Man ser veldig mange ulike typer vinkeljern og lignende når folk snekrer terrasser og boder og annet hjemme, og jeg prøver å forstå når det virkelig trengs og når det er overkill. Jeg tenker at man i veldig mange tilfeller kan dra et par skrå skruer for samme funksjon. I hvert fall når det ikke er bærende, så for eksempel en bjelkesko kan jeg forstå fordi skruer kanskje ikke er laget for å bære den kraften.
Et tydelig eksempel er vel å feste et rammeverk oppå bærelinjer når man bygger terrasse. Hadde dere brukt vinkeljern da, eller bare dratt ned skruer skrått ned gjennom bjelkene ned i bærelinjene?
Eller for den del når man bygger en vanlig reglavegg, drar snekkeren ned en skrå skrue eller setter vinkeljern? Selvfølgelig fordeler med vinkeljern siden man får perfekte 90 grader på kjøpet og unngår en skrå bjelke hvis vinkeljernet er tilstrekkelig kraftig, men hva er standard for DIY?
Vinkeljern, jada - Jeg bruker nesten aldri vinkeljern. Terrasser - Nei, bjelker skrå-skues mot bærelinjer. Bjelker mot bærelinjer - Bjelkesko hvis det er den beste løsningen og den ikke kan hvile på.
Vegger - Bruker alltid plåtregel så det eneste stedet det er tre er rundt dører. Ingen vinkel der.
At et vinkeljern er nøyaktig 90 grader tror jeg ikke på heller. Må nok grave frem et og sjekke...
Så kort sagt, det er ikke mange ganger jeg har brukt vinkeljern i noen sammenheng.
Eller jo, en gang - Stolper på L-fundament. Der brukte jeg fete vinkeljern mot betongen for å feste stolpene så espalieret kunne gå hele veien ned forbi L-fundamentet.
Så har jeg nok et par i snekkerboden på hytta som holder i takstolene når jeg tenker etter... selv om de er skrudd nedenfra. Mest fordi det svaiet litt vel mye når jeg la sponten på taket...
DIY omfatter nok en hel del vinkeljern og jeg tror det er mest fordi man "tror" at det blir bedre og sterkere.
Ditt eksempel på bjelker mot bærelinje, kraften er jo bare nedover så skruene er jo bare der for å hindre forskyvning. Trenger ikke noe vinkeljern til det formålet.
Nja, jeg unngår vinkeljern og har likevel jobbet ekstra som snekker i ganske mange år - Det er sjelden de virkelig trengs liksom. Har man strødd om seg med vinkeljern så skriker det DIY/ukunnskap/hjemmefiks for min del.... "Stolen vingler, jeg drar dit et par vinkeljern med medfølgende skruer!!!" - Riktig svar er å plukke fra hverandre, skrape av, lime om.
Klart det finnes anvendelsesområder, men jeg tror de fleste tenker "bukseseler og livrem" der vinkeljernet kanskje er buskeselet som i virkeligheten ikke trengs...
takk for svar! Litt det svaret jeg håpet på, så jeg ikke har gått glipp av noe viktig.
Det jeg har på gang akkurat nå er dels en treterrasse hvor nettopp bjelker hviler på en bærende bjelke så den saken er avklart, takk for det, det blir skråskruing.
Men også en lekestue hvor jeg funderer litt på hvilken metode jeg skal velge for å stabilisere opp veggbjelkene (forhindre at det faller som et korthus). Vinkeljern har jo den fordelen som sagt, men hva velger du i stedet? Kan jo for eksempel dra skrå bjelker i hjørnefeltene, men kona klager over at det da kanskje forstyrrer planene hennes for hyller og vinduer osv, eller ytterpanelet kanskje er nok for å stabilisere det? Hvordan lærer man om dette??
takk for svar! litt det svaret jeg håpet på, så jeg ikke har gått glipp av noe viktig.
