H Huzzbutt skrev:
Å bruke vinkler til takstoler er først og fremst praktisk fordi du får dem på riktig avstand med en gang. Som amatør ville jeg aldri skrå en takstol, nettopp fordi de så lett ville bli slått i sidelengs, og selv den minste avvikelse blir et strev å tulle med.
Jeg skrudde mine takstoler (Uthus12.5 kvm så ingen stor bygge) nedenfra i bjelken. Men supplerte med vinkeljern likevel...

maah maah skrev:
Jeg har akkurat satt vinkler på bjelkelaget for kommende takstoler. Der er det vel ikke et alternativ å skrå?

[bilde]

Siden jeg skaffet en spikerpistol har jeg skråspikret en del, som amatør synes jeg det er enklere enn å skråskru.
nei der er det ikke lurt å skrå skru/spikre dem.. ville vært trist å ha et tak som blåser bort.

lillsnickare lillsnickare skrev:
nææ der er det ikke aktuelt å skrå skruve./spikre dem.. ville være kjedelig å ha et tak som blåser bort.
Er det sterkere drag/holde-kraft bare fordi man setter vinkler? Jeg forstår at det er sterkere mot skjeve krefter men når det gjelder å holde fast så er det jo bare skruenes gjenger som holder fast akkurat som med skråskruer?

P Pettttter skrev:
Er det sterkere drag/hold-kraft bare fordi man setter vinkler? Jeg forstår at det er sterkere mot skjeve krefter men når det gjelder å holde fast er det jo bare skruenes gjenger som holder fast, akkurat som med skråskruer?
Det er et veldig komplisert emne, men ja, man setter vinkler for å få en større drag holdkraft enn en skråskrue. Som for eksempel takstoler der det er en risiko for at treet sprekker, og da forringer det bære- og holdfasthet, der det blir mye lettere å beregne hvor mye det kan tåle. Men oftest er det ikke noe man trenger å tenke på, og man klarer seg oftest uten det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.