Jeg har lest at asbest kan finnes i materialer som:

"Vinduskarmer og plater under vinduskarmer".

Noen som vet hvordan man kan kjenne igjen dette? Hvordan ser denne typen vinduskarmer ut, og hva er det for "plater under vinduskarmer" som man kan sikte til?

Har hørt om typen harde svarte steinaktige vinduskarmer med asbest. Finnes det også andre typer av vinduskarmer hvor man skal være oppmerksom på asbest? Og, hva i all verden er det for plater man kan sikte til, som tydeligvis kan finnes under vinduskarmer?

Takk på forhånd! Om noen har kunnskap om dette. :)

Gammel tråd, men ingen svar. Leste nettopp samme informasjon her:
https://www.av.se/produktion-indust...rivatpersoners-hantering-av-asbest/?hl=asbest

Kan de mene en type plate som finnes under vindusbrettene bak elradiatorer? Hos oss finnes det hvite masonittplater (eller lignende) bak elementene (for å beskytte veggen mot varmen, eller for å stråle ut varmen bedre i rommet). Kan det være noe sånt?

Har ikke revet i disse, men vurderer nå om det kan være slike plater som inneholder asbest? Og hvordan kjenner man i så fall igjen asbestplatene?

Det kan være selve vinduskarmen. Se f.eks. https://www.byggahus.se/forum/byggm...d-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html
Det kan i eldre hus noen ganger sitte en asbestplate under selve vinduskarmen, samt bak elementene, ja.

Man kan ikke så lett gjenkjenne om det er asbest i platene ved å se på dem, med mindre materialet åpenbart består av små fibre (annerledes fra cellulosefibre (tre)). Ofte kan bare laboratorieanalyse gi svar om materialet inneholder asbest. Om du er i tvil, ikke riv i materialet.

Det kan variere hvordan plater ser ut, men her er iaf noen eksempler:

Mellomrommet under den hvite vinduskarmen viser en eksponert porøs asbestplate over en radiator.
Eksempel på mykere porøs asbestplate under vinduskarm (beskyttelse mot varme fra element)
Et nærbilde av en porøs asbestskive med ujevn overflate, plassert på en hvit bakgrunn, viser struktur og kantene av materialet.
Nærbilde av materialet.

Gammelt element med porøs asbestskive bak, brukt som beskyttelse mot varme. Materialet kan frigjøre asbest lett, vær forsiktig.
bak element

Nærbilde av en porøs asbestplate under en vinduskarm, brukt som varmebeskyttelse over en gammel radiator.
bak element (asbestsement/eternitt)

En nærbilde av en rom mellom tregulv og oppvarmingspanel som viser en eldre, porøs asbestplate brukt som varmebeskyttelse bak et element.
bak element, mykere asbestplate

Bak radiator er en nærbilde av en porøs asbestplate som brukes som varmebeskyttelse. Platen er slitt og kan lett frigjøre asbest.
bak gammelt element, mykere asbestplate

Mange av platene er et materiale der asbesten ikke er helt bundet i materialet, dvs frigjøres lett. Så vær forsiktig som sagt

• Liker
BiFuel
  • Laddar…
J
Hvor varmt skal vannradiatoren være for at man teknisk sett trenger noe (som jeg antar skal beskytte treverket mot antenning?). På en elektrisk radiator av gammel type føles det mer aktuelt som løsning...

Huset jeg vokste opp i (1924) hadde papp spikret under noen av vindusbrettene, jeg husker at min pappa sa til meg at jeg ikke skulle røre den fordi det inneholdt asbest (dette er over 30 år siden, jeg vet ikke hvor sant det var, det kan jo ha vært bare vanlig papp), de bor ikke lenger i det huset. Men jeg husker den grå "pappen". Slikt ville jeg "sanert" hvis jeg hadde det selv. En hard plate bak ville jeg personlig vært mer bekymret for ved fjerning enn å bare la den være...

Tre kan antennes ved ca. 300 C, føles ikke som en spesielt vanlig fremløpstemperatur i et vannbasert varmesystem :-D

Vinduskarmer i asbest ser marmoraktige ut, ofte mørkegrå/svarte i fargen. Man innser dog når man håndterer dem at de ikke er fullt så harde som stein ville ha vært. Disse platene er ufarlige så lenge man ikke begynner å sage i dem, det er jo det å puste inn fibrene som er faren. Forrige eier av vårt hus hadde byttet ut de fleste av disse, og gjenbrukt dem som kantbord til blomsterbedet :wow:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.