Det jeg har på gang nå er dels en terrasse hvor nettopp bjelkelaget hviler på bærelinjen så den saken er avklart, takk for det, det blir skråskruing.
Men også en lekestue hvor jeg funderer litt på hvilken metode å velge for å stabilisere opp veggbjelkene (forhindre at det faller som et korthus). Vinkeljern har jo den fordelen som sagt men hva velger du i stedet? Kan jo for eksempel dra skråbjelker i hjørnefeltene men fruen klager over at det da kanskje forstyrrer hennes planer for hyller og vinduer osv, eller ytterpanelet kanskje er nok til å stabilisere det? Hvordan lærer man seg om dette??
En lekestue er jo ingen avansert konstruksjon, jeg ville bygd veggene i løse blokker - Flate pakker på en måte. Legge dem omløpende i hjørnene så har du ganske stivt allerede der. Bjelkelinjen bidrar en del.
En skråstiver i utvalgte felter løser også det mye. Den trenger jo ikke gå fra topp til bunn heller, kan være en smalere bjelke i 45 grader i den nedre delen av feltet og tar bort veldig av vinglingen.
Alternativ to er å sette patentbånd fra hjørne til hjørne på veggen, under panelet, skrues i alle bjelker. Det stiver opp ordentlig!!
Panelet avhenger litt hva det er for panel men klart at det hjelper litt til.
Kler du innsiden med kryssfiner eller lignende så får man i tillegg utrolig stabilt bygg.
Edit:
En annen løsning er jo å legge bunnsvill først - Bjelker for vegg skrus i bunnsvilla rett opp, gulvbjelker etter det. Så gulv - Dette er jo en lekestue, trenger vel ikke være bygningsteknisk korrekt!
En lekestue er jo ingen avansert konstruksjon, jeg ville bygge veggene i løse blokker - Flate pakker liksom. Legge dem overlappende i hjørnene så har du ganske stivt allerede der.
En skråavstiver i utvalgte felt løser også mye. Den trenger jo ikke gå fra topp til bunn heller, kan være en smalere regel i 45 grader i den nedre delen av feltet og tar bort veldig av vinglingen.
Alternativ to er å sette patentbånd hjørne til hjørne på veggen, under panelet, skrus i alle regler. Det stiver opp ordentlig!!
Panelet avhenger litt av hva slags panel det er, men det er klart at det hjelper til litt.
Dekker du innsiden med kryssfiner eller lignende så får man dessuten utrolig stabilt bygg.
Har faktisk tenkt å bygge veggene separate "i pakker" så det hørtes interessant ut, hva akkurat mener du med overlappende?
Patentbånd er spennende det har jeg ikke tenkt på. Legge to i et kryss da antar jeg så de holder begge veier, for det rekker vel ikke med ett?
Blir det ganske stabilt bare av å bygge i separate pakker så er nok beste løsningen å bygge opp alt og la kona gå løs og så stabilisere når jeg vet hvor det får plass. Bare å få kvartalets unger til å overleve i mellomtiden som er utfordringen.
Edit:
En annen løsning er jo svillen først - Regler for vegg skrus i svillen rett opp, gulvregler etter det. Så gulv - Det er jo en lekestue, trenger vel ikke være bygningsteknisk korrekt!
Trenger jeg ikke stabilisere opp det hvis jeg har en svill og skruer nedenfra? Kommer som sagt til å bygge veggene separat så tenker at jeg bygger akkurat slik, om du med svill mener en liggende regel og skruer nedenfra?
takk for svar! litt det svaret jeg håpet på, så jeg ikke har gått glipp av noe viktig.
Det jeg har på gang nå er dels et tregulv der nettopp bjelker hviler på bærelinje, så den saken er avklart, takk for det, det blir skråskruing.
