av osb/spon/plywood for å kappe til remser på 15-30 cm bredde som midlertidig kan skrus opp for å presse fast metallvinkelen mot underlaget mens limet tørker. Når limet har tørket sitter metallvinkelen som fjell, man kan risikofritt skru gipsen rett gjennom metallvinkelen uten at det oppstår et glipp mellom metallvinkel og den trebaserte platen. Det gir også veldig solide hjørner som tåler mye juling uten å sprekke.

Joda, det tar lengre tid. Men den frie tilgangen på tid er jo nettopp det som gjør at vi hjemmebyggere kan "koste på oss" ekstra fine løsninger som snekkerne ikke rekker.
Det hørtes jo ut som en veldig god idé! Dessverre begynner den frie tiden å svinne hen, winter is coming:D
Et annet spørsmål, jeg antar og håper at man ikke trenger å sette slike vinkler https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE ved hver plateskjøt når jeg forskyver skjøtene mellom plywood og gips. Men i praksis blir vel alle plateskjøter der man har liggende lekter å skru i svake om man ikke setter stående kortlinger imellom?

Så lenge du overlapper skjøtene mellom kryssfiner og gips, får du sterke vegger selv ved liggende reisverk.

• Liker
Tomas J
  • Laddar…
Perfekt, det var det jeg ville høre.:D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.