11.347 lest ·
8 svar
11k lest
8 svar
Vinduskarm for dyp vindusnisje i hus fra 50-tallet- valg av materiale?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
Vi har i dag dype vindusnisjer (ca. 25 cm), som bare er malte. Jeg vil gjerne sette inn en mørkere mørkegrå farget steinplate av noe slag inn i nisjen.
Vi kan ikke mye om ulike steinprodukter og vil ikke betale alt for mye. Vil gjerne få litt funkis, 30-talls følelse og tenker da først og fremst på fine måttilpassede steinplater. Vil ikke ha tre/MDF.
Hva skal vi velge for slags steinmateriale og hva skal man tenke på? Jeg har funnet noen firmaer som måttilpasser granitt og marmor vindusbrett, men det løper raskt i vei. Finnes det noen steinmaterialer som er mer prisgunstige enn andre?
Takk for tips og hjelp!
Vi kan ikke mye om ulike steinprodukter og vil ikke betale alt for mye. Vil gjerne få litt funkis, 30-talls følelse og tenker da først og fremst på fine måttilpassede steinplater. Vil ikke ha tre/MDF.
Hva skal vi velge for slags steinmateriale og hva skal man tenke på? Jeg har funnet noen firmaer som måttilpasser granitt og marmor vindusbrett, men det løper raskt i vei. Finnes det noen steinmaterialer som er mer prisgunstige enn andre?
Takk for tips og hjelp!
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 innlegg
opp! Håpet på minst ett svar i alle fall....
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Mørk grå?
Da ville jeg si skifer.
Det er et inhemsk materiale, og ikke særlig dyrt tror jeg.
Spesielt ikke om det ikke trenger å være høyglanspolert.
Da ville jeg si skifer.
Det er et inhemsk materiale, og ikke særlig dyrt tror jeg.
Spesielt ikke om det ikke trenger å være høyglanspolert.
Støp en egen i betong. Det er kjempebillig og blir kjempefint! En sekk betong får du for ca. 50,- og den skulle rekke til ca. 3 plater (avhengig av størrelse). Eventuelt kan du armere litt, kostnaden for dette er vel ytterligere 50,-
Vil du ha den ekstra mørk kan du behandle den med betongolje.
Vil du ha den ekstra mørk kan du behandle den med betongolje.
Billigst er nok å støpe egne av betong. Det finnes mange tråder om hvordan man gjør dette. Et annet tips er store fliser som du skjærer selv til riktig størrelse.
EDIT: eviljava rakk det først!
EDIT: eviljava rakk det først!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Har du gjort det selv Eviljava?eviljava skrev:
Legg opp litt bilder på hvordan du gjorde det, er du snill!
For latsabber som meg virker det ganske slitsomt.
KnockOnWood skrev:
Japp, jeg støpte faktisk noen stykker i vinter. Her kommer bilder av to av dem. Ingen toppbilder, men det er alt jeg orker å få til på en lørdagsmorgen...

Skivene er ikke behandlet med noe annet enn gulvsåpe. Vil man ha dem mørkere burde betongolje eller lignende kunne brukes.
Edit: de er mørkere i virkeligheten. Det er solrefleksene som gjør at de ser litt lysere ut på overflaten.
Sist redigert:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Fin svensk kalkstein, typ Jämtland som har mørkgrå varianter.
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
Klikk her for å svare