Holder på og bygger garasje.

Skal ha takkonstruksjon med bjelke i mønet. Bjelken er støttet med innfelte søyler i veggene samt en i garasjen.

Nå er det sånn at jeg skal ha et lite loft i halve garasjen, og for trivselens skyld vil jeg ha et vindu til dette. Jeg vil ha vinduet rett under mønet, men oops!  :-/
Der var det jo en søyle!

Det er ikke et stort vindu, 6x6 maks 8x8, men det skal sitte midt i...

Hvordan løse dette?  :o

En søyle på hver side av vinduet burde vel fungere, men hva bærer jeg over med over vinduet?

3 stk 45x220 spikret laminat? Bestille 1M ekstra limtre lik mønebjelken, 90x315?

Flere forslag, kamerater og konstruktører..?

/Mvh. Linus

Jeg hadde akkurat det samme problemet med mitt runde vindu på gavlen. Tok rett og slett to halvrunde.
Ble riktig bra.

Avveksling er melodien.
Vi har et rundt 1200-vindu rett under vår limtre.

Måtte avveksle det med en stålbjelke over vinduet som da hviler på to søyler ved sidene av vinduet ned i grunnmuren ..

Eneste varianten jeg kan tenke meg for å løse ditt problem ..

Vi har en stor foldedørsparti midt i gavlen og det har løst seg flott med en kort søyle av ihopsnekrede 2tom4 (40 cm) en limtrebjelke (3,4 m) og så en søyle på hver side av vinduet. Ingen problemer

Mikael_L
Linus_Arthursson skrev:
En søyle på hver side av vinduet burde vel fungere, men hva veksler jeg av med over vinduet?
3 stk 45x220 spiklimt? Bestille 1M ekstra limtre som mønebjelken, 90x315?
Akkurat sånn, andre beskriver det på samme måte.

Men du trenger definitivt ikke like kraftig limtrebjelke som mønebjelken. Med kun en meter spennvidde skal du klare deg med mye mindre, kanskje til og med 2 stk 220x45 sammen spikret, men uten å vite hvilken vekt taket ditt er beregnet å bære, er det umulig å si hvilken dimensjon du trenger. Jeg kan ikke slike beregninger, men hvis du er ivrig etter å bruke limtre, finnes det beregningsprogrammer på nettstedene til noen leverandører.

De stående bjelkene trenger kanskje ikke å være så superkraftige heller, men igjen, lasten må være kjent om en riktig beregning skal gjøres.

Hvis du kan finne ut hvilken last du har, så kanskje, med litt flaks, kan noen på forumet regne for deg. Ellers kan(/bør?) du ansette en bygningsingeniør.

Lykke til
//ML

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.