Når vi flyttet inn i vårt hus så hadde de tidligere eierne stablet dreneringsrør i tegl (?) fra gulv til tak langs den ene veggen i matkjelleren. Rørene er ca 40 cm lange/dype og har en innerdiameter på ca 12-13 cm. Perfekt for oppbevaring av vin (til og med champagneflasker får plass).

em72 skrev:
Når vi flyttet inn i vårt hus hadde de tidligere eierne stablet dreneringsrør i tegl (?) fra gulv til tak langs den ene veggen i matkjelleren. Rørene er ca 40 cm lange/dype og har en innerdiameter på ca 12-13 cm. Perfekt for oppbevaring av vin (til og med champagneflasker får plass).
Du tenker på denne varianten?
http://www.blocket.se/dalarna/Gamla_tegelror_till_ex_vinstall_27695616.htm?ca=7&w=3

Ikke noe jeg anbefaler dog :). De riper etiketter og flasker veldig mye samt at man ikke ser flaskene, så man må ha etiketter på alle. Men putter man dem inn og lar dem ligge der og man har kontroll på dem uansett, så skal det være bra da temperaturen rundt flasken holdes mer stabil enn uten.

Bricco skrev:
Du tenker på denne varianten?
[lenke]

Ingenting jeg anbefaler dog :). De skraper etiketter og flasker veldig mye samt at man ikke ser flaskene så man må ha etiketter på alle. Men stopper man inn dem og lar dem ligge der og man har kontroll på dem uansett, så skal det være bra da temperaturen rundt flasken holdes mer stabil enn uten.

Ja, det ligner våre teglrør.
Jeg kan være enig i at det er vanskelig å se etikettene på flaskene, men siden jeg har grei kontroll på hvilke flasker jeg har, så fungerer det uansett. Noen skrapede etiketter eller flasker har jeg ikke opplevd (vi har brukt rørene i snart 10 år).

Bricco skrev:
Holder på med samme prosjekt omtrent sett til overflate. Jeg kjøpte quercia's stativ da de er fleksible, rommer mange flasker og har bra pris (de svarte på sidene i bildet). Ikke trykkimpregnert tre skal det være så klart om man bygger trehyller. Jo hardere, jo bedre. På 2x2 m får man ikke inn så mye, så regn først. Avhenger av hvor mye du tenker å lagre.
Du har ikke tilfeldigvis litt mer bilder og kanskje kan dele litt info om hvordan du bygde din jordkjeller?

Bricco skrev:
Det trenger ikke bli så dyrt :)

Farge 400kr
Hagestein+sjøstein 900kr
Vinstativ 1200kr
Belysning 400kr

Så litt vin da, men jeg tenker å kjøre litt begrenset det første året for å se hvordan temperatur+luftfuktighet er i årets alle måneder. De fine vinene får holde seg i vinkjøleskapet en stund til :)

Fyllt på en del av det man har i alle fall :)

[bild]
Hva for vinstativ kjøpte du?

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Jeg jobbet i en vinkjeller for noen år siden, den var ca 2x2,5m, slammete vegger, singel på gulvet og hyller fra IKEA som var beiset i en slags gråaktig nyanse, belysning med dimmer og 2 enkle stoler ved et lite bord... :D

Jeg kjører quercia vinstativ. Anbefales.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.