Hei,
Holder på å planlegge byggingen av et plassbygd hus. Arkitekten vi har fått hjelp av ønsker å plassere vinduer i hjørner, i flere rom, ifølge bildet nedenfor. Gjelder både høye vinduer fra gulvet i stuen, "normale" vinduer i soverom, og langsmale høyt monterte vinduer i et baderom. Jeg synes det ser bra ut, men jeg funderer litt på hvordan man får det til på best mulig måte.
Jeg tenker at det peneste ville være om smygerne i hjørnet møtes i hjørnet. Dessverre er jeg for dårlig på å tegne for å få til et bilde.
Ytterveggens konstruksjon, fra stamme og innover, blir ifølge følgende:
-300 mm lettbjelke fylles med cellulose,
-dampbrems
-28 eller 45 mm lekt
- Osb +gips.
Min fundering er hvordan jeg skal plassere vinduene i stamme for å få det mest pent innvendig, samtidig som hjørnet blir bra. Kanskje noen har gjort noe lignende?
En så stor hjørnesøyle som vises på din tegning vil forstyrre lysinnfallet i hjørnet. Minimer søylens størrelse ved å sette sammen to bjelker slik at disse blir ubetydelig tykkere enn vinduenes karmer. Du må godta den kuldebroen (ganske ubetydelig) som oppstår.
En så stor hjørnestolpe som vises på tegningen din vil forstyrre lysinnfallet i hjørnet. Minimer størrelsen på stolpen ved å sette sammen to bjelker slik at disse blir ubetydelig tykkere enn vinduskarmene. Du må ta den kuldebroen (ganske neglisjerbar) som oppstår.
Et krux er at hjørnet i ett av rommene skal bære en 3,6 m avstiving med takstoler på. Har ikke funnet ut hva som kreves for stolpe ennå. Får be konstruktøren som tegner stommen komme med et forslag.
Det tror jeg ikke er en uløselig vanskelighet. I verste fall får du ta en 90x90 limtrestolpe. En slik klarer 50 kN om høyden ikke er større enn 2,5 meter. Jeg har ganske lang erfaring med denne typen av problem og vet at det er viktig å lage et smekkert hjørne.
Det tror jeg ikke er en uløselig vanskelighet. I verste fall får du ta en 90x90 limtrestolpe. En slik klarer 50 kN om høyden ikke er større enn 2,5 meter. Jeg har ganske lang erfaring med denne typen problemer og vet at det er viktig å lage et slankt hjørne.
Da takker jeg så for engasjementet!
Jeg hadde gjettet på en grovere stolpe, minst 120x120. Får man ulejlige med å spørre hvordan et slikt hjørne kunne se ut?
Stolpens størrelse må jo tilpasses til vinduskarmen. Følgende bilde er en primitiv horisontalseksjon gjennom hjørnet. Rommet mellom karm og stolpe må drevas.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.