Men også en lekestue der jeg funderer litt på hvilken metode å velge for å stabilisere veggbjelkene (forhindre at det faller som et korthus). Vinkeljern har jo den fordelen som sagt, men hva velger du i stedet? Kan jo for eksempel trekke skrå bjelker i hjørnefagene, men kona klager over at det da kanskje forstyrrer hennes planer for hyller og vinduer osv., eller ytterpanelet kanskje er nok for å stabilisere det? Hvordan lærer man om dette??
Et vinkeljern kan ikke erstatte en skråstiver og vil ikke være nok til å ta opp skjærkreftene som blir, ikke engang i en liten lekestue.
Normalt sett trenger en bjelkevegg å diagonales på en eller annen måte. Et mindre hus (som en lekestue) kan det holde med en skråstiver i et fag. Det går også å bruke stålbånd i et kors (de tar kun strekkrefter). Skal du sette panelet på spikerbjelker kan du sette en spikerbjelke diagonalt (men også vannrett selvfølgelig, den diagonale er kun for å stabilisere, ikke for å spikre panel i).
Alle former for plater tar også opp skjærkreftene. Gips på innsiden eller utsiden f.eks. Da trengs dog noe midlertidig stag til du har fått opp en plate.
Har faktisk tenkt å bygge veggene separate "i pakker" så det hørtes interessant ut, hva akkurat mener du med omfavn?
Patentband er spennende det har jeg ikke tenkt på. Legge to i et kryss da antar jeg så de holder begge veier, for det holder vel ikke med ett?
Blir det noenlunde stabilt bare av å bygge i separate pakker så er nok beste løsningen å bygge opp alt og la fruen gå løs og så stabilisere opp når jeg vet hvor det får plass. Bare å få nabolagets unger til å overleve imens er utfordringen.
Fant et bilde her på BH hvordan jeg mente;
Patentband blir helt klart best i et kryss. Rask enkel og relativt billig løsning.
Kjører du hammerbånd øverst så stiver det opp veggene en hel del og tar bort en hel del vingling.
Fant et bilde til her på BH angående hammerbånd;
Ha! Joda, den store utfordringen blir nok å holde ungene unna under byggetiden, planlegg dessuten for mer tid da du sikkert må jage verktøy som har løpt avgårde på små føtter!!
Trenger jeg ikke stabilisere opp det om jeg har en syll og skruer nedenfra? Kommer som sagt til å bygge veggene separat så tenker at jeg bygger nettopp så, om du med syll mener en liggende regel og skruer nedenfra?
Jeg tenkte ramme som fungerer som syll, regel på høy kant, deretter skru stående veggregler mot rammen som derfor da vil utgjøre stående veggregler. Kanskje en mer komplisert løsning til slutt.
Perfekt, takk så mye for svarene begge to, nå føler jeg meg veldig mye klokere!! Fra et tidligere urimelig lavt nivå, men likevel =)
Å tenke+bygge noe i det hele tatt med små barn i nærheten fortjener en eller annen form for pris. Hvis man i tillegg skulle klare å involvere dem slik at det blir litt kvalitetstid med far så burde nobelprisen være innen rekkevidde!!! Spesielt hvis det skal være ferdig før de flytter hjemmefra. Ja jeg er litt smått frustrert hvis det ikke fremgår tydelig =)
Jeg tenkte ramme som fungerer som syll, regel på høykant, deretter skru stående veggregler mot rammen som således da utgjør stående veggregler.
Kanskje en mer komplisert løsning til slutt.
aha da er jeg med. Ikke dumt det heller...den skal jeg huske for fremtiden om ikke annet!
Jeg har akkurat satt vinkler på hammarbåndet for kommende takstoler. Der er det vel ikke et alternativ å skrå?
[bilde]
Siden jeg skaffet en spikerpistol har jeg skrånaget en hel del, som amatør er det enklere enn å skruskru synes jeg.
Å bruke vinkler til takstoler er først og fremst praktisk fordi du får dem på rett avstand med en gang. Som klåper ville jeg aldri skrå en takstol nettopp fordi de så lett kunne slås i sidelengs og selv den minste avvikelse blir et baks for å juks med.